AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #1 Skrevet 8. oktober 2010 Hei, Håper noen kan hjelpe meg litt med denne saken.. Jeg flyttet inn i en leilighet i mars i år. Leien er 5500,- inkl.strøm. Leiligheten er ca 40 m2. Da jeg flyttet inn ga jeg beskjed til husverten at han måtte fikse tvkanalene, jeg har kun 2kanaler. Da fikk jeg beskjed om at nei, dette kunne han ikke fikse for det ble for dyrt. Jeg har hatt en del fukt i leiligheten, og hatt masse besøk av sølvkre. Husverten kom, og satt inn noe som skulle hjelpe mot dette. Det gjorde det, men etter en stund kom de tilbake. Fikk da beskjed om at husverten skulle komme med 2 til(luftavfuktere? litt usikker på hva det heter nåigjen..), noe han ikke har gjort enda. (ca halvannen mnd siden, og jeg spør hele tiden hva tid han skal komme med dem,får da svar "joda, kommer i morgen". ) Jeg jobber nattevakt(noe han vet veldig godt!), og en dag da jeg lå og sov, hørte jeg noen låse seg inn. Jeg skvatt, og ropte hallo? "Ja, det er bare meg". Altså husverten. Da skulle han plutselig sjekke noe vanngreier under kjøkkenbenken! Jeg var vekkreist en helg, og da jeg kom hjem så jeg at husverte hadde vært i leiligheten og fikset et rør. Dette sa han at han skulle gjøre, men ga meg aldri beskjed om hva tid. Hørte ingenting fra ham før det plutselig var fikset da jeg kom hjem. Han har også sagt at han skulle komme med en propp som skulle samle alt håret mitt når jeg dysjet,slik at det ikke ble oversvømmelse på badet(tett i rørene..), men det har jeg heller aldri sett noe til. . Spørsmålet mitt her er; kan jeg holde tilbake noe av husleien? Han har ikke fikset noenting og spasert inn i leiligheten akuratt når det passet ham.
Betty2 Skrevet 9. oktober 2010 #2 Skrevet 9. oktober 2010 gå inn på forbrukerombudet sin hjemmeside og les litt der, det kan være farlig å holde igjen husleie du kan bli anmeldt for det. men du som leietaker har også en del rettigheter, bl.a har han IKKE lov å låse seg inn hos deg uansett om du er hjemme eller ikker. hvis han vil undersøke eller fikse noe i leiligheten så skal det avtales med deg på forhånd både tid og hva som skal gjøres, så er det opp til deg om du vil være der under reperasjonen/ kontrollen eller ikke. høres egentlig ut som du bør finne en ny plass og bo. å bo i en fuktskadd plass er heller ikke bra. det kan over tid bli helse skadeligt.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #3 Skrevet 9. oktober 2010 Ja, du kan holde igjen husleie ved mangler, men hvor mye vil være ett spørsmål om skjønn, så dette er ett vanskelig tema. Anbefaler leieboerforeningen, de gir gratis råd og rimelig advokathjelp i slike saker. Hvis du bestemmer deg for å holde igjen husleie er det viktig at du setter denne på en egen konto, som du kan vise til dersom utleier forsøker å kaste deg ut pga manglende betaling. Og kommuniser skriftlig med utleier, dvs skriv ett brev du beholder en kopi av selv, hvor du skriver at du kommer til å holde igjen X beløp av husleien frem til manglene er utbedret/for tort og svie. Er det alvorlige fuktskader i leiligheten hadde jeg flyttet uansett, da dette kan være helseskadelig, og du mest sannsynlig må ut av leiligheten uansett under utbedring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå