Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi bor nå i leilighet men vi ønsker å flytte nå snart. Regner med det blir rekkehus, evt enebolig hvis prisen er riktig. Men etter det jeg kan se så er nok de eneboligene i den prisklassen jeg ser etter (under 3 mill, Bergen kommune) litt for gammel.

Så det jeg lurer på er hva man kan forvente av større vedlikeholdsarbeid på en enebolig som er fra 60-70 tallet? (utover det som man helt åpenlyst ser).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange har jo pusset opp underveis.

Du må rett og slett vurdere hver enkelt bolig.

Skrevet

Det kommer helt an på huset og hvordan det er ivaretatt av tidligere eiere. Vedlikehold vil dere måtte regne med før eller senere uansett. Men det som er lurt å sjekke ved eldre boliger er bl.a.

- Drenering

- Tilstand på grunnmur, evt. setningsskader

- Tak, utvendig/innvendig

- Elektrisk anlegg og sikringsskap

- Røropplegg

- Bad, fuktmåling

- Evt. pipe hvis det finnes

- Evt. kjeller hvis det finnes

- Dokumentasjon på at evt. oppussing er fagmessig utført der det kreves (f.eks. bad)

Mange eldre boliger er godt vedlikeholdt og "pent behandlet", men det kan ligge problemer skjult som heller ikke nåværende eier har anelse om. Før budgiving ville jeg krevd tilstandsrapport av autorisert takstmann, evt satt forbehold om å ha med dere en fagkyndig til å se på huset og kontrollere det som kan kontrolleres. Godtas ikke dette bør varselklokkene ringe.

Sist men ikke minst ville jeg tegnet kjøpsforsikring. Det kan spare dere for mye bryderi og store tap hvis det oppdages vesentlige feil og mangler i ettertid - da tar forsikringsselskapene det med hverandre (selgere har ofte eierskifteforsikring).

Lykke til :)

Skrevet

Vinduer/verandadør, er det fra bygget ble bygget, eller utskiftet senere?

Isolasjon i vegger kan ha sklidd ned, og lager kuldebroer.

Skrevet

Takk for gode svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...