Mamaloco Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Hei! Jeg spør på vegne av broren min som har et barn på 7 måneder. Han og moren til barnet er ikke sammen lenger og han har barnet annenhver helg og hver tirsdag til onsdag. Nå er mammaen ferdig med sin permisjon, og jeg kom til å tenke på om broren min har rett til noe permisjon? Ingen jeg har spurt vet, og broren min "blåser det vekk". Men jeg synes jo at om han har rett til noe, så bør han jo ta den.. Foreldrene har ikke ordnet noe dem i mellom, tror de bare har gått ut ifra at hun skal ha hele permisjonen. Kan selvsagt ringe NAV, men der er det jo som alltid umulig å få noe konkret svar på noe som helst. Har han rett på permisjon eller ikke?
Gjest gjest Skrevet 6. oktober 2010 #3 Skrevet 6. oktober 2010 Hei! Jeg spør på vegne av broren min som har et barn på 7 måneder. Han og moren til barnet er ikke sammen lenger og han har barnet annenhver helg og hver tirsdag til onsdag. Nå er mammaen ferdig med sin permisjon, og jeg kom til å tenke på om broren min har rett til noe permisjon? Ingen jeg har spurt vet, og broren min "blåser det vekk". Men jeg synes jo at om han har rett til noe, så bør han jo ta den.. Foreldrene har ikke ordnet noe dem i mellom, tror de bare har gått ut ifra at hun skal ha hele permisjonen. Kan selvsagt ringe NAV, men der er det jo som alltid umulig å få noe konkret svar på noe som helst. Har han rett på permisjon eller ikke? Tror permisjonen overføres automatisk til mor i slike tilfeller. Såfremt ikke moren gir beskjed om at faren skal ha den. Men om barnet er bare 7 mnd og moren er ferdig med din har det kanskje ikke skjedd. Skjønner ikke problemet me då ringe nav? Er jo raskt gjort det! Må si jeg reagerer på det hvor mye dette barnet må dra frem og tilbake i så tidlig alder. Stakkars barn!
Far til 2 Skrevet 6. oktober 2010 #4 Skrevet 6. oktober 2010 Tror permisjonen overføres automatisk til mor i slike tilfeller. Såfremt ikke moren gir beskjed om at faren skal ha den. Men om barnet er bare 7 mnd og moren er ferdig med din har det kanskje ikke skjedd. Skjønner ikke problemet me då ringe nav? Er jo raskt gjort det! Må si jeg reagerer på det hvor mye dette barnet må dra frem og tilbake i så tidlig alder. Stakkars barn! På samme måte som Gjest tror jeg deverre at barnet og far ikke har rett til noe samvær under permisjon. Dette er noe jeg har satt spørsmål ved tidligere i dette forumet også. Far får altså foreldrensvar om de hadde samme bostesadrese da barnet ble født, men han og barnet har ikke samme rett til samvær iløpet av persmisjonen fordi mor og far flyttet fra hverandre kansje 2 uker før far skulle begynne på permisjonen. Jeg mener dette vitner om at myndighetene ikke ønsker fedre nært knyttet til sine barn. Hvis far IKKE bodde sammen med mor da barnet ble født har ikke far engang automatisk foreldreansvar (selv om det er veldig lett å få det ettersom mor vanskelig kan nekte dette i de fleste tilfeller). Far blir altså i slike tilfeller pålagt å betale barnebidrag, men har ikke engang rett på uttalelse fra barnehage/skole om hvordan barnet klarer seg. Dette er nok et tragisk eksempel på myndighetenes manglende vilje til likeverd mellom foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Tror permisjonen overføres automatisk til mor i slike tilfeller. Såfremt ikke moren gir beskjed om at faren skal ha den. Men om barnet er bare 7 mnd og moren er ferdig med din har det kanskje ikke skjedd. Skjønner ikke problemet me då ringe nav? Er jo raskt gjort det! Må si jeg reagerer på det hvor mye dette barnet må dra frem og tilbake i så tidlig alder. Stakkars barn! Dette er litt off topic, men du sier altså at faren til dette barnet skulle fått enda mindre tid med barnet sitt? Jeg synes ikke annenhver helg og en dag i uka høres mye ut, tvert imot.
Mamaloco Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. oktober 2010 På samme måte som Gjest tror jeg deverre at barnet og far ikke har rett til noe samvær under permisjon. Dette er noe jeg har satt spørsmål ved tidligere i dette forumet også. Far får altså foreldrensvar om de hadde samme bostesadrese da barnet ble født, men han og barnet har ikke samme rett til samvær iløpet av persmisjonen fordi mor og far flyttet fra hverandre kansje 2 uker før far skulle begynne på permisjonen. Jeg mener dette vitner om at myndighetene ikke ønsker fedre nært knyttet til sine barn. Hvis far IKKE bodde sammen med mor da barnet ble født har ikke far engang automatisk foreldreansvar (selv om det er veldig lett å få det ettersom mor vanskelig kan nekte dette i de fleste tilfeller). Far blir altså i slike tilfeller pålagt å betale barnebidrag, men har ikke engang rett på uttalelse fra barnehage/skole om hvordan barnet klarer seg. Dette er nok et tragisk eksempel på myndighetenes manglende vilje til likeverd mellom foreldrene. Dette har du så rett i, myndighetene gjør det ikke lett for fraskilte fedre å få et nært forhold til sine barn og det er så utrolig synd at det skal være slik. Trist, rett og slett. Broren min og moren til barnet bodde heller ikke sammen da barnet ble født, så jeg forstår det slik at min bror ikke har rett til permisjon? Takk for godt og utfyllende svar
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 Dette er litt off topic, men du sier altså at faren til dette barnet skulle fått enda mindre tid med barnet sitt? Jeg synes ikke annenhver helg og en dag i uka høres mye ut, tvert imot. For en baby rundt et halvt år er dette ikke optimalt å pakke bagen annenhver helg. Men nå er vel ikke bag-barn optimalt uansett.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Broren min og moren til barnet bodde heller ikke sammen da barnet ble født, så jeg forstår det slik at min bror ikke har rett til permisjon? Når foreldrene ikke bor sammen ved fødsel så har ikke far krav på noe permisjon utover de 2 ukene i forbindelse med fødsel(betalt eller ubetalet er opp til arbeidsgiver), men mor kan velge og gi far noe av permisjonen. Far vil da i permisjonstiden han har stå for den daglige omsorgen.
Mamaloco Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2010 For en baby rundt et halvt år er dette ikke optimalt å pakke bagen annenhver helg. Men nå er vel ikke bag-barn optimalt uansett. Greit at det aller beste for babyen selvsagt hadde vært å slippe noe frem og tilbake i det hele tatt, men dette er slik det må være hvis broren min skal få noe tid med barnet sitt i det hele tatt. Jeg tror ikke barnet tar noe skade av dette, og man ser barnet lyse opp i glede hver gang h*n treffer pappaen sin. Skulle man tatt ifra barnet og faren denne gleden? Men nå var det heller ikke dette jeg stilte spørsmål om.
Mamaloco Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2010 Når foreldrene ikke bor sammen ved fødsel så har ikke far krav på noe permisjon utover de 2 ukene i forbindelse med fødsel(betalt eller ubetalet er opp til arbeidsgiver), men mor kan velge og gi far noe av permisjonen. Far vil da i permisjonstiden han har stå for den daglige omsorgen. Hvis de skulle ordnet det slik at han får noe av permisjonen, hvor lenge før den inntrer er det de må sende inn søknadspapirer til NAV?
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 7. oktober 2010 #11 Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Hvis de skulle ordnet det slik at han får noe av permisjonen, hvor lenge før den inntrer er det de må sende inn søknadspapirer til NAV? Jeg er litt usikker, men jeg tror det er før fødselen pga utregninger av permisjonspenger.Men mulig det går an å endre på det undeveis. Håper noen andre kan gi et bedre svar på dette Endret 7. oktober 2010 av Iza'bella
Gjest jomfrua Skrevet 7. oktober 2010 #12 Skrevet 7. oktober 2010 Hei! Jeg spør på vegne av broren min som har et barn på 7 måneder. Han og moren til barnet er ikke sammen lenger og han har barnet annenhver helg og hver tirsdag til onsdag. Nå er mammaen ferdig med sin permisjon, og jeg kom til å tenke på om broren min har rett til noe permisjon? Ingen jeg har spurt vet, og broren min "blåser det vekk". Men jeg synes jo at om han har rett til noe, så bør han jo ta den.. Foreldrene har ikke ordnet noe dem i mellom, tror de bare har gått ut ifra at hun skal ha hele permisjonen. Kan selvsagt ringe NAV, men der er det jo som alltid umulig å få noe konkret svar på noe som helst. Har han rett på permisjon eller ikke? Du beveger deg i ett mine felt, søster. Så lenge din bror bare blåser av dette, så skal ikke du gå hans ærend. Din bror må ha lyst og interesse for dette selv. Du vil bare kunne skaffe problemstillinger ved å "jobbe hans sak". Konflikter mellom foreldrene kan skapes unødvendig fordi du synes ditt og datt...... Og du er ikke en part i denne saken. Så hold deg heller i ro og la dem være foreldre og ordne opp selv. Konflikter vil ende opp, uansett hva du synes og mener, som en konflikt som rammer deres barn.
Mamaloco Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 7. oktober 2010 Du beveger deg i ett mine felt, søster. Så lenge din bror bare blåser av dette, så skal ikke du gå hans ærend. Din bror må ha lyst og interesse for dette selv. Du vil bare kunne skaffe problemstillinger ved å "jobbe hans sak". Konflikter mellom foreldrene kan skapes unødvendig fordi du synes ditt og datt...... Og du er ikke en part i denne saken. Så hold deg heller i ro og la dem være foreldre og ordne opp selv. Konflikter vil ende opp, uansett hva du synes og mener, som en konflikt som rammer deres barn. Jeg hadde aldri tenkt å gå hans ærend jeg da, jeg ville bare høre om hvordan det egentlig er, og evt bare sagt det videre til broren min. Hva han hadde gjort derifra, hadde vært opp til han. Han har selv også sagt at han skal ringe NAV og spørre, men han har ikke gjort det enda. Det var mest nysgjerrighet som gjorde at jeg stilte dette spørsmålet. Jeg ville aldri gjort noe som kunne skapt konflikter dem i mellom.
Gjest gjest Skrevet 7. oktober 2010 #14 Skrevet 7. oktober 2010 Dette er litt off topic, men du sier altså at faren til dette barnet skulle fått enda mindre tid med barnet sitt? Jeg synes ikke annenhver helg og en dag i uka høres mye ut, tvert imot. jeg er første gjest som svarte deg! Det er ikke mengden samvær jeg reagerer på men overnattingen. Det er ikke anbefalt overnatting før minimun 1 år, og litt dumt at du sier at du ikke tror barnet tar skade av det. Dette er jo ikke noe som vil gi utslag nå, men mye senere. Når det gjelder permisjonen måtte nok din bror ha kommet på banen for lenge siden vil jeg tro for å få overført noe til seg. Har han snakket med NAV nå? Uansett, i de tilfellene hvor far tar litt av permisjonen er det ikke vanlig at faren har f.eks barnet i 6 uker sammenhengende. Et så lite barn trenger stabilitet. Når barnet må bruke så mye energi på å omstille seg tar det fokus vekk fra det et så lite barn trenger energi til- nemlig utvikling. I de tilfeller jeg kjenner til hvor far har tatt noen uker permisjon har faren og barnet vært sammen på dagtid de ukene. Du sier ingenting om barnet her, kun at faren må få være med barnet! og det at du mener det burde vært mer samvær nå viser jo hvor lite du har satt deg inn i ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå