smilla1 Skrevet 8. oktober 2003 #1 Skrevet 8. oktober 2003 Så slutten på noe om Keiko på nyhetene, men fikk ikke med meg helt hva det var. Det står ikke noe på nettet, så jeg lurer på om dere har hørt noe? Smilla1
Snehvit Skrevet 8. oktober 2003 #2 Skrevet 8. oktober 2003 Er du sikker på at det var Keiko? Hvis ikke, kan det jo ha vært denne hvalen du så: Strandet pukkelhval
Montezuma Skrevet 9. oktober 2003 #3 Skrevet 9. oktober 2003 Keiko sitter her hjemme foran pc'n og lever i beste velgående! Keiko er akkurat i ferd med å dytte i seg en diger sjokolademufins. Må jo opprettholde imagen!
VesleBråka Skrevet 9. oktober 2003 #5 Skrevet 9. oktober 2003 Klart det har skjedd noe med Keiko! Noen dyrefantaster har svulmet over av dårlig samvittighet for hvordan dyr behandles i denne verden, og har fått sin katharsis gjennom å velge ut étt dyr som de pøser penger og velvilje over så det ikke ligner grisen, og kan så lene seg tilbake godt fornøyd.. Kverk den klumpen, og bruk pengene på større prosjekter sier jeg
ivanka Skrevet 9. oktober 2003 #6 Skrevet 9. oktober 2003 det er vel ikke keikos skyld at han ikke klarer seg selv vel? når folk har oppdratt ham til en hjelpeløs kosehval, syns jeg folk får ta ansvar for at han har et noenlunde verdig liv og ikke går sulten. hm. svømmer sulten.
VesleBråka Skrevet 9. oktober 2003 #7 Skrevet 9. oktober 2003 Hva med alle andre "kosedyr" i diverse innhegninger? Nei, de kan bare sitte der med tommelen i rompa og ha det så godt. VI har nemlig funnet noen til å skaffe oss god samvittighet. Blæh.
ivanka Skrevet 9. oktober 2003 #8 Skrevet 9. oktober 2003 Hva med alle andre "kosedyr" i diverse innhegninger? Nei, de kan bare sitte der med tommelen i rompa og ha det så godt. VI har nemlig funnet noen til å skaffe oss god samvittighet. Blæh. ikke helt sikker på hva du mener her? at fokuseringa på keiko gjør det lettere for oss å ignorere allverdens dyr som har det forjævlig? mulig det, mulig det. men det er vel likevel ikke nødvendig at keiko skal lide for deres skyld heller?
smilla1 Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #9 Skrevet 9. oktober 2003 Det var en eller repotasje fra lokalnyheter et eller annet sted her i landet. Det lå en spekkhogger på land som så ut til å være død, med den samme bøyen på finnen på ryggen som Keiko har. Det var også en del barn der å så på. Men det må ha vært noe annet, siden det ikke finnes noe om det på nyhetene. Jeg sto i telefonen så jeg hadde ikke lyd på tv´en. Det kan godt hende det var en gammel nyhet og at den bare var bedøvet. Smilla1
VesleBråka Skrevet 9. oktober 2003 #10 Skrevet 9. oktober 2003 ikke helt sikker på hva du mener her? At fokuseringa på keiko gjør det lettere for oss å ignorere allverdens dyr som har det forjævlig? men det er vel likevel ikke nødvendig at keiko skal lide for deres skyld heller? Jeg mener at Keiko brukes for alt han er verdt av folk som er "glad" i dyr, jeg synes det er rart at de legger inn så vanvittig mye ressurser på å redde den skrotten der, mens de ressursene kunne ha gjort så mye mer hvis de var brukt litt mer fornuftig.. Hvis man må velge mellom å redde Keiko, eller å redde 100 andre, så ville vel de fleste ha ofret Keiko uten å blunke? Eller har hele verden blitt fullstendig disneyfisert? Synes dette er et godt eksempel på ting jeg ikke liker ved amerikanere. Misforstått godhet som ikke tjener andre enn han som donerer pengene. Jo, han holder jo en del forskere med lønn, da, de som raser rundt og er barnevakt for Keiko.
ivanka Skrevet 12. oktober 2003 #11 Skrevet 12. oktober 2003 tja. keiko drar inn turistkroner til halsa kommune, og gjør dermed sitt for å opprettholde bo- og sysselsetting i distriktsnorge.
Edie Skrevet 12. oktober 2003 #12 Skrevet 12. oktober 2003 VesleBråka har noen gode poeng. Og husk at Keiko faktisk "bare" er en hval. Hva er det som skjer med resten av verdens hvalpopulasjon?
ivanka Skrevet 12. oktober 2003 #13 Skrevet 12. oktober 2003 VesleBråka har noen gode poeng. Og husk at Keiko faktisk "bare" er en hval. Hva er det som skjer med resten av verdens hvalpopulasjon? hva er det i det hele tatt som skjer med det bioligiske mangfoldet, med verdenshavene, ørkenspredning, drivhuseffekten, ozonlaget og de stakkars barnearbeiderne i india? vi klarer bare ikke å redde alt, og det er jo grusomt deprimerende hvis man setter seg ned og tenker på det. og da kan vi sette oss ned og heller fokusere på at i det minste plasker keiko glad og velfødd rundt på nordmøre.
VesleBråka Skrevet 13. oktober 2003 #14 Skrevet 13. oktober 2003 Poenget er vel ikke å klare å glede seg over at 1 har det bra, poenget er vel mer at de nå har brukt 10 år? eller noe og gudene må vite hvor mange mill på å redde Keiko, og jeg må bare lure på hva det er som driver dem. Det virker som et noe suspekt prosjekt, en å peke på når noen anklager dem for kynisk utnyttelse av dyr. Jeg mener f.eks at pengene hadde vært bedre brukt ved å jobbe mot å få slutt på dyreforsøk, dyremishandling, lage strengere regler for dyrehagehold, hvordan dyr havner i dyrehager, sirkusdyr, krypskytteri, illegal handel med beskyttede dyrearter levende og døde deler osv osv osv. Det er snakk om veldig mange penger brukt på Keiko.. Man trenger ikke å dra inn alle problemene i verden av den grunn, kan begrense til dyr uten å føle at man bare må folde hendene og be om unnskyldning på vegne av sin rase.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå