Gå til innhold

Uvane eller noe galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette innlegget skriver jeg under både barn og famile, og graviditet og spedbarn. I håp om å få høres andres meninger om saken.

Vår gutt begynte å riste på hode for en god stund siden. Denne ristingen bestod av fra side til side.

For ikke så veldig lenge siden (ca 1 mnd kanskje), så begynte han å kaste seg bakover med bakhode. Dette skjedde enten når han satt på fanget, i vognen eller bilstolen.

Nå har jeg oppdaget at han slår hode ned mot golvet (er ikke ned i golvet, hendene stopper hode), når han ligger på magen på golvet. Av og til lager han "hoppe" bevegelse (eller hva jeg skal kalle det) med rompa og beina.

Noen som har noe kjennskap om dette?

Er det en uvane eller er det noe galt som vi burde ta fatt på?

Han er snart 9 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva dette er, og det kan jo hende det er uvaner, selv om det ikke høres sånn ut for min del...

De to mest nærliggende tingene å sjekke synes jeg må være tourettes og epilepsi. Etter hva du beskriver kan begge de to stemme.

Ellers kan det vel rett og slett være muskelspasmer eller sterke smerter, med tilhørende forsøk på å mestre det best mulig. Men da blir jo i såfall spørsmålet: hvorfor har han slike problemer?

Uansett synes jeg dere skal ta ham til lege - synes absolutt sånne ting krever å bli sjekket ut.

Et tips er å filme dette mens det står på som verst og ta med kameraet til legen så han/hun får se hvordan det arter seg selv.

Skrevet

Jeg vet heller ikke hva dette kan være, men jeg er enig i at du bør ta en telefon til helsestasjonen. Min gutt ristet også på hodet i den alderen, men det skjedde bare når han lå i sengen og skulle sove. Han lå jo da på rygg og snudde hodet fra side til side, ganske raskt. Fikk beskjed om at det var normalt.

Det å slå hodet ned i bakken har jeg hørt av andre at barna deres har gjort, uten at det var noe unormalt i den forstand. Gikk rimelig fort over.

Den "hoppebevegelsen" du beskriver, kan det være en slags krypebevegelse? Opp med rumpa og sparke fra med beina, liksom? Er utrolig vanskelig å beskrive bevegelser....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...