Gå til innhold

Finne en koffert full av penger

Fremhevede innlegg

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg hadde umiddelbart tenkt at dette var ransutbytte og at serienummerne i verste fall var kjent. Siden jeg ikke ville gjort meg selv til kjeltring/mistenkt/medskyldig ville jeg levert kofferten direkte til politiet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde umiddelbart tenkt at dette var ransutbytte og at serienummerne i verste fall var kjent. Siden jeg ikke ville gjort meg selv til kjeltring/mistenkt/medskyldig ville jeg levert kofferten direkte til politiet.

Mulig. Men mer sannsynlig at det hadde vært kriminelle penger/dop av et større slag.

Skrevet

To muligheter: enten så hadde jeg levert de inn eller så hadde spurt mine tanter i Sveits om de kunne ta vare på dem. Er ganske sikker på at jeg ville valgt første alternativ.

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke nølt med å ta dem. Likte planen til Mann 42.

Endret av Raindrops
Skrevet

Hadde så klart hatt VEEELDIG lyst til å bare ta pengene selv... men hadde nok havna på å levere de til politiet!! hadde jeg brukt pengene hadde jeg fått litt dårlig samvittighet.. og syns det hadde vert litt ekkelt.. for på en måte så har en jo "stjelt" pengene..

Skrevet

for på en måte så har en jo "stjelt" pengene..

Stjelt? Nei. Du har jo bare funnet dem :lur:

Skrevet

spørs om noen så meg når jeg plukket opp denne kofferten, hvis ikke hadde jeg tatt den med hjem og malplassert den på loftet. Så hadde jeg ventet til å høre på tv/radio om det hadde vært noe ran osv.. om denne kofferten. Hvis så hadde jeg hørt hva finnerlønnen er.. hvis det var et "musepiss" i havet hadde jeg ikke levert den inn..

Hadde puttet et par sedler i lomma og prøvd meg på butikk for å se om det var "merkede" sedler siden det sannsynligvis hadde kommet på nyhetene også. Hvis ikke hadde jeg nok brukt en seddel i ny og ne som om "ta ut et beløp for å ha i lommeboken"...

og kost meg værre.. med en romslig økonomi..

(jeg har vært ærlig på penger før, som egentlig ikke ville bli oppdaget og jeg har siden aldri tilgitt meg selv for å være så ærlig...jeg ble bare taper)

Skrevet

Er det plass til 5000 tusenlapper i en standard koffert?

Skrevet

Godt spørsmål. Kanskje vi burde høre med Treholt? :)

Skrevet

Stjelt? Nei. Du har jo bare funnet dem :lur:

Joda, men istefe for og levere de til politiet, så har en på EN måte "stjelt" de.. mener no i allefall eg :P hehehe..

Skrevet

Var det en plass som ikke var overvåket ville jeg tatt den. Hvis ikke ville jeg levert den hos politiet.

Hadde jo da kanskje fått 500.000? For har man ikke krav på 10% av det man finner?

Skrevet

Ja, det tror jeg greit at det er.

En nymotens tusenlapp er 16x8 cm, og er under 1/10 millimeter tykk. Så en bunke med 100 sedler, skulle bli omtrent en centimeter tykk. Men i en imperfekt verden er det jo aldri slik, så la oss tredoble det, og si at du får 100.000 i en pakke som er 16x8x3 cm. Hvis kofferten din er 20 cm høy, så får du lagt 7 lag, og så blir det spørsmål om det er mulig å få lagt mer enn 7 bunter på grunnflaten. La oss gå for 8 bunter: Hvis du kan se for deg en koffert som er 32x32x20 cm, så tror jeg jaggu du er i mål. Denne går som cabinbagasje, og antakelig får du med tannbørsten og et par rene underbukser, også. Men ikke legg i tannkrem, for da åpner de bare kofferten i sikkerhetskontrollen, og da er det kjørt....

Skrevet

Ville gjerne tatt, men i og med at de er sannsynligvis kriminelle penger, hadde jeg nok vært lit redd at noen savner de pengene... :sjenert:

Skrevet

Ville gjerne tatt, men i og med at de er sannsynligvis kriminelle penger, hadde jeg nok vært lit redd at noen savner de pengene... :sjenert:

Det er selvsagt en kompliserende faktor. Du vil ikke ha DE gutta på døren for å kreve inn. Folk som er kriminelle nok til å disponere 5 mill i en koffert, er mer enn kriminelle nok til å ekspedere kneskålene dine eller en hvilken som helst annen del av anatomien din, for å få igjen penga sine. Stikkord er "lav profil" og "Hold for hælvete kjeft om det!".

Skrevet

Finneren er vinneren, sies det.

Hadde nok ikke tord å beholde dem. Ville nok antatt at de stammet fra kriminell virksomhet.

Skrevet

Det er selvsagt en kompliserende faktor. Du vil ikke ha DE gutta på døren for å kreve inn. Folk som er kriminelle nok til å disponere 5 mill i en koffert, er mer enn kriminelle nok til å ekspedere kneskålene dine eller en hvilken som helst annen del av anatomien din, for å få igjen penga sine. Stikkord er "lav profil" og "Hold for hælvete kjeft om det!".

Jepp, så jeg hadde nok forsikret meg både én og to ganger at det var ingen som så meg eller at det ikke er mulig å spore opp pengene.

Skrevet

Ville tatt det selvfoelgelig.

Men hadde ogsaa tenkt paa merkede sedler som ab over her.

Det kan man vel alltids finne ut av ved aa bare ta med en seddel til banken, om de lurte paa hvor du fant den, si du fant den paa bakken ellerno. No biggie.

Men hvis du tar den med til banken, hvordan gjør du det da?

"Hei, jeg lurer på om du kan sjekke om denne seddlen er merket?" :gjeiper:

Skrevet (endret)

Jepp, så jeg hadde nok forsikret meg både én og to ganger at det var ingen som så meg eller at det ikke er mulig å spore opp pengene.

Som sagt, dropp kofferten, og sett gjennomsøking av seddelbunken med henblikk på evt radiosendere og transspondere, øverst på dagsorden. Men hva rører jeg med, det kommer aldri til å hende... Men just in case: kast kofferten, og legg pengene i en metallbeholder. De vil fungere som et faraday-bur og hindre at en evt transsponder mottar eller sender signaler. En hvilken som helst kasse av elektrisk ledende metall duger. Eller hønsenetting, om du på død og liv vil være en jævla plebeier.

Endret av Mann 42
Skrevet

Som sagt, dropp kofferten, og sett gjennomsøking av seddelbunken med henblikk på evt radiosendere og transspondere, øverst på dagsorden. Men hva rører jeg med, det kommer aldri til å hende... Men just in case: kast kofferten, og legg pengene i en metallbeholder. De vil fungere som et faraday-bur og hindre at en evt transsponder mottar eller sender signaler. En hvilken som helst kasse av elektrisk ledende metall duger. Eller hønsenetting, om du på død og liv vil være en jævla plebeier.

:gjeiper: .. skal huske det.. sånn i tilfellet jeg skulle en gang finne pengekoffert. Og vet du, skjer det og jeg kommer unnå med det, sender jeg noe fint i din retning :)

Skrevet

Men hvis du tar den med til banken, hvordan gjør du det da?

"Hei, jeg lurer på om du kan sjekke om denne seddlen er merket?" :gjeiper:

Nope, bare for aa sette inn paa kontoen, du finner nok fort ut av om dette er merkede penger enten at banken sier ifra eller polititten kjem paa doera.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...