Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leiligheten ble kjøpt for 12 år siden, og har i alle papirer fra det salget hatt et boligareal på 101 kvadratmeter, og bruttoareal på 111 kvadrat. I takst er det disse tallene som fremgår.

Når vi nå skal måle opp boligene, oppdager jeg at leiligheten har et boareal på 79,7 samt brutto på 101 (da inkl. balkong, alt av boder o.l.)

Har man noen som helst rettigheter i forhold til selger/takst i en så gammel sak? (Notar stor for salg/takst).

Slik jeg ser det har det i sin tid blitt oppgitt et uriktig areal for å få opp leilighetens takst.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter seg at etter avhendingsloven § 4-19 at en reklamasjon skal skje innen rimelig tid etter at kjøper har oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

Jeg lurer på om 12 år kanskje ikke faller inn under "rimelig tid". Mulig noen andre vet mer om dette, evt. at du bør ta en telefon til en advokat.

Uansett, når man oppdager feil må man reklamere til selger og evt. selgers eierskifteforsikringsselskapså snart som mulig. I arealtilfeller for å kreve avslag i pris.

Skrevet

Maksfristen er 5 år med mindre selger har opptrådt "grovt aktlaus, uærleg eller for øvrig handla i strid med god tru". I så fall gjelder regler om foreldelse av krav fra den tid du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Det er 2 spm. som er viktige her: 1) Prøvde selger å lure deg med vilje? og 2) Burde du ha sjekket arealet på leiligheten tidligere? Du kan godt vinne frem på spm 1), men jeg tror du sliter med nr. 2) siden det ikke er snakk om en skjult mangel. Finner ikke relevant rettspraksis på dette.

Skrevet (endret)

Jeg tror du vil slite med å komme noen vei med dette kravet.. 2-3 mnd, ja - men 12 år.. du burde ha oppdaget arealsvikten tidligere.

Høyesterett har fattet vedtak ift reklamasjon, rett tidig reklamasjon og hva som er "vesentlig" i kroner og øre. Skal se om jeg finner en link..

... og den kommer her

http://www.hegnar.no/juss/article412512.ece

Endret av -hild

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...