Supramundane Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg er veldig glad i take-away stekt ris, men det blir jo dyrt og sikkert mer usunt enn nødvendig i lengden. Har derfor prøvd å lage det selv noen ganger, men det blir liksom ikke noe godt. Jeg bruker kokt jasminris som er kald, og det fungerer bra. freser først opp hakket hvitløk i olje, før jeg har oppi kuttet gulrot og noen erter typisk. Har så oppi kylling (forhåndsstekt) og ris, og freser dette opp. Så lager jeg et hull i midten der jeg tømmer i litt olje, ett egg og salt&pepper. Så rører jeg rundt til egget er passelig... Noen som har noen tips til forbedringer av fremgangsmåte/ingredienser?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 Du må ha i soya-olje! Synes også det blir bedre når jeg bruker hvitløk uten fedd. Jeg pleier å bruke amerikansk blanding fra firstprice med mais, erter og gulerot. I tillegg har jeg litt hermetiserte erter. Synes også vårløk og purre gjør seg som en siste finish. Pleier også å bruke 2 egg
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 [quote name='AnonymBruker' date='07 oktober 2010 - 17:37' Synes også det blir bedre når jeg bruker hvitløk uten fedd.
Gjest Mahareth Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg lager først en kjapp eggerøre med 2 egg, soyasaus, fiskesaus, hvitløk, karri, salt og pepper. Eggene skal egentlig aldri oppi risen rå. Tar uta "eggerøra" og steker gulrøtter, løk og andre grønnsaker litt før jeg har i ris. Når risen er varm har jeg i eggene igjen og blander alt godt.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg lager først en kjapp eggerøre med 2 egg, soyasaus, fiskesaus, hvitløk, karri, salt og pepper. Eggene skal egentlig aldri oppi risen rå. Tar uta "eggerøra" og steker gulrøtter, løk og andre grønnsaker litt før jeg har i ris. Når risen er varm har jeg i eggene igjen og blander alt godt. Hvorfor skal ikke eggene rå oppi risen? Det pleier jeg å gjøre.
Gjest Mahareth Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 Hvorfor skal ikke eggene rå oppi risen? Det pleier jeg å gjøre. Det vet jeg faktisk ikke, men hver gang jeg har sett på et kokeprogram der de lager stekt ris har de sagt at eggene ikke skal rå i risen. Gjorde det også sånn før, men det blir faktisk bedre når eggene stekes først.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Hvitløk uten fedd: http://3.bp.blogspot.com/_BgaIlOJPM7g/StuDMAZttGI/AAAAAAAAAmA/V88AV4qYcBk/s400/bakt+hvitl%C3%B8k+011.jpg Pakken ser sånn ut: http://2.bp.blogspot.com/_CGnv2lpPpog/S5Kq1zeOwRI/AAAAAAAAAms/zR3dxLbnjvU/s400/HPIM1821.JPG kinesisk hvitløk kalles det av og til også
Supramundane Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg lager først en kjapp eggerøre med 2 egg, soyasaus, fiskesaus, hvitløk, karri, salt og pepper. Eggene skal egentlig aldri oppi risen rå. Tar uta "eggerøra" og steker gulrøtter, løk og andre grønnsaker litt før jeg har i ris. Når risen er varm har jeg i eggene igjen og blander alt godt. Soyasaus, bruker du da kikkoman? Og fiskesaus?? Hva er det?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #10 Skrevet 7. oktober 2010 Ikke bruk kikkoman, det er æsj. Kjøp en god soyasaus i en innvandrersjappe.
Gjest Mahareth Skrevet 7. oktober 2010 #11 Skrevet 7. oktober 2010 Fiskesaus Bruker ikke så mye av den, kanskje en teskje til to porsjoner. Bruker helt vanlig kikkoman ja
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #12 Skrevet 7. oktober 2010 Du bør lage risen å bare ta den over i panna når risen er ferdig. Ris skal ikke varmes opp igjen. Det oppstår en bakterie eller noe slik når den varmes opp igjen, som ikke er bra for oss.
Independent_ Skrevet 7. oktober 2010 #13 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg ville ikke valgt jasminris, jeg syns ikke den smaker godt. Jeg ville heller valgt hvilken som helst annen type ris. Gjerne basmati siden den er litt løsere og ikke klumper seg. Så må du gi risen et kick. F.eks. litt lime eller chili. Jeg bruker også gurkemeie for å få risen gul, bare for morros skyld. Og fiskesaus og/eller soyasaus er helt klart nødvendig i en sånn rett.
Gjest Lyh Skrevet 7. oktober 2010 #14 Skrevet 7. oktober 2010 Hmm, jeg pleier å frese vårløk i olje først også har jeg oppi amerikansk blanding som jeg tar ut igjen etter en kjapp tur i stekepanna også freser jeg opp vårløk på nytt og har oppi risen, steker det litt, har oppi amerikansk blanding, bogskinke, reker og enten knuste egg eller strimler av ferdig stekt eggerøre. Krydrer det med salt, soyasaus, litt sursøt chilisaus, ørlite sukker og et eller annet krydder jeg ikke vet navnet på
Zzyzx Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 Du bør lage risen å bare ta den over i panna når risen er ferdig. Ris skal ikke varmes opp igjen. Det oppstår en bakterie eller noe slik når den varmes opp igjen, som ikke er bra for oss. Ved rask nedkjøling er ikke dette noe problem. Det er kun hvis risen får stå i romtemperatur for lenge at bakterien Bacillus cereus får gode levevilkår. Den er der hele tiden, for den tåler koking, men den er ikke noe problem i små mengder. Så altså, rask nedkjøling av risrester etter middag er trikset. At den varmes opp igjen har ikke noe vesentlig å si på mengden bakterier. http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6879974 Så skal det sies at ved retten stekt ris anbefales det å bruke kald ris, dersom risen er nykokt har den en tendens til å bli grøtete.
Pingting Skrevet 8. oktober 2010 #16 Skrevet 8. oktober 2010 Ikke bruk kikkoman, det er æsj. Kjøp en god soyasaus i en innvandrersjappe. Soya er ikke soya. Det finnes en masse forskjellige regionale varianter; kinesisk, japansk, indonesisk, koreansk, vietnamesisk, ...og så videre, i tillegg finnes det ulike varianter fra de forskjellige landene. Kikkoman er mørk, salt japansk soya, og smaker veldig forskjellig fra f.eks. ketcap manis som er søt indonesisk soya, og lyse kinesiske soyasauser. Selv synes jeg Kikkoman er en av de bedre soyasausene for endel wokretter og sushi, og jeg ville nok brukt det i stekt ris også.
Supramundane Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter #17 Skrevet 9. oktober 2010 Takk for mange gode svar! Jeg lurer litt på fremgangsmåtene dere bruker. Særlig med tanke på fiskesaus og soyasaus som jeg ikke har brukt før. Jeg har vært på en innvandrerbutikk og kjøpt begge deler nå, og er litt spent på å bruke det. I hvilken rekkefølge skal ting gjøres?
Independent_ Skrevet 9. oktober 2010 #18 Skrevet 9. oktober 2010 Når det gjelder stekt ris så er ikke rekkefølgen så viktig syns jeg. Når jeg lager stekt ris lar jeg risen stå i kjøleskapet over natten etter gårsdagens middag. Jeg har litt olje i panna sammen med litt purre. Lar det frese en bitteliten stund på høy varme og tilsetter litt fiskesaus, soya, lime og chili. Jeg har ikke for mye soya i nå fordi jeg vet ikke mengden ris og forholdet enda. Så har jeg oppi litt reker, scampi, kylling eller skinke, hva nå enn jeg har for hånden. Lar det få tiltrekke seg alle smakene. Så har jeg oppi risen! Da skal varmen fortsatt være relativt høy, men den bør være synkende - altså satt ned fra fult til halvt ca. Så har jeg i gurkemeie for å få risen gul. Det lar jeg trekke litt på varmen. Deretter har jeg i alle grønnsakene jeg har tenkt å ha i, og lar de lett varmes, før jeg slår av platen og serverer stekt ris. Husk at hvordan type olje du bruker har veldig mye å si for selve smaken på risen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå