Gå til innhold

Hva skal skje med din kropp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva vil du at skal skje med din kropp når du dør?

Skal du begraves, kremeres, fryses eller noe annet?

Har du tenkt på det noen gang?

Noen begrunnelser for hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg tenker faktisk en hel del på det.

Har alltid tenkt at kremering er det jeg burde gå for.

Er ikke kristen og vil ikke legges i kristen jord med kristen seremoni og jeg syns det er forbanna unødvendig å grave ned masse lik her og der.

Men så har jeg hørt at kremering er veldig forurensende. Noen som har hørt noe om det? Er veldig opptatt av miljø også.

Skrevet

Jeg vil kremeres.

Orker ikke tanken på å råtne :/

Aller helst vil jeg strøs på havet eller på fjellet, men sånt må man vel søke om?

Frysing: Antar at TS enten mener at man fryses ned og lagres et eller annet sted, eller at man frysetørkes (http://pub.nettavisen.no/nettavisen/ibergen/article545750.ece), men det er ikke lov i Norge ennå.

Gjest Vanndråpe
Skrevet

Jeg vil begraves på den tradisjonelle måten.

Er livredd for brann og har hatt mareritt om kremering, så det er nok derfor :fnise:

Skrevet

Jeg kan godt kremeres og spres for alle vinder. Mine etterkommere skal få slippe å ha en grav å stelle. Man steller jo som oftest graver for at andre skal se at man steller den. Jeg tror det er få som tilbringer tid på et gravsted utenom pliktjobben.

Skrevet

Jeg vil kremeres. Føler ikke for å ligge i jorda og råtne. Mine nærmeste vet om mitt ønske.

Skrevet

Jeg vil donere organer om mulig. Etterpå det bryr jeg meg ikke så mye. Bare jeg ikke blir lagt i vigslet jord med kristen sermoni attåt :)

Skrevet

Er testator, så dersom alt går etter planen, ender kroppen min opp på institutt for medisinske basalfag på UiO etter min død.

Skrevet

Det jeg har gitt beskjed om at jeg ønsker er først å være organdonor dersom det er mulig, så en ikke-kristen sermoni, deretter kremering og gjerne spreing av asken. Graver er plasskrevende, og jeg gidder ikke gi mine etterlatte kostnaden og jobben med å ta vare på graven.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg vil gjerne donere de organene som kan doneres vekk, og deretter kan resten av meg kremeres.

For meg spiller det ingen rolle om urnen havner i jorden på en kirkegård, eller om det er et livssynsnøytralt gravsted. Jord er jord uansett for meg, uavhengig av om en prest har sagt noen ord over stedet. Selve gravferdsseremonien vil jeg gjerne at skal gjenspeile mitt livssyn, som ikke er kristent.

Hvis de etterlatte er i stand til det, ville jeg helst at asken ble spredd over et av fjellområdene jeg er glad i.

Skrevet

Organdonor, kremasjon, så i kristen jord med kristen seremoni!

Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg donerer gjerne kroppen til forskning/undervisning. Har ikke spesielt mye bruk for den etter min død.

Kanskje noe jeg burde ordne det nå, kan jo bli påkjørt imorgen. Har iallefall et donorkort, men det gjelder vel bare friske organer?

Mine etterlatte kan gjøre hva de vil om de har noen rester av meg å sysle med, begrav det eller brenn det eller gi det til katten. De velger vel noe med respekt og kjærlighet som de selv synes er fint og trøstende, spiller ingen trille for meg da jeg er altfor død til å bry meg på det tidspunktet uansett.

Men alle som kjenner meg vet at seremonien ikke skal være kristen/religiøs, akkurat det hadde vært å spotte alt jeg står for.

Skrevet (endret)

Er testator, så dersom alt går etter planen, ender kroppen min opp på institutt for medisinske basalfag på UiO etter min død.

Det vurderer jeg også.

Ellers har jeg ingen sterke meninger - jeg er jo død, så uansett hva dte blir tror jeg ikke det kommer til å plage meg noe særlig. ;) Tror jeg liker tanken på begravelse best, fint å bli en del av kretsløpet. Eller så er sikkert kremering greit mtp. plassmangel. Egentlig er det kanskje litt opp til de etterlatte også - vil de ha en grav å gå til så blir det for dumt for meg å skulle ønske seg askespredning f.eks.

Endret av Pingting
Skrevet (endret)

Jeg vil kremeres.

Orker ikke tanken på å råtne :/

Aller helst vil jeg strøs på havet eller på fjellet, men sånt må man vel søke om?

Frysing: Antar at TS enten mener at man fryses ned og lagres et eller annet sted, eller at man frysetørkes (http://pub.nettavisen.no/nettavisen/ibergen/article545750.ece), men det er ikke lov i Norge ennå.

Frysetørking virker som en genial idè, syns jeg. I bunn og grunn det samme som kremering, bare med kulde, og med mindre utslipp til atmosfæren. Man fjerner det meste av kroppens vann, dypfryser den og reduserer restene til et pulver som begraves i en grunn grav i en biologisk nedbrytbar boks av maisstivelse. Jeg håper det blir tillatt her. Når kroppen pulveriseres, brukes det flytende nitrogen, som er et restprodukt fra produksjon av oksygen (destillering). Men det er en del bekymring over den grunne graven som metoden forutsetter. Restene er jo i bunn og grunn bare mennesklig beef jerky, og ettersom det er meningen å begrave kassene ganske grunt (for at restene skal komposteres raskt) så vil de nok utgjøre en uimotståelig fristelse for nabolagets dyr. Det er en GRUNN til at man graver folk såpass dypt ned som 2 meter ved en konvensjonell begravelse.

Dersom man må forlate konseptet om grunn grav (jeg er glad i dyr, men ikke SÅ glad) så sitter man vel i prinsippet igjen med en prosess med frysetørring. Riktignok gir den mulighet for at man kan fjerne diverse implantater og tannfyllinger, og restene blir så lette at folk uten venner og familie, kan bæres til graven av EN person. Men den virker litt unødvendig, og energikrevende. Men jeg liker biten med en kiste av stivelse. Den syns jeg man skal beholde.

Endret av Mann 42
Skrevet

kremeres, orker ikke tanken på å råtne.

Skrevet

Jeg vil donere organer om mulig. Etterpå det bryr jeg meg ikke så mye. Bare jeg ikke blir lagt i vigslet jord med kristen sermoni attåt :)

Helt enig med deg! Har donorkort i lommeboka, just in case :fnise:

Vil donere så mange organer som mulig, jeg trenger jo tross alt ikke dem når jeg er død...Og jeg vil kremeres. Heller det enn å bruke opp plass på en kirkegård :) Den plassen kan noen andre få!

Skrevet

Jeg tror jeg vil kremeres og så legges i jord med stein hvis de nærmeste vil ha et sted å gå til. Hvis ikke kan asken bare hives et sted, ikke så nøye.

Skrevet

Det får bli opp til dem som skal bli kvitt meg. Selv kommer jeg forhåpentlig ikke til å bry meg så mye. Men jeg har donorkort, så før de gjør noe som helst oppryddingsarbeid så må de bare forsyne seg med reservedeler, hvis omstendighetene gjør at det er mulig.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg vil kremeres. Hvor asken skal, hva slags seremoni, osv betyr svært lite for meg. Jeg vil jo være død. Mine pårørende får bestemme resten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...