AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #1 Skrevet 8. oktober 2010 snart er det tid for den berømmelige utleggelsen av skattelistene, når skal dette egentlig fjernes? De prøvde dette i Italia, men måtte ta det vekk pga massive protester, det synes jeg vi i Norge og skal gjøre. Vil folk vite hva andre tjener, kan de gå på skattekontoret og be om opplysningene. Og hvis det hadde kommet frem hvem som hadde søkt deg opp på nettet og, hadde nok denne evinnelige grafsingen tatt slutt
bananbåt Skrevet 8. oktober 2010 #2 Skrevet 8. oktober 2010 hvorfor skal alt være så forbanna hemmmelig da? jeg mener, har det noe å si liksom?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #3 Skrevet 8. oktober 2010 da stiller jeg spørsmålet på hodet: hvorfor skal det være offenlig da, hva er poenget? åpenhet om dette sies det da, javel, skattelistene har vært offentlige på likningskontoret i årevis, så synes folk kan gå dit hvis de trenger opplysninger- det har noe å si når kriminelle planlegger tyveri ut ifra opplysningene og kan finne ut bosted etc, når barn av "fattige" foreldre blir mobbet og den generelle kikkermentaliteten den skaper hos folk, som jeg ihvertfall ikke ser på som noe positivt
frøken_øst Skrevet 8. oktober 2010 #4 Skrevet 8. oktober 2010 jeg er helt enig, synes de kunne vært fjernet fra nettet. Så kan folk gå på skattekontoret hvis de vil vite det. Eller man kan innføre et innloggingssystem som de har i Sverige( det ene andre landet i verden hvor de har dette som jeg har forstått?), hvor de som blir søkt opp da får vite hvem som har søkt de opp. Da tenker jeg en del hadde kviet seg og hva sier dette egentlig? jo, at folk er flaue over det og ikke vil vedkjenne seg det
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #5 Skrevet 8. oktober 2010 Husker før i tiden hvor de solgte Skattelistene som bøker, og folk var gale og kjøpte. Jeg har ikke noe imot skattelistene sånn sett, samme for meg, men ser ikke helt noen ordentlig, fornuftig grunn å ha de. Men skal vi fjerne det pga "fattige" blir mobbet, så er det ikke bare skattelistene som er problemet her for å si det sånn... De kommer nok til å bli fjernet etterhvert, eller systemet kommer til å bli lagt om - det er jeg ganske sikker på.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #6 Skrevet 8. oktober 2010 Fra gammelt av ble skatten forkynt på torget e.l. På denne måten kunne folk protestere dersom de mente at noen hadde betalt for lite. Det er det samme prinsippet som gjelder fortsatt. Det er viktig med åpenhet for å unngå lureri. Vet ikke om det har like mye for seg lenger, men jeg skjønner tankegangen. Har prøvdå finne en mer nøyaktig beskrivelse med årstall osv, men jeg finner ikke siden. Skattelister på papir kom på slutten av 1800 tallet. Jeg vet ikke om jeg er for eller mot.
Independent_ Skrevet 8. oktober 2010 #7 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg er forsåvidt litt enig. Media har tatt nok av privatlivet vårt allerede, syns jeg. Det er på tide å legge ut all informasjon om mennesker på den måten. Selv om det stammer fra gammelt av, betyr det ikke at det er rett.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #8 Skrevet 8. oktober 2010 jeg synes de skal absolutt være offentlige. Åpenhet er også viktig for å unngå korrupsjon og økonomisk kriminalitet. Pluss det er en motiverende faktor, noen lar kanskje være å bruke offentlig alt for mye av kriminelt tjente penger, når han vet at naboene kan alltid sjekke skattelistene og se, hva han EGENTLIG tjente ifjor. Og i verste fall sladre til skattekontoret. Men TS, du sier jo aldri hvorfor er du imot..?
Østlandet Skrevet 8. oktober 2010 #9 Skrevet 8. oktober 2010 Men skattelistene sier jo ikke egentlig hva folk tjente siste år. Mange skjønner ikke at tallene der ikke er hva du tjente brutto.
SmallTalk Skrevet 8. oktober 2010 #10 Skrevet 8. oktober 2010 Men skattelistene sier jo ikke egentlig hva folk tjente siste år. Mange skjønner ikke at tallene der ikke er hva du tjente brutto. Jepp! For veldig mange av de jeg kjenner er det vanvittig stor forskjell på den lønna de står oppført med og det som er reell bruttoinntekt.
Østlandet Skrevet 8. oktober 2010 #11 Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Jeg har det slik selv også. Til tider har det vært litt morsomt. Jeg har gjennom flere år hatt interesse for bedriftsøkonomi og solgt/kjøpt aksjer. Det har vært en turbulent tid de siste år på dette området og jeg har hatt litt vage hentydninger fra litt fjern familie om hvorfor jeg plutselig tjente så dårlig i 2008 i forhold til 2007? (Realiserte aksjetap) Ikke direkte spørmål akkurat men... Jeg som liksom har en jobb jeg burde tjent stort sett det samme i... Hvis disse listene er tilgjengelige når dette året er oppgjort, blir det nesten herlig å se hakesleppene, da det motsatte er tilfelle. Til de grader. Som sagt det går opp og ned. Det er jo greit, bare snittet er i +. Interessant og morsom hobby. Men, den tar en del tid. Konklusjonen er at disse listene sier lite om reell brutto inntekt, for veldig mange. Og den har veldig store avvik for en mindre gruppe. Endret 8. oktober 2010 av Østlandet
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #12 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg hater alle som er med på holde dette svinere gående. Hvorfor ikke gi ut bankoder og personnummer i samme slengen?
Østlandet Skrevet 8. oktober 2010 #13 Skrevet 8. oktober 2010 En diskusjon om dette er helt relevant. Det er jeg enig i. Men, jeg hater ikke folk for det. Jeg hater forresten ingen, når jeg tenker meg om.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #14 Skrevet 9. oktober 2010 KLART vi må ha skattelister, og mobiler, og facebook, og internett. Nå trenger du jo ikke å henge over gjerdet for å spørre naboen om hva han tjener, gjør på, tenker, eller har lyst til. Trenger ikke en gang å gå vekk fra dataen for å vite det..... isolasjon lenge leve.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #15 Skrevet 9. oktober 2010 Synes det er kjekt jeg. På den måten fikk jeg bekreftet at eksen er en drittsekk. Han skaffet seg inntekt først når han slapp å betale bidrag.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #16 Skrevet 9. oktober 2010 Jepp! For veldig mange av de jeg kjenner er det vanvittig stor forskjell på den lønna de står oppført med og det som er reell bruttoinntekt. De fleste må da ha fått med seg hvordan dette funker nå? Herregud.
Zzyzx Skrevet 9. oktober 2010 #17 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg er absolutt for at disse opplysningene skal være offentlige, jeg er bare ikke sikker på om internett er rette medium.
Østlandet Skrevet 9. oktober 2010 #18 Skrevet 9. oktober 2010 De fleste må da ha fått med seg hvordan dette funker nå? Herregud. Tror faktisk ikke det, når jeg snakker med folk. Har du andre problemer forresten?
SmallTalk Skrevet 9. oktober 2010 #19 Skrevet 9. oktober 2010 De fleste må da ha fått med seg hvordan dette funker nå? Herregud. Tro det eller ei, men de fleste vet fortsatt ikke hvordan dette funker. De tror at den inntekten de ser på skattelistene er helt reell.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #20 Skrevet 9. oktober 2010 Skattelistene og reell inntekt er som regel ikke NÆR hverandre en gang. Folkens, om det står at naboen har tjent 100.000 kr, er det helt sjelden tilfellet, de tar ikke med i beregning lån, gjeldsrenter, personfradrag og andre fradrag. De kan dog ikke legge ut en kopi av hele selvangivelsen heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå