Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å få sansen for sykling som treningsform i det siste, av typen landevei. Har ikke planer om å være med i konkurranser eller noe, men synes fremdeles det er greit å sette seg noen mål! Derfor lurer jeg for eksempel på hvor fort jeg må sykle for å regnes for å være litt over gjennomsnittet? Er ei jente på 20 år; hvor langt og på hvilken tid vil en treningsøkt være for noen som driver med sykling?

Jeg skjønner jo også at om jeg ikke legger meg i hardtrening så er det vanskelig å oppnå, men hadde vært hyggelig om noen kunne gi meg en pekepinn!

I tillegg hadde jeg også satt pris på tips om sykkelteknikk. Har lest litt forskjellig om når man skal gire, noen sier det er mens man tråkker, andre sier man skal ikke tråkke når man girer, hva er rett?

Hilsen nybegynner som vil lære ALT :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sykkler så kommer det litt ann på hvilken type sykkel du har, allround, tereng eller alurammer. den sistnevnte er den beste å sykle med på lande vei. den er beregnet for å sykle langt og på asvalt, den er og den letteste å sykle med pga vekt og tynne dekk.

allround og terreng kan du sykkle med over alt, men de har tjukkere dekk og veier med, de er defor tyngre å sykkle med, men da får mann jo også mere effektiv trening.

ting du bør ha til sykkelen nå til høsten er en refleks jakke (helst gul eller gulgrønn) lykter foran og bak, og se gjerne på piggdekk dersom du ønsker å sykkle utover vinteren. eller er sykkelsko og anbefale, du yter bedre da og får bedre fremdrift, men de er gjerne avansert å bruke i begynnelsen for de låses fast i pedalen. også bør du ha en sykkel computer som forteller deg lengde og tid osv.

jeg kan ikke si så mye om fart. men hvis du skal ha en skikkeliog trenigsøkt med sykkel bør du sykle noen mil. treningsøktene for hobbysykkelister ligger gjerne på 5 - 10 mil.

Giringen må nesten skje når du sykkler, får det er når pedalene går rundt at kjeden får mulighet til å bytte posisjon. min erfaring er å bruke tyngst mulig gir, dvs hvis jeg har 8 gir på ene spaken og 3 på andre, så prøver jeg å holde meg på 3 tallet hele veien og heller bruker mest mulig 1-8 giret, jo tyngre det er jo mere trenig får beina.

Eller i form av sykkel posisjon, prøv å holde ryggen strak, det samme med nåndleddene dine, ungå å bruke styret som en "lenestokk"

Det finnes nok mange flere råd der ute, så bare fortsett å spørre å søke, du kan også oppsøke din lokale sykkelklubb, bare for å få tips og råd i fra dem. :)

Skrevet

Nå har ikke jeg sett Lance så mye på KG i det siste, men han kan du kanskje sende PM til? Etter som jeg har fortsått så konkurrerer han på sykkel, og kan mye om det du spør om mtp teknikk, progresjon og treningsopplegg for sykkel.

Skrevet

Hei! Jeg begynte å sykle landevei for halvannet år siden - og har etter dette blant annet vært med på et triatlon. Jeg er langt fra noen ekspert, men har syklet en god del.

Dersom du vil bli en god syklist vil jeg si jeg er uenig med Betty ovenfor her i forhold til høyt/lavt gir. Det er bedre å sykle på lettere gir og oppretthold en høy tråkkfrekvens. Utstyr koster jo litt, men hvis du har en god sykkelcomputer kan man også registrere tråkkfrekvensen (på noen sykler er dette innebygd, men jeg kjøpte en liten dings som er festet bak ved hjulet). Selv prøver jeg på flatt terreng å holde omtrent 90 tråkk per minutt.

Farten ellers er det jo vanskelig å si noe om - kanskje viktigere å følge med på fremgang og se f.eks. om du klarer å gjennomføre en bestemt rute på kortere tid... Og i tillegg følge med på puls og se om du kan klare det samme med lavere puls om en tid...

I forhold til antall kilometer ligger jeg, som en hobbysyklist, på alt fra 3-11 min per økt.

Nå som vinteren står for anmars skal jeg trene mer styrke og kjernemuskulatur for å bygge opp til et godt grunnlag for neste sesong. Men jeg skal selvfølgelig samtidig holde syklingen ved like.

Som Bergans nevnte, Lance virker å ha peiling, så prøv å sende PM til han ja :)

I forhold til sykkelcomputere kan jeg anbefale Garmin Edge eller Garmin310xt (hvis du vil ha en du også kan bruke når du løper). Med garmin har du gode program på nettet der du kan laste opp treningene dine :) Ganske gøy syns jeg. Men dette koster en del... Polar har også sykkelcomputere, som kanskje er litt billigere.

LYKKEE TIL - håper du har funnet en ny treningsform som du vil like!! Kanskje jeg kan hjelpe dersom du har flere spesifikke spørsmål...

Skrevet

Tusen takk for svar dere! Hvilke styrkeøvelser er gunstige å gjøre når vinteren og snøen kommer?

Skrevet

er det vanlig at når man bruker en sykkel som er mer beregnet på denne typen trening, blir mer sliten i beina? At det krever mer muskelstyrke, samtidig som den utnytter muskelstyrken bedre?

Skrevet

Hei igjen - det var jeg som skrev innlegg #4.

Tusen takk for svar dere! Hvilke styrkeøvelser er gunstige å gjøre når vinteren og snøen kommer?

Eksempler på øvelser jeg skal gjøre:

- knebøy

- utfall

- pull ups

- sit-ups

- øvelser for korsrygg - ryggekstensjon

- planken, også sideveis

- nedtrekk, stående

altså mange øvelser for hele kroppen og helst øvelser med krav til stabilitet. Jeg holder meg unna maskiner. Mange av disse øvelsene kan også gjøres hjemme dersom du ikke er medlem på et treningssenter.

I tillegg til disse skal jeg legge inn flere balanseøvelser som kan bidra til en sterkere kjernemuskulatur dersom de gjennomføres riktig.

Dette ble veldig kort, men det var iallfall noen eksempler. Alle er jo forskjellige og jeg vet jo ikke hva som eventuellt er ditt svake ledd. Men det fleste har iallfal nytte av å forbedre styrke i mage/rygg samt styrke muskulaturen i beina.

er det vanlig at når man bruker en sykkel som er mer beregnet på denne typen trening, blir mer sliten i beina? At det krever mer muskelstyrke, samtidig som den utnytter muskelstyrken bedre?

hmm... nei det vil jeg ikke si. Men man kan få et raskere tempo med en slik sykkel. Den er lettere å sykle på asfalterte veier med. Spesielt vil en merke forskjell i oppover bakke fordi disse syklene ofte er lettere. Flatt terreng vil en også få et raskere tempo. Jeg synes det er mye morsommere å sykle med en ordentlig god landeveissykkel! :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk! Skal huske på dette når jeg trener styrke :)

Gjest Tigress
Skrevet

Eg er også syklist og eg har masse økter der eg berre køyrer kort, eg køyrer masse bakkedrag, og då kjem ein jo ikkje så langt... SÅ det er fint mogleg å trene sykling seriøst utan å ver borte i mange timar. Eg køyrer såklart langturar også, men køyrer ikkje så veldig mykje lenger enn dei lengste konkurransane - altså sjeldan særleg mykje lenger enn fire timar, for dameritta er som oftest ikkje så lange. Gutane som skal køyre NC må ha lengre turar, for deira konkurransar kan jo ofte vere på 150km. Litt av kvart er jo greit å ta fatt med.

Du skal gire medan du tråkkar, for det er tråkkinga di som flyttar kjedet opp og ned. Men, du skal freiste å ha så lite kraft i tråkket medan du girar, for ellers kan kjedet hoppe.

Prøv å stille inn sykkelen så du sit godt og ikkje spenner deg for mykje i nakke og rygg.

Ikkje spar pengar på sykkelbukse, du skjønar sikkert kvifor ikkje...

Skrevet

Ikkje spar pengar på sykkelbukse, du skjønar sikkert kvifor ikkje...

Hei igjen - det er jeg som skrev innlegg #4 og 7.

Enig med Tigress her!

Jeg har prøvd flere ulike modeller og den absolutt beste er Assos sine sykkelbukser! De skiller seg ut som en kjempegod sykkelbukse. Men det er selvfølgelig ikke de rimeligste...

Jeg har også en fra PearlIzumi som er god. Den jeg har fra Nike er ikke noe bra synes jeg. Mannen har også en fra addidas som ikke er noe god.

Gjest Tigress
Skrevet

Veit du, eg har ei Assos-bukse som berre har skuffa meg. Det virkar som om pad'en liksom bretter seg eller noko slikt, og den har ei laus spenne foran så det skal bli enklare å gå på do, og den går opp heile tida.

Eg har ei Nike-bukse som er skikkeleg dårleg, ei Castelli som er god, ei Craft som er bra enda alle seier dei er dårlege. Pearl Izumi har eg aldri høyrt noko vondt om forresten, og er lukkelegvis billigare enn Assos. Kalas-buksene er bra, og eg har ei Giordana-bukse (billigbukse som faktisk også er bra). Men med billig meiner eg jo frå 600 og opp, då.

Skrevet

Ny anonymbruker her.

Når det gjelder sykkelbukse så tror jeg det er ganske forskjellig hva man liker og hva man trenger, selv om det stort sett virker å være unison enighet om at Assos er det beste.

Selv har jeg bib/shorts/bukser fra Vaude og Stormberg, og jeg får ikke vondt i ræva når jeg sykler. Bruker tilogmed en type boxer under, selv om det er kjent som en dødssynd innen sykling. Mulig jeg er godt herdet :lur:

• 2 uker senere...
Skrevet

Har begynt å få sansen for sykling som treningsform i det siste, av typen landevei. Har ikke planer om å være med i konkurranser eller noe, men synes fremdeles det er greit å sette seg noen mål! Derfor lurer jeg for eksempel på hvor fort jeg må sykle for å regnes for å være litt over gjennomsnittet? Er ei jente på 20 år; hvor langt og på hvilken tid vil en treningsøkt være for noen som driver med sykling?

Jeg skjønner jo også at om jeg ikke legger meg i hardtrening så er det vanskelig å oppnå, men hadde vært hyggelig om noen kunne gi meg en pekepinn!

Jeg begynte også med landeveissykling iår, og det første målet mitt var å kunne ha 30 km/t i snitt på turer lenger enn 2-3 mil! I begynnelsen slet jeg veldig, men så lenge jeg drar på turer uten veldig mye bakker, klarer jeg nå både 31 og 32 i snitt, om alt klaffer :)

Måtte trene spesielt på å ligge nede i bukken og å spise riktig underveis for å få opp snittfarten på lengre turer.

Langturer blir som regel mellom 3-5 timer, eller 5-12 mil.

Anbefaler deg å melde deg inn i sykkelklubb til våren, spesielt landeveissykling er mye morsommere i gruppe, også lærer du å sykle i store felt.

Skrevet (endret)

I tillegg hadde jeg også satt pris på tips om sykkelteknikk. Har lest litt forskjellig om når man skal gire, noen sier det er mens man tråkker, andre sier man skal ikke tråkke når man girer, hva er rett?

Hilsen nybegynner som vil lære ALT :D

Dersom du har ingen, eller lite trening på sykkel er det første du bør skaffe deg en grunnmur. Enkelt sagt, så får du den ved å sykle rolig og langt. Typisk sone 1. Sone 1 er pratetempo. Et tempo vi kan holde veldig lenge. Langturerene ligger gjerne på 2-8 timer. Nei, du behøver ikke sykle så lenge med det første :)

Dersom du ikke har noen trening på sykkel vil du ikke klare å trene effektivt dersom du hiver deg i hardtrening. Det du derimot kan gjøre er å begynne å sykle rolig. Minimum 45 minutter. Det er uvesentlig hvor langt du sykler. Det som er viktig er hvor lenge du sykler.

En typisk langøkt ligger rundt 26-32 km/t i snitt.

Under 45 minutter øktene(gjerne sykle lenger) kan du legge inn drag hvor du tråkker litt ekstra i noen minutter. 4x2 midt i økta. Når grunnmuren begynner å komme seg kan du prøve deg på terskel(rett før melkesyra kommer). Normal terskel på sykkel kan være 3x15, 3x20, 6x10 etc, men en utrent syklist vil få problemer med så lange økter. Du kan i starten bryne deg på 3x8, 4x6.

Hvilken sykkel har du?

For det første må du sitte riktig på sykkelen.

Legg ei bok o.l.(som naturligvis er i vater) over setet. Legg så vateret på boka. Justér Det er selvsagt viktig at sykkelen står vannrett.

Så må du finne riktig høyde på setet. Her må du først finne ut hvor lang skrittlengden din er: Finn deg ei tykk bok. Still deg barbent inntil en vegg og spre beina dine i skulderbredde. Ta nå bok og "sett" deg på den. Boka skal tilsvare sykkelsetet. Dra boka godt opp i skrittet og sett et merke på veggen der boka stopper. Nå har du skrittlengden din. Nå ganger du skrittlengden din med 0.883. Nå finner du hvor høyt setet skal være. Målt fra center av krankhuset(se vedlagt bilde) til høyeste punkt på setet.

Hva som er riktig setehøyde er jeg faktisk ikke sikker på(google litt, men den jeg refererer til funker fint for meg), for det finnes veldig mange teorier. Anbefaler deg å finne en teori du stoler på og deretter finne kjenne etter om du sitter bra eller dårlig(det er selvsagt langt fra korrekt). Et annet lite tips er å sitt rett på setet. Når pedalen er i nederste posisjon skal du ha like mye knekk på kneet framover som du får bakover. Her skal du ha helen på bedalen.

Nummenthet i understell er et følge av feil sittestilling. Det er likevel viktig å variere på å sitte og å stå. Det er også en mulighet for at setet ikke har riktig avstand mellom setetupp og styret. Jeg har lært at når du legger albuen inntil setetuppen og strekker fingrene mot styret skal du ha maks 4 fingre mellom tuppen av fingrene og styret. Arrester meg om jeg tar feil.

Du bør også passe på å bruke gode sykkelbukser. Utslitte sykkelbukser er ikke gode å sitte på i lengden.

For å få riktig sykkelteknikk gjør du veldig lurt i å kjøpe sko og pedaler som du klikker deg fast i. På den måten vil du få en helt annen sykkelteknikk. Fortell meg gjerne hvilket utstyr du har, så kan vi ta teknikken derfra.

En typisk treningsuke for meg er på 8-12 timer. Den består av intervall 3x15 eller 1x60 eller 2x20. I tillegg kommer oppvarming og nedkjøring på 40-60 minutter tilsammen. Langtur på 2-4 timer, rolig restitusjon på 1 time. 2 timer langtur, konkurranse og treningsritt. På enkelte langturer legger jeg gjerne inn noen drag/spurter.

Bare spør hvis du lurer på noe mer.

post-39911-1288910210,6679_thumb.jpg

Endret av Høyden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...