AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Er det noen som er flink med data og kan gi meg noen råd? Jeg har laget en presentasjon i powerpoint (med bilder og tekst) og gjort denne om til en pdf. Pdf'en ble 18 MB som er i det meste laget når den skal sendes ut på e-post :)Jeg gikk inn på pdf optimalisering i Adobe Acrobat Professional og prøvde å gjøre noen justeringer der, sa feks at alle bilder over 150 dpi skal justeres ned til 100 dpi. Filen ble da veldig mye mindre, men bildene skikkelig uklare. Skjønner ikke hvorfor de blir uklare når de skal justeres ned til 100 dpi. 72 bør jo holde for skjerm. Hva er det jeg ikke skjønner her?? Kan noen forklare? Får jo stadig relativt små pdf-filer på e-post med klare og fine bilder. Hva er hemmeligheten?
Gjest padawan Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 prøvd å gå inn på Document -> Reduce file size?
Gjest Nedfall Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 Er det noen som er flink med data og kan gi meg noen råd? Jeg har laget en presentasjon i powerpoint (med bilder og tekst) og gjort denne om til en pdf. Pdf'en ble 18 MB som er i det meste laget når den skal sendes ut på e-post :)Jeg gikk inn på pdf optimalisering i Adobe Acrobat Professional og prøvde å gjøre noen justeringer der, sa feks at alle bilder over 150 dpi skal justeres ned til 100 dpi. Filen ble da veldig mye mindre, men bildene skikkelig uklare. Skjønner ikke hvorfor de blir uklare når de skal justeres ned til 100 dpi. 72 bør jo holde for skjerm. Hva er det jeg ikke skjønner her?? Kan noen forklare? Får jo stadig relativt små pdf-filer på e-post med klare og fine bilder. Hva er hemmeligheten? Jeg har ikke Adobe pro, så jeg må gjette litt: Tipper du komprimerer bildene bedre om du velger rett komprimeringsformat. Til typisk datagrafikk (jeg vil tippe du ikke har mange vanlige bilder i pp presentasjonen din, men stort sett clipart mm ?), bør du bruke noe annet enn jpeg. Jpeg er totalt ubrukelig til å komprimere vektorgrafikk (datagrafikk som clipart, symboler mm). Har du ikke en innstilling for å justere ned pixelstørrelsen på bildene? Dpi gir egentlig ingen mening om du ikke skal printe ut pdf dokumentet. Anyways, googlet en liten tutårial til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå