Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det frekt å be om tidlig julegave fra foreldrene sine? Jeg er 20, har det ganske trangt med penger pga skole, og skal en dagstur til Danmark på lørdag sammen med tre gode venner. Jeg vil gjerne ha litt penger slik at jeg kan hygge meg jeg også, men som sagt har jeg det ganske trangt pga studenttilværelsen. Er det frekt av meg å si at jeg ikke ønsker meg noe annet enn penger, og be pent om jeg kan få det nå til turen?

Og for de som lurer så snakker jeg ikke om å sløse bort alle pengene på å drikke meg halvt ihjel, men på middag med de andre, opplevelser i Danmark, etc...

Er det stygt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å være helt ærlig synes jeg det høres litt kjipt ut, ja. Men samtidig vet jeg hvor utrolig frustrerende det er å være blakk. Kan du ikke be om et lite lån istedet?

Gjest lillemy
Skrevet

Du kan spørre om å få låne penger til turen?

Skrevet

Kommer da helt ann på hvordan forhold du har med de da.

Jeg har bursdag slutten av mnd, og har allerede fått både julegaver og bursdagsgaver fordi det har vært ting jeg har trengt og dermed spurt etter det. Som f.eks klær til sommeren, og vintersko.

Skrevet

Jeg synes ikke det er stygt å be om det.

Når det er noe man trenger synes jeg ikke det er stygt. Det å kunne være sosial med venner er også noe man trenger. Det vil være kjipt å bare ha råd til selve turen, men må si nei til å spise ute osv.

Gjest Ruccola
Skrevet

I min verden drar man ikke på en tur man ikke har råd til, så jeg vet ikke helt hva mamma hadde gjort om jeg hadde bedt om penger til en heisatur i oktober -og ville kalle det for en julegave. Tror ikke mine foreldre ville synst noe om det nei.

Jeg ville mye heller spurt etter et lite lån, med betingelser på lang nedbetalingstid :)

Skrevet

De vet vel om situasjonen din,å da synes jeg ikke det er frekkt å spør.

Du får være litt utspekulert :lur:

Jeg ville spurt "Kunne jeg fått lånt litt penger av dere? Eller forresten,det kan heller telle som julegave for jeg kommer nok ikke til å kunne betale det tilbake på en stund." *Se litt lei og bekymret ut*

Kanskje du er heldig å får litt penger som ikke er julegave i stede for fordi de synes synd på den lille jenta/gutten sin:)

Skrevet

Du trenger å øve på å be om ting. Det er en almennkompetanse du tydeligvis mangler. Dette vet jeg noe om , fordi jeg selv er litt tilbakestående på den måten.

Jeg synes det er flaut å spørre.

Men jeg støtter deg i å spørre, og hvis min studentdatter hadde spurt meg om penger til en tur, så hadde hun fått. Er jeg blakk får hun lite, har jeg penger får hun mer. Jeg synes det er bra hvis hun spør. Og jeg ville vel gitt det spontant, ikke som julegave.

Jeg synes du skal spørre.

Skrevet

Jeg synes også du skal spørre om å få eller låne litt penger. Hvis du vinkler det til at det kan være forskudd på julegave, ville jeg gitt deg pengene og til jul ville jeg gitt deg en liten symbolsk gave. Hvor mye penger er det snakk om?

Jeg har lav inntekt, men ville hatt råd til et beløp innen visse grenser. Det er bedre å spørre noen uker før du trenger pengene hvis foreldene har dårlig råd. Men foreldre er forskjellige. Noen mener barna må klare seg selv mens andre setter pris på ærlige spørsmål om et bidrag.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Jeg syns også at det er flaut å spørre. Jeg vil jo selvsagt helst klare meg selv. Men jeg spurte, både mor og far (de er skilte, og nei, jeg utnytter ikke at jeg har skilte foreldre. De vet begge to at om jeg trenger noe så spør jeg begge så om de begge sier ja så er det fordi de syns det er greit), og begge to sa at det var helt greit. Det er ikke mye penger det er snakk om heller, og jeg har en god grunn til at jeg har det ganske trangt akkurat nå. Foreldrene mine har heller ikke dårlig råd så de syns det var greit. Jeg sa at jeg helst ville be om ett lite lån, men at jeg nok ikke kom til å få betalt det tilbake og derfor ønsket jeg julegaven på forhånd.

Men ja, det løste seg :)

Skrevet

Fint at det løste seg. Alltid flaut å be om lån når man liksom skal være voksen og klare seg selv, men noen ganger må man bare.

Skrevet

Godt å høre at det løste seg. Jeg har også måttet spørre foreldrene mine om lån inni mellom. Spesielt mens jeg var student. Det er flaut men jeg har alltid betalt tilbake.

Skrevet

Det er jo du som kjenner moren din og vet best hvordan hun tar ting. Jeg tror ikke mammaen min hadde syns det hadde vært en veldig god idè hvis jeg hadde spurt på den måten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...