iss Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Finnes det noen tips fra dere mer erfarne om hvordan man kan hindre at strikketøyet glir av pinnene når man skal strikke med 5 pinner?? Jeg liker rundpinner best fordi jeg synes det er så lett å miste masker på strømpepinnene... Men noen ganger må man strikke på strømpepinner... Tips?
Supramundane Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 Veldig mange bruker jo å dele opp en kork fra en vinflaske eller lignende og lage en stopper med det.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Det blir jo tungvint å flytte korken for hver pinne da. Jeg holder akkurat på å strikke med 5 pinner. Mitt beste råd er å ikke strikke for løst samt å ha maskene midt på pinnen.
iss Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. oktober 2010 Tilleggspm: Har strikket glattstrikk på rundpunne. Altså bare rett og det har blitt glatt og fint. Nå har jeg byttet til strømpepinner og strikker rundt på disse. Skulle fortsette med glattstrikk, og siden prinsippet med rundpinne og strømpepinne er det samme, altså man strikker rundt og rundt og ikke frem og tilbake, så fortsatte jeg bare med rette masker. Men etter to runder seg jeg jo at jeg får rillestrikk!!!! Er det virkelig mulig?? Hvordan skal jeg da få glattstrikk? Bytte på rett og vrang?? Ville det blitt rart å strikke en ullbukse slik at rumpe og liv vil være rettstrikk og blir i rillestrikk?? Har problem med at mine vrange masker blir veldig store.... Kanskje det kunne være en morsom vri på en bukse? Med forskjellig mønster fra øverste delen og beina?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Du må jo ha gjort noe feil. Strikker du rettstrikking så blir det rett. Skjønner egentlig ikke hvordan du har klart det. Prinsippet er jo helt klin likt som å strikke på rundpinne.
iss Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. oktober 2010 Det er det jeg mener. Jeg stikket øverste delen. Satt ene benet inn på tråd, og har strikket de fire strømpepinnene inn på det andre benet. Ikke gjort noe annet enn å strikke rett. Hmmm. Kan jeg ha startet med å strikke feil vei da jeg strikket strømpepinnene? Kan det gi utslag?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 Her må jeg prøve å se det for meg. Du har strikket øverste delen. Delt arbeidet i to og skal strikke et bein. Her ska du da strikke rundt så at det ikke er noen åpning i siden. Du fortsetter jo rundt og rundt og ikke fram og tilbake. Ergo så skal det bli rett når du strikker rett.
iss Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2010 Men det blir det ikke. Det blir ikke glattstrikk, og jeg har ikke strikket en eneste vrang maske. Jeg kan godt fortsette å strikke slik det er nå, gjør ingenting om beina er forskjellig fra livet. Skal være under vinterdressen uansett. men med min flaks så kommer da sikkert det andre benet til å bli glattstrikk og det blir rart med ett ben av hvert. Rare strikketøyet.
iss Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2010 Tror jeg har funnet ut av det. Jeg må ha strikket med baksiden mot meg og ikke fremsiden. Altså, strikket når midten av strikketøyet mot meg isteden for å ha glattsiden mot meg. Aner virkelig ikke hvordan jeg skal få rettet opp i dette nå....
virw Skrevet 7. oktober 2010 #10 Skrevet 7. oktober 2010 Tror jeg har funnet ut av det. Jeg må ha strikket med baksiden mot meg og ikke fremsiden. Altså, strikket når midten av strikketøyet mot meg isteden for å ha glattsiden mot meg. Aner virkelig ikke hvordan jeg skal få rettet opp i dette nå.... Har du strikka kjempelangt? Viss ikkje, rekk det opp
iss Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 7. oktober 2010 Nei, ikke strikket veldig langt. Men skal jeg rekke opp ved å bare dra ut pinnene og dra ut tråden tilbake til start, eller skal jeg manuelt strikke tilbake maske for maske. Jeg vet virkelig ikke om jeg tørr å rekke opp uten å strikke maske for maske.... Skummelt....
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #12 Skrevet 7. oktober 2010 Er det bare et par omganger så kan du greit ta det maske for maske. Tar du ut alle pinnene for å rekke opp så bør du kunne teknikken med å hente opp masker som er rekt opp for mye. Det hender det skjer med en og annen maske.
virw Skrevet 7. oktober 2010 #13 Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Det går fortare å berre ta ut pinnane og dra i tråden. Men da bør du vite at du greie å plukke opp att maskene etterpå Det kjem litt an på garnet, kor store pinnar du har osv Men å strikke tilbake går fortare enn du trur Endret 7. oktober 2010 av virw
iss Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #14 Skrevet 7. oktober 2010 Aner ikke hvordan jeg skal plukke opp maskene etterpå, så da blir det maske for maske
Zzyzx Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 Bruker du pinner av metall? I så tilfelle kan det kanskje være en ide å skifte til pinner av bambus eller tre for å få littegranne mer friksjon. At maskene sklir av tyder på at du strikker veldig løst.
Frk. Stella Skrevet 7. oktober 2010 #16 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg hadde samme problem som deg. Så byttet jeg ut alt av strømpepinner i metall til bambus, i tillegg til at jeg strammet tråden (for min del holdt det med at jeg la tråden i en løkke rundt hånden i stedet for bare å legge den over pekefingeren). Nå mister jeg verken pinner eller masker, og arbeidet blir også mye penere
iss Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #17 Skrevet 7. oktober 2010 eFikk hjelp av en nabo som tok opp for meg Det ser ut som jeg klarer fint å strikke med alle pinnene, blir faktisk nesten hakket for stramt Er nok ikke så mange maskene pr pinne som gjør at jeg klarer å la være å miste. Er det ikke det ene så er det det andre Men nå er jeg iallefall på vei nedover første benet!!!
hegejenta30 Skrevet 8. oktober 2010 #18 Skrevet 8. oktober 2010 Syns du er flink jeg! Det er ikke lett å være fersk strikker og ikke helt vite hva man driver med... Vært der en gang jeg og... Men fikk hjelp og har strikket MYE siden den gangen. Lykke til videre iallfall!
pulverheksa Skrevet 8. oktober 2010 #19 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg har begynt å bruke magic loop, i stedet for fem pinner. Det funker fint på sokker og votter, og når jeg strikker f.eks bein til bamser og dukker. Det er mange videoer på youtube som viser magic loop teknikken. Den er veldig enkel, når du får dreisen på det.
Bex Skrevet 8. oktober 2010 #20 Skrevet 8. oktober 2010 Og du, når man begynner å strikke på fem pinner, kan det noen ganger bli litt løst i overgangen mellom to pinner. Jeg pleier å strikke et par masker ekstra på fire pinner sånn etter noen omganger, for da forsyves hele tiden splitten mellom pinnene. Huff, dette ble dårlig forklart, men håper du forstår
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå