Gå til innhold

Operasjon for å gjøre underlivet strammere..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ung tobarnsmor som har et stort kompleks, nemlig underlivet mitt. Jeg har i utgangspunktet aldri syntes det har vært særlig pent. Litt for store kjønnslepper, osv. Men hvertfall etter at jeg fødte barn nummer to føler jeg det er helt ødelagt. Det aller største problemet er at jeg har blitt helt slapp, og derfor er sexlivet i høyeste grad ødelagt for min del. Kjæresten min har en veldig grei størrelse på utstyret sitt, men dette kjenner jeg til tider lite til når vi har sex. Selv om jeg bruker den største størrelsen av tamponger, sklir de ofte ut. Noe som selvføgelig er veldig plagsomt.

I tillegg hender det jeg tisser på meg, da spesielt etter at vi har hatt sex. Jeg var veldig ung da jeg ble gravid for første gang, og svangerskapene var også veldig tette. Jeg fikk ingen informasjon om knipeøvelser da jeg var gravid med nummer en, og heller ikke med nummer to. I ettertid av fødsel nummer to ble jeg informert om det. Jeg har prøvd treningsvideo for bekkenbunn, knipekuler og det som er, uten særlig virkning. Burde ikke jordmor/lege informere om dette?

Nå er det gått såpass langt at jeg vurderer å operere meg, og har slike tanker som om jeg ikke ble sydd så mye som jeg burde ha blitt under fødselene? Jeg har født to store barn på fire og fem kilo. Første fødsel ble det bare et par pyntesting, og andre fødsel ingen sying i det heletatt, til tross for en rask fødsel der barnet var nesten fem kilo.

Hvor henvender man seg med slike problemer? MÅ man gå til fastlegen sin først, for så å bli henvist? For jeg føler meg lite komfortabel med slike ting fremfor en mannelig lege, siden jeg har store komplekser.

Jeg håper noen kan svare meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest samme situasjon
Skrevet

Hei :)

JA!! dette kan fikses på.

Jeg opplevde det samme som deg. Jeg har en datter, og i noen år følte jeg at jeg var for vid..

Jeg sa det til gynekologen min flere ganger, men ble avfeid med at alt var helt OK.

Jeg følte til slutt så mye på dette, at jeg fikk henvisning til sykehuset av min fastlege.

Møtte en fantastisk lege som tok meg på alvor!

Han skjønte at jeg følte meg for ung til å leve med den følelsen.

Jeg hadde heller ingen virkning med knipeøvelser! jeg var veldig flink til dette både før, mens og etter fødsel, men det hjalp ikke.

Han opererte meg, først og fremst sydde han sammens en muskel innvendig - som gjorde at jeg ikke fikk til å knipe - så sydde han det også strammere utvendig :)

Resultat: jeg er stram som om jeg aldri har fått barn, kanskje enda litt mer enn før ;)

I og med at jeg fikk det gjennom på denne måten betalte jeg kun egenandel på noen hundre kroner.

Så, dette trenger du IKKE å gå med!

Undersøk først om du kan få dekket det gjennom det offentlige, hvis ikke er det private klinikker som gjør dette nå!

Lykke til :)

Skrevet

Bekkenbunnsmuskulaturen lar seg stramme opp med knipeøvelser, selv om det er lenge siden fødslene dine. Lån deg bøker om emnet. I noen kommuner finnes det fysioterapeuter som har treningsgrupper med vekt på bekkenbunnen, sjekk ut om det gjelder din kommune. Jeg ville ikke tenkt operasjon i første omgang fordi jeg vet hvor effektivt det kan være å gjøre knipeøvelser. Søk på nettet og du vil finne mange guider til øvelser og for å finne musklene du skal trene opp.

Mitt forslag: 10 knip av 10 sekunders varighet (hold og trekk innover), 5 sekunders pause, repeter til alle 10 knipene er gjort. Gjør dette i tre omganger i løpet av dagen slik at det totalt blir 30 knip per dag. Lag rutiner slik at det blir naturlig å gjøre øvelsene og at du ikke glemmer dem. Å knipe er vanskelig i starten, men du kommer inn i det etterhvert. Vær tålmodig! Ikke gi opp fordi du ikke klarer holde 10 sekunder de første gangene, alt er bra og du vil merke utviklingen etterhvert. Vend deg til å knipe hver gang du reiser deg fra en stol og gjør det i tillegg til de 30, da lager du deg anledninger til å legge inn ekstra knipinger.

Knipeøvelsene forebygger urinlekkasje og med tiden også lekkasje av avføring. Det vil også gi deg bedre kontakt med underlivet, noe som i neste omgang kan gi deg et bedre seksualliv.

Lykke til!!

Hilsen Lammelåret

Skrevet

Bekkenbunnsmuskulaturen lar seg stramme opp med knipeøvelser, selv om det er lenge siden fødslene dine. Lån deg bøker om emnet. I noen kommuner finnes det fysioterapeuter som har treningsgrupper med vekt på bekkenbunnen, sjekk ut om det gjelder din kommune. Jeg ville ikke tenkt operasjon i første omgang fordi jeg vet hvor effektivt det kan være å gjøre knipeøvelser. Søk på nettet og du vil finne mange guider til øvelser og for å finne musklene du skal trene opp.

Mitt forslag: 10 knip av 10 sekunders varighet (hold og trekk innover), 5 sekunders pause, repeter til alle 10 knipene er gjort. Gjør dette i tre omganger i løpet av dagen slik at det totalt blir 30 knip per dag. Lag rutiner slik at det blir naturlig å gjøre øvelsene og at du ikke glemmer dem. Å knipe er vanskelig i starten, men du kommer inn i det etterhvert. Vær tålmodig! Ikke gi opp fordi du ikke klarer holde 10 sekunder de første gangene, alt er bra og du vil merke utviklingen etterhvert. Vend deg til å knipe hver gang du reiser deg fra en stol og gjør det i tillegg til de 30, da lager du deg anledninger til å legge inn ekstra knipinger.

Knipeøvelsene forebygger urinlekkasje og med tiden også lekkasje av avføring. Det vil også gi deg bedre kontakt med underlivet, noe som i neste omgang kan gi deg et bedre seksualliv.

Lykke til!!

Hilsen Lammelåret

10 sekunder å stramme syntes jeg hørtes fryktelig lenge ut..

Gjest Eurodice
Skrevet

Les på nettet om vaginalplastikk. Jeg tror du selv kan ta kontakt med gynekolog på sykehuset, uten å ha henvisning fra primærlege. Knipeøvelser i et tilfelle som ditt vil ikke ha noen effekt, da det høyst sannsynlig er overstrukne skjedemuskler. Da er operasjon redningen. Du behøver ikke gå og slite med dette :) .

Gjest meg også!
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte! Kniper og kniper, og det virker ikke. Min mann er ikke spesielt stor, så han kan umulig kjenne mye når vi holder på. Han er en engel, og har aldri sagt noe som helst om dette, men jeg merker det jo selv, og det sliter på sexlivet. Jeg nyter ikke så mye som jeg gjorde før vi fikk barn (jeg var i utgangspunktet veldig trang), og holder tilbake. Enkelte stillinger som jeg før likte så godt, er utelukket nå. Det er helt forferdelig.

Til gjest samme situasjon: Hvor lenge måtte du vente på operasjon? Hvordan var tiden etter operasjon? Kjennes det normalt ut nå, eller må du ta noen spesielle hensyn?

Er det noen her som har tatt operasjonen på privatklinikk og vet hva det koster?

Skrevet

10 sekunder høres lenge ut, men etterhvert som du blir flinkere klarer du også å holde lengre og kraftigere. I starten skal du være fornøyd bare du får kontakt med musklene i underlivet. Den klassiske måten å kjenne den er å knipe av strålen når du tisser. Klarer du det har du kontakt med den riktige muskulaturen. Det finnes mange stillinger for å få kontakt med musklene. Om du ikke klarer det når du sitter, kan det hjelpe å ha beina høyt, ligge på siden eller stå. Du må prøve deg fram. Jeg synes det er viktig å gjøre dette, du får kontakt med kroppen på en god måte og får styrket tillit til deg selv. En operasjon gir ikke det. Du styrker også muskulaturen nedentil hvis du går mye tur, har samleie osv. Ikke hopp på trampoline, det er ikke bra.

Gjest meg også!
Skrevet

Hvor lang tid tar det å merke forskjell når du kniper? Jeg vet at jeg har kontakt med de riktige musklene.

Jeg tror jeg er for ødelagt til at kniping kan virke. Det er liksom "digert" hele veien inni der, og når jeg kniper, virker det som om det bare er inngangen som strammes. Har jo knepet i lang tid uten at det egentlig hjelper :( Dette kan ødelegge forholdet vårt til slutt, og tanken på en annen mann er i hvert fall helt utelukket! Nåværende, og far til barna, har hvert fall vært med på "reisen", og det er i det minste hans barn som er årsaken. Får helt panikk av tanken på at en annen mann skal nedi der. For en gedigen skuffelse det må være! Får hjertebank bare av å tenke tanken. Så jeg håper forholdet vårt holder, og jeg ønsker så inderlig å få tilbake sexlivet mitt :(

Jeg var svært ung når jeg fikk første barnet mitt, og jeg føler at jeg knapt fikk et sexliv med normalt underliv før alt ble ødelagt. :( Jeg tror ikke noen kan forstå hvor pinlig og ødeleggende dette er for selvtilliten om de ikke har opplevd det selv.

Skrevet

Jeg brukte lang tid første gang jeg skulle knipe, fikk det ikke til, og da fysio sa at dette skulle vi gjøre 30 ganger hver dag falt jeg helt sammen i sjokk. Var det mulig? Jeg brukte jo all energien på å klare ett knip og det virket fullstendig uoverkommelig å gjøre så mange som hun sa. Når de i tillegg skulle vare så lenge føltes det helt håpløst.

Det var noen dråper urinlekkasje som ble det store puffet for min del. Å dryppe gjorde mye med meg psykisk, ble skikkelig stressa av det og tenkte på det hele tiden. Etter noen uker, tror jeg, ga det seg og jeg slappet av og følte meg normal igjen, men så kom dryppingen tilbake igjen og jeg startet med knipingene igjen. Det er individuelt hvor lang tid det tar før effekten kommer og effekten blir bedre og bedre ettersom du fortsetter med knipingene hver dag.

For å korte ned på historien så har treningen av bekkenmuskulaturen hjulpet meg enormt. Jeg ser bedre ut nedentil og føler meg bedre, jeg eier kroppen min på en annen måte enn da det forædet meg ved å ikke holde på det den skulle. Jeg skjønner hvordan det kan være å slite med en kropp som ikke virker eller ser ut som den skal. Jeg har hatt det slik selv. Og for min del hjalp det å vite at jeg kunne kontrollere kroppen ved å gjøre disse øvelsene. Jeg mestret det. Igjen sier jeg til deg at det tar tid å bli god! Ikke gi opp!

Søk på forskning.no der ligger det flere artikler som baserer seg på nyere forskning om bekken og skjede før og etter fødsel.

Kniping nytter!

Når det er sagt så synes jeg det er trist å høre at du ikke fikk informasjon om dette da du gikk gravid. Det burde du fått, men det er ikke for sent å gjøre noe med det. Ikke gi opp og ikke tenk stygt om deg selv.

Hilsen Lammelåret

Skrevet

Jeg brukte lang tid første gang jeg skulle knipe, fikk det ikke til, og da fysio sa at dette skulle vi gjøre 30 ganger hver dag falt jeg helt sammen i sjokk. Var det mulig? Jeg brukte jo all energien på å klare ett knip og det virket fullstendig uoverkommelig å gjøre så mange som hun sa. Når de i tillegg skulle vare så lenge føltes det helt håpløst.

Det var noen dråper urinlekkasje som ble det store puffet for min del. Å dryppe gjorde mye med meg psykisk, ble skikkelig stressa av det og tenkte på det hele tiden. Etter noen uker, tror jeg, ga det seg og jeg slappet av og følte meg normal igjen, men så kom dryppingen tilbake igjen og jeg startet med knipingene igjen. Det er individuelt hvor lang tid det tar før effekten kommer og effekten blir bedre og bedre ettersom du fortsetter med knipingene hver dag.

For å korte ned på historien så har treningen av bekkenmuskulaturen hjulpet meg enormt. Jeg ser bedre ut nedentil og føler meg bedre, jeg eier kroppen min på en annen måte enn da det forædet meg ved å ikke holde på det den skulle. Jeg skjønner hvordan det kan være å slite med en kropp som ikke virker eller ser ut som den skal. Jeg har hatt det slik selv. Og for min del hjalp det å vite at jeg kunne kontrollere kroppen ved å gjøre disse øvelsene. Jeg mestret det. Igjen sier jeg til deg at det tar tid å bli god! Ikke gi opp!

Søk på forskning.no der ligger det flere artikler som baserer seg på nyere forskning om bekken og skjede før og etter fødsel.

Kniping nytter!

Når det er sagt så synes jeg det er trist å høre at du ikke fikk informasjon om dette da du gikk gravid. Det burde du fått, men det er ikke for sent å gjøre noe med det. Ikke gi opp og ikke tenk stygt om deg selv.

Hilsen Lammelåret

Tusen takk for at du delte dette med oss, vi trenger å høre suksesshistorier om knipeøvelser, synes bare jeg ser at damer sier de ikke tror det fungerer. Takk takk :)

hilsen ny anonym

Skrevet

Jeg har lenge tenkt på dette her. Jeg fødte 3 barn iløpet av 3.5 år. Merket ikke noe forskjell etter de to første, men etter siste har jeg aldri følt meg normal igjen. Fødte to store barn og siste fødsel var komplisert. Jeg har ny kjæreste og etter jeg traff han jeg ble obs på dette. Føler meg alt for vid. Jeg kmiper så ofte jeg kan, men føler ikke det hjelper på sexlivet vårt. Jeg har ikke vært på 6 ukers kontroll fordi jeg har helt angst for det og det er 3 år siden jeg fødte. Har tenkt å bestille en time til legen nå og nevne det. Synst det er flaut rett og slett, men sånn vil jeg ikke ha det. Er jo ung og har hele livet foran meg. Er redd for at jeg får beskjed at jeg er helt normal, for det er jeg ikke.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Jeg tror vi glemmer hvor enkelt ting kan være og søker mot det kompliserte og at andre skal fikse oss, det ligger i tiden.

Godt å høre at min lille historie kan være til hjelp! Historien er egentlig lengre og mer komplisert, men det holder jeg for meg selv ;-) Den ender likevel som jeg har skrevet i innlegget over.

Gjest meg også!
Skrevet

Sier meg enig med anonymbruker over her. Godt å lese at knipingen faktisk nytter :)

Til lammelåret: Takk for svarene dine. Håper det er greit at jeg spør om en ting til. Hvordan fungerer det når du har oppnådd effekt av knipingen? Må du knipe for å bli trangere, eller blir du trangere selv når du ikke kniper (om det ga mening). Høres forferdelig slitsomt ut å måtte knipe konstant under samleie for å ikke oppleve det slappe igjen, liksom.

Gjest første gjest
Skrevet

Lammelåret:

Det er fint at du deler knipeøvelser med alle her inne, skikkelig gode råd! :) Men, jeg er IKKE enig i at alle nødvendigvis får en effekt av det.

Jeg som sagt, hadde ødelagte muskler der nede - og både overlege og sykepleier som var med på operasjonen sa, dette kunne IKKE fikses med knipeøvelser.

Jeg syns det er så fælt disse "formaningene" om knipeøvelser, og engasjerer meg mye!

Nettopp fordi jeg fikk høre dette helt fra sykehuset når jeg fikk barnet mitt - og jeg klarte det bare ikke. Og følte det måtte være noe galt med meg siden jeg tydeligivs var den "eneste" som opplevde at knipeøvelser ikke hjalp.

Alle bør først forsøke knipeøvelser selvfølgelig, og det tror jeg de fleste gjør! men de skal også være helt sikre på at om det ikke hjelper, så finnes det hjelp!!!!!

Jeg skulle ønske jeg hadde visst det, så hadde jeg spart meg selv for flere år med usikkerhet og plager pga dette...

Jeg opplevde inngrepet som uproblematisk :) jeg fikk lokalbedøvelse, legen gjorde sitt mens sykepleier hjalp til - og var til kjempe støtte for meg.

Jeg måtte være forsiktig de første dagene så ikke stingene skulle gå opp, og var redd et par ganger for at jeg hadde fått infeksjon - noe jeg ikke heldigvis ikke hadde fått.

Så kunne jeg ikke ha sex på 8 uker...

Det var derimot overhodet ikke et problem når jeg omsider kunne ha det :) det gikk kjempe fint, og har aldri hatt problemer med det i etterkant.

Jeg kan egentlig ikke få sagt hvor glad jeg er for at jeg fikk gjort dette! Enda kjenner jeg lettelsen rett og slett, til og med i perioder hvor jeg ikke forholder meg til en mann. For min EGEN del, gleder dette meg om og om igjen.

Lykke til! :)

Gjest meg også!
Skrevet

Første gjest: Hvor lang ventetid hadde du før du får operasjon. Og er det mulig å knipe etter en slik operasjon, eller er musklene da helt ødelagt?

Gjest første gjest
Skrevet

Første gjest: Hvor lang ventetid hadde du før du får operasjon. Og er det mulig å knipe etter en slik operasjon, eller er musklene da helt ødelagt?

Jeg ventet ikke lenge i det hele tatt, tror vi satte opp time et par uker etter :)

I forkant av operasjonen klarte jeg kun et svaakt knip, som kun varte et lite sekund før jeg "mistet" det.

Etter legen sydde sammens muskelen, så var jo hele poenget at jeg kan knipe igjen :) nå er jeg sterk der nede, slik det var, og skal være.

Skrevet

holder og på med "oppstramming" av underlivet... kniper til den stor gullmedalje. Etter mye søking på nettet kom eg over noe som heiter kegelmaster. den skal bli bestilt når lønningen kommer :ler:

Skrevet

Sier meg enig med anonymbruker over her. Godt å lese at knipingen faktisk nytter :)

Til lammelåret: Takk for svarene dine. Håper det er greit at jeg spør om en ting til. Hvordan fungerer det når du har oppnådd effekt av knipingen? Må du knipe for å bli trangere, eller blir du trangere selv når du ikke kniper (om det ga mening). Høres forferdelig slitsomt ut å måtte knipe konstant under samleie for å ikke oppleve det slappe igjen, liksom.

Psykisk: Å ha kontroll over egen kropp er styrkende for selvbildet og den psykiske helsen og jeg merker stor forskjell på meg selv når jeg er bekymret for ting og når jeg ikke er det. Å føle seg stygg nedentil eller bære på andre negative følelser for egen kropp sier seg selv at er en belastning og ødeleggende for både en selv og parforholdet. Den psykiske biten kan være den tyngste og det som skaper problemer, ikke hvordan en ser ut og fungerer i underlivet.

Fysisk: Når du kniper riktig og gjør det over tid (ikke slutt med det når ønsket effekt er oppnådd, musklene i underlivet er som alle andre muskler, de må brukes for å beholde styrken) vil du merke effekt på at urinlekkasjen blir mindre eller forsvinner, du mister tyngdefornemmelse i underlivet, du blir strammere og skjedeåpningen får mindre omkrets, tarmen blir mindre (evt ikke) synlig i åpningen mer. Under samleie (hvis du ikke bare ligger der og venter på at det skal ta slutt) vil du (og partneren) merke at du strammer i noen bevegelser og slapper av i andre bevegelser. Kjæresten din er sikkert med på testing hvis du skal sjekke effekten etter uker og måneder med kniping!

Du blir trangere mens du kniper og når du slutter å holde vil skjedeinngangens omkrets bli som i avslappet tilstand, men når du kniper hver dag på rikig måte over lang tid vil omkretsen altså bli mindre selv uten å holde hele tiden.

Vet ikke om dette var forståelig?

Til deg som synes det er mye fokus på kniping:

Jeg synes ikke det er det (er riktignok lenge siden jeg fødte så det kan være annerledes nå), tvert imot viser det seg at f.eks urinlekkasje er noe folk gruer seg for å ta opp med legen og ofte skammer seg over. For å bryte med det mener jeg det er viktig å opplyse om at kniping er viktig for alle damer. Det er også viktig å opplyse om riktig teknikk og være saklig og informativ slik at ingen føler negative ting rundt å ikke mestre dette.

Jeg har stor tro på at folk klarer å gjøre knipeøvelser hvis de får rett veiledning. Det betyr ikke at det ikke finnes unntak, at knip er veien til lykke og løser alle underlivsproblemer. Klart at det ikke er en metode som fungerer for alle!

Mitt budskap er at en ikke skal gi opp og tenke "Det er noe galt med meg" fordi en ikke klarer knipe eller fordi en har et underliv som en tror/vet ikke er normalt. Oppsøk hjelp! Finn ut hva slags tilbud som finnes i kommunen din og ikke tenk operasjon før du har prøvd andre ting. Ganske ofte viser det seg at når en ikke får til ting er det teknikken en ikke mestrer (kanskje fordi ingen har forklart det ordentlig) og da bør en heller prøve en annen teknikk. MEN det er opp til hver enkelt. Det er din kropp og du bestemmer over den!!

Skrevet

Bare se på de som har svart i denne tråden, enten er de anonyme eller gjester. Det sier meg at få ønsker å vise at de synes dette er et vanskelig tema. Det bør vi (som samfunn) gjøre noe med. Kropp bør være mer naturlig enn det er i samfunnet vårt. Det er bare modellkropper som er synlige i det offentlige rom, alle skavanker slipes bort og vi forholder oss ikke til virkeligheten som den er.

Hilsen Lammelåret

Skrevet

Bare se på de som har svart i denne tråden, enten er de anonyme eller gjester. Det sier meg at få ønsker å vise at de synes dette er et vanskelig tema. Det bør vi (som samfunn) gjøre noe med. Kropp bør være mer naturlig enn det er i samfunnet vårt. Det er bare modellkropper som er synlige i det offentlige rom, alle skavanker slipes bort og vi forholder oss ikke til virkeligheten som den er.

Hilsen Lammelåret

Men, kanskje du har rett? Jeg har ikke lest tråden, kun det ts og det siste svaret.

I alle fall er det bare å få legen til å henvise til en urolog. Det kan hende du må opereres, men du kommer inn til utredning. Jeg har ikke samme problemet, men vet litt om det. Veldig lite, men vet at en gynekolog bare ville henvist videre til en som kan urologi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...