ViljaH Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Hei, Jeg skal fly flere timer med min ettåring og hans pappa snart. Har dere noen tips til oss på veien? Vi skal ha med bilstol som han skal sitte i ombord, kan også sove der når han vil. Vi tar med alt av mat til ham selv, og vil enten amme eller gi tyggemat ved opp-og nedstigning. Litt leker, og regner med å måtte gå litt rundt ombord. Mulig vi tar med noe bæretøy i tilfelle vi må gå rundt mye med ham. Han er vanligvis snill og god og lett å ha med å gjøre, han hyler ikke i lengre tid såfremt han får mammaen sin. Hvor skifter man bleier?? Det er ikke plass til det på flydoer er min erfaring. En annen ting er at flydoer blir skikkelig ekle etter noen timer i luften, det er alltid noen menn som bommer og pisser på gulvet osv...Så jeg vil helst ikke ha lillegull inn dit.. På forhånd takk for alle gode innspill
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2010 #2 Skrevet 6. oktober 2010 Hvorfor må du fly med en ettåring? Han er vel for liten til å huske noe som helst av turen hvis det er ferie dere skal på
Gjest Xelle Skrevet 6. oktober 2010 #3 Skrevet 6. oktober 2010 Mitt tips er aa ikke fly =p Men uansett, eneste plassen aa bytte paa er flytoalett, om det er langfyvning, saa har de ofte ogsaa byttebrett for spebarn paa en av toalettene. God tur =)
SummerJoy Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Han er vel for liten til å huske noe som helst av turen hvis det er ferie dere skal på Og?? Skal man la være å gjøre noe som helst koselig sammen med barnet da? Fordi de "husker det ikke senere alikevel...". Forøvrig tror jeg ikke helt på det der at så små barn ikke husker. Jeg var i syden i sommer med min da 1,5 åring og hun prater enda om mallorca, bading, fly med pappa og mamma, og lage kake på stranden - HELT tydelig at hun husker og uansett var det verd det for hun storkoste seg der og da Slapp heldigvis å skifte bleie, hun gjorde ikke noe stort på den 3 timers lange turen.. Men jeg var forberedt på å gå på flytoalettet. Det er da plass om man må... Tissebleie kan man skifte i setet. Spesielt lett med en up&go bleie. Ellers er det greit å ha litt leker ungen kan bryne seg på, og litt snacks som kjeks og sånn. Og annen mat selvsagt. Angående bæring: det er vel ikke så lett med mindre det er stort fly. Man kan jo selvsagt bevege seg frem og tilbake til do, men min erfaring er at midtgangen stort sett alltid er okkupert av en trille med diverse snacks og to flyvertinner.. Litt begrenset hvor mye man får bevegd seg ja, så det blir nok en prøvelse i å sitte stille for gutten din. Var det jeg kvidde meg mest til for jeg har en turbo av en datter, men det gikk faktisk helt fint. Turen med min var ikke så lang da.. men hun syntes det var veldig spennende hele greien, og satt å så mye ut av vinduet og på folk, hun sov heldigvis også en del på fanget mitt Endret 7. oktober 2010 av SummerJoy
Vinterbrud1402 Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 skal dere dra langt? dro til asia da min sønn var 9 mnd og det gikk kjemp greit, byttet på ham oppå ett medbrakt stelleunderlag som jeg la i flysetet,er enig i at toalettene er ekle på fly,ser ut som om dere har forberdt dere godt så da ønske rjeg dere god tur og go dferie
Vibi Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Heeelt enig med Summerjoy, det blir for teit å la være å gjøre ting, fordi ungen ikke vil huske det om ti år uansett. Vi var i Kroatia med ettåringen vår i sommer, og han koste seg glugg der og da, selv om han ikke har noe minne om det nå. Når du sier lang flytur tenker jeg 8-10 timer. Da tror jeg du må regne med å bruke flytoalettet, ihvertfall for bæsjebleier. Som regel har flyene ett toalett med stellemuligheter, og vi opplevde ikke at det ble spesielt skittent. Bæring rundt på flyet syns jeg hørtes litt knotete ut, men det er klart at det er greit å få strekt litt på bena både for deg og den lille. Mitt tips er å ha med mye å drikke og spise. Vi hadde med sånne nestle juicebokser med sugerør, for å få han til å drikke lengre av gangen ved opp- og nedstigning. Disse er merket som barnemat, og kan tas gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg ammet ikke, så har ingen erfarnger med det på fly, men det kan kanskje være litt vanskelig å få et så stort barn til å konsentrere seg når det skjer så mye rundt? Ellers elsket min å fly. Masse folk å se på, mye oppmerksomhet, og masse som skjedde. Var blid som en lerke hele veien! Dere har jo eget sete i tillegg, og det kommer dere helt sikkert til å være glad for hvis dere skal fly langt. Sikkert mye lettere å få han til å sove i et sånt også! God tur, det går sikkert kjempefint! Endret 7. oktober 2010 av Vibi
Gjest Xelle Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 skal dere dra langt? dro til asia da min sønn var 9 mnd og det gikk kjemp greit, byttet på ham oppå ett medbrakt stelleunderlag som jeg la i flysetet,er enig i at toalettene er ekle på fly,ser ut som om dere har forberdt dere godt så da ønske rjeg dere god tur og go dferie Du tenkte ikke paa passasjerene rundt i det heletatt?
Gjest Annaires Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Hvor lang er reisen? Vi reiste på tur i sommer. Flyturen var 5 timer. Hadde med en liten sekk med småleker, samt DVD-spiller. Litt rosiner, smoothie og kjeks. Regner med at dere har bestilt ekstra benplass? Har dere avtalt med flyselskapet å ta med bilsetet? Siden det er en ettåring går jeg ut i fra at det ikke er et lite maxicosi akkurat. Det jeg tenker på er at dere ikke får ha det løst i flyet under takeof og landing.. Ang bleieskift; på flyet "vårt" var det nedfellbart stellebord på do. Heldigvis! Uting å bytte bæsjebleie i flysete
Gjest Kari Skrevet 7. oktober 2010 #9 Skrevet 7. oktober 2010 Bleier skiftes da vel seriøst på toalettet!!! Ærlig talt, skifter dere bleier i setet?? Noe så kvalmende uhygienisk og hensynsløst, fytti rakkern. Er det bedre å være ufyselig mot medpassasjerer enn at stakkars lille gullet må tilbringe noen minutter på et flytoalett? Dersom toalettet er grisete kan man si fra til personalet. På langturer etterser personalet toalettene underveis. Jeg har reist mye og aldri opplevd grisete flytoaletter.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #10 Skrevet 7. oktober 2010 Vi har flydd mye med jenta vår, og det har stort sett gått veldig bra. Alle flyene jeg har vært ombord i har hatt enten et nedfellbart "stellebrett" i veggen eller en benk. Ingen grunn til å ha barnet på gulvet etc. Enig i folk over i at man skifter ikke bleier på setet, må ta hensyn til andre passasjerer ogaå! De gangene vi har flydd med litt større fly, er det mange av dem som har krybber tilgjengelige på veggene midt i flyet. Du kan jo ringe flyselskapet og sjekke? Veldig deilig for junior å strekke seg ut. Mener å huske at vektprensa ligger mellom 10 og 16 kg, litt ulikt fra selskap til selskap. Ellers høres dere ut som dere er godt forberedt. God tur!
Caramba Skrevet 8. oktober 2010 #11 Skrevet 8. oktober 2010 Vi fløy med tvillingene i sommer da de var nøyaktig ett år og det gikk kjempefint. Fløy til Italia med flyskifte og ungene sov stort sett på begge flightene. Jeg skiftet et par bleier på flytoalettet og det gikk helt supert. Bordet dekket hele toalettet fra vegg til vegg, så det gikk utmerket. Mitt beste tips er sånne smoothies fra Ellas Kitchen, det har de i alle daglivare. Ungene suttet og koste seg lenge med dem. Dessuten hadde vi med barnekjeks, melk på flaske, vann og annet snacks. Noen morsomme små leker er også greit, samt smokk hvis ungen bruker det. God tur, det går sikkert bra. Får du ikke ha bilsetet med inn, så går det greit å ha dem på fanget også. Et lite helseteppe er greit også, trekker mye på flyene.
Gjest TS Skrevet 10. oktober 2010 #12 Skrevet 10. oktober 2010 Tusen takk for mange gode tips! Prøver å svare alle i dette innlegget, tar gjerne imot flere tips også. Jeg visste ikke at det var nedfellbare stellebrett på doene! Jeg skal ringe flyselskapet og høre om det er det på flytypen vi skal med. En tissebleie klarer jeg alltids å skifte i fanget (fort fort så han ikke tisser mens han står..) men en bæsjebleie hadde jeg ikke så veldig lyst til å skifte i setet. Og enda mindre lyst til å skifte på do, mens jeg sitter på lokket og har han i fanget?! Han spreller jo, og så for meg bæsj overalt.. Og doene er så veldig trange, da jeg fløy som gravid 7 mnd på vei, klarte jeg ikke å snu meg inne på do, måtte rygge inn. Og begynte å lure veldig på hvordan tjukke folk løste dette. Også fine tips ang juice/smoothie, det hadde jeg ikke tenkt på. Vi bruker tutekopper så blir nok det også. Teppe blir helt sikkert med Ang formål med reise: En ting er at barnet ikke nødvendigvis skal gå først i ett og alt. Sålenge barnet har det bra, så kan man gjøre ting andre familiemedlemmer har lyst til også. Synes det er tullete om man ikke kan dra på ferie fordi barnet ikke husker - som om man kun får 1 ferie i sitt liv? Vi skal forøvrig på familiebesøk så vi har ikke så mye alternativ. Noen må reise om familien skal treffes. Denne gang er det vår tur. Flyturen er to flighter hver vei, den lengste rundt 8 timer. Total reisetid fra A-B blir rundt 17 timer. Så jeg forventer det blir bæsjet underveis Krybber - mener å ha lest at de er max 10 kg. Så han er akkurat for stor. Men han passer fortsatt i cabriofix'en, og den får plass i flysetet, beltes fast med passasjerbeltet. Har avtalt det med flyselskapet så den er grei. På hjemturen flyr vi natt, og jeg ORKER ikke sitte å holde ungen hele natta. Vi må alle prøve å sove litt, og han vil da sitte fastspent i cabriofix'en. Cabriofix er forøvrig det beste stolsetet han sikkert vil ha noen gang, så vi bruker det lengst mulig. Det er for lite når han bikker 13 kg/toppen av ørene rekker til øvre kant av setet. Foreløpig er han 10,5 kg og toppen av hodet rekker ikke til kanten engang, så har litt å gå på. En annen ting er at vi skal kjøre bil på destinasjonen, og vil da behøve bilstol. Bilstol kan ikke sendes som flybagasje. Jeg har flydd mye også, og har opplevd på slike lengre flyturer å måtte brette opp buksa før jeg går inn på doen, så den ikke skal sope i gulvet og suge opp gørr... stinker urin... Det er ikke noe sted å ha små barn. Og ja, jeg er heller ufyselig til voksne medpassasjerer enn til barnet mitt, om jeg må velge. Vi har ikke bestilt ekstra benplass. Skulle jeg brukt penger på noe ekstra i flyet så ville jeg bestilt ekstra gode seter hvor ryggen feller lengre ned, mtp at vi skal fly natt hjem... Vi har ikke så voldsomt lange ben, og gutten får ikke leke på gulvet har jeg tenkt. Vi får se om det går an å etterleve Sånne store fly pleier å ha plass til å gå litt rundt, har også noen områder uten seter rundt der det er toaletter osv. Det er anbefalt å røre litt på seg på lengre flyreiser, så da må det være litt plass også. Så vi får vel gå rundt og rundt og rundt Vi fløy i sommer også, men det var innenlands og 50 min i luften. Han likte det veldig godt, ikke noe grining, så det lover godt (håper jeg!)
Gjest TS Skrevet 10. oktober 2010 #13 Skrevet 10. oktober 2010 Ville bare legge til litt mer om hva små barn husker: Et barn på ett år vil neppe huske konkrete opplevelser eller steder. Sånn sett er det ikke så mye vits i å ta med barnet. Jeg tror barn husker på en annen måte, de tar med seg stemning og følelser. Barnet husker ikke at det var et stort tre utenfor vinduet, eller at det så et spesifikt kjent maleri. Men det tar med seg glade dager med nye stimuli og mye god tid tilbragt sammen med sine kjære. Det sementerer en indre stemning og følelse hos barnet. Barn som opplever glede og lykke vil se tilbake på en glad barndom, uten at de kan referere konkret til hva de gjorde. Mens barn som ikke har det så bra, får en dårlig følelse når de tenker på barndommen, og konkluderer at de ikke hadde det så bra - uten at de kan nødvendigvis peke konkret på hva som var dårlig. Og barn som opplever glede og lykke blir glade barn der og da - uansett om familien er hjemme eller på reise. (Dette er mine teorier så har ingen kilder)
Caramba Skrevet 11. oktober 2010 #14 Skrevet 11. oktober 2010 Vi fløy på langtur (10 timer) med vår første da han var ett år og det gikk kjempefint. Han var også akkurat litt for tung for basinetten på veggen, men vi fikk låne en alikevel og så sov han på gulvet foran bena våre. Vi fikk plass foran vegg hvor det er litt bedre plass til bena. Vi fløy nattflighter og barnet sov hele veien både tur og retur. Flyduren er sovemedisin for våre unger. Det går helt sikkert fint å skifte på flytoalettet, jeg synes det har vært uproblematisk fordi stellebordet er like bredt som selve doen og så står man rett foran. Ikke alltid man kan lukke døren, men det er nå ikke så farlig. Fikk hjelp av en flyvertinne en gang under turbulens med bæsjebleie... Hun hadde småbarn selv og holdt ungen mens jeg skiftet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå