Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har bestemt oss for å bli besøkshjem/avlastingshjem et par helger i mnden.

Vet at det ikke er noe krav til spesielle aktiviteter, men vil jo gjerne at han/hun skal ha det morro med oss :)

Vi har nettopp laget til rommet hennes/hans, og vi gleder oss veldig.

En normal dag hos oss innebærer turer til skog/fjell/strand med lille valpen vår, og er noe barnevernet mente var supert. Men vi må da finne på andre morsomme ting.

Kino, matlaging og tur på lekeplassen er våre ideer.

Noen kreative sjeler, kanskje noen med barn i alderen 4-10 år som kan fortelle oss hva barna liker å gjør?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brettspill, kortspill og andre slike aktiviteter. Ta barnet med ut, for å finne andre barn å leke med. Badeland eller tur i nærliggende basseng. Teater, museer ol.

Skrevet

Jeg og samboer har bestemt oss for å bli besøkshjem/avlastingshjem et par helger i mnden.

Vet at det ikke er noe krav til spesielle aktiviteter, men vil jo gjerne at han/hun skal ha det morro med oss :)

En normal dag hos oss innebærer turer til skog/fjell/strand med lille valpen vår, og er noe barnevernet mente var supert. Men vi må da finne på andre morsomme ting.

Noen kreative sjeler, kanskje noen med barn i alderen 4-10 år som kan fortelle oss hva barna liker å gjør?

Skrevet

:) Så flott at dere vil være besøkshjem!

Turer i skogen med hunden, turer på biblioteket, turer ved sjøen osv er supert.

Et tips er å se an ungen litt. Flott med opplevelser og innholdsrike helger hos dere, positivt tilskudd i hverdagen til barnet. MEN:noe jeg opplever som viktig er at det ikke blir "for" idyllisk i forhold til hjemmesituasjonen. Det er ok at barnet opplever at det ikke alltid må skje masse for å være hyggelig og at ikke alt må koste penger. Gjør ting med barnet i nærområdet, hagen deres osv også!

Hilsen en som jobber med barn som har avlastningsbehov

Skrevet

På høsten/vinteren husker jeg at jeg syns det var deilig å dra i svømmehallen, og hjem etterpå for å spise deilig lunsj og kanskje drikke kakao, eller bake boller, ut på tur, med matpakke i sekken og kakao på termosen. Man trenger jo ikke gå så langt (om barnet er fire år), men bare det komme seg ut er deilig :)

Skrevet

Det å finne på ting som ikke koster penger er kjempelurt. For da får barnet ideer til ting han/hun kan gjøre hjemme også, uten dere.

Det betyr ikke at dere KUN skal gjøre gratis ting. Kos dere med svømmehall, kino, kaféturer osv også.

Ellers tenker jeg at det vil avhenge mye av barnet selv. Det kan være stor forskjell på hva man vil gjøre med en fireåring og en tiåring. Og hva er barnets behov? Er det et sjenert og innesluttet barn som trenger sosialisering med andre barn? Er det en villstyring som trenger å få brukt masse energi? Er det et barn som trenger fred og ro rundt seg? Sånt vil dere jo få vite når det blir bestemt hvem som skal komme til dere.

Jeg synes det er en kjempefin ting dere gjør! Lykke til!

Skrevet

Vi har vært besøkshjem.

Det var veldig givende. Tenk litt på hva barnet har behov for. Det er mange grunner til at barn er i besøkshjem. En bør tilpasse aktivitetene til hva forldrene tar med barnet på.

Han vi var besøkshjem for hadde ikke besteforeldre, så han storkoste seg på besøk hos vår forldre. Svømmehallen var veldig populært. Det samme var besøksgårder. Man behøver ikke alltid gjøre noe som koster penger. En tur på biblioteket kan være hyggelig. Det er ikke alle barn som blir lest for.

Andre ganger kan man slå skikkelig på "stortromma" og reise på Tusenfryd, dyreparken i Kristiansand m.m. Det er ok betalt å være besøkshjem, men jeg regner med at dere ikke gjør det for pengene. Det kan derfor være greit å reise bort dersom en vet at barnet ikke blir tatt men på tur av foreldrene .

Husk også på at dere skal være der for barnet, og at barnet ikke er der for dere. Kanskje barnet rett og slett trenger å være i et stabilt miljø og ta det md ro. Da er det ikke til hjelp for barnet at dere skal finne på så mye som mulig i løpet av helgen.

Lykke til. Dere vil gjøre en familie en stor tjeneste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...