Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er førstehånds informasjon (ehem, fra tv) fra finansministeren.

Jeg visste ikke at det var SÅ galt fatt? :o

Og arbeidsløsheten er på ca. 4 % av hele arbeidsstyrken i landet. :riste:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg irriterer meg grønn (jeg er 32 år). Vet om mange som er for syke til å jobbe, men friske nok til ALT annet. Det burde gjøres noe med systemet, og alle burde revurderes hvert år. Jeg vet at det er mange som ikke kan jobbe, det er greit nok, men det er også mange som rett og slett ikke gidder å jobbe. Derfor burde alle sjekkes hvert år, av forskjellige leger eller faste leger som kun har med dette å gjøre.

Skrevet

Enig med deg Titti. Men mange ønsker jo også å kunne jobbe, men blir jo ikke ansatt fordi de er handikappede/krever litt fleksibilitet fordi de har gode og dårlige dager osv.

Skrevet

I min generasjon er det også mange late sutrekopper som ikke gidder å jobbe. Heller sykemelding enn å stå på litt, med andre ord.

Yrkesstolthet er visst et fremmedord. Jeg kan til en viss grad forstå det, siden svært mange (deriblandt meg) ikke får de jobbene de vil ha, men man kan da gjøre sitt beste likevel der man havner.

Skrevet

Det er nok mange som blir trygdet fordi de ikke får jobb som syke, selv om de bare er litt syke...

De som ikke kjenner meg vil si at "jeg er for syk til å jobbe, men frisk nok til alt annet". På overflaten kan de se slik ut, men det er så feil som det kan få blitt! For meg er det faktisk motsatt; jeg er så frisk i jobben at jeg blir for syk til alt annet.

Ååååh, jeg skulle ønske jeg var frisk nok til å kunne jobbe som normalt!

Gjest Shivani
Skrevet
Vet om mange som er for syke til å jobbe' date=' men friske nok til ALT annet. [/quote']

Hm... Jeg er nok en av disse, mente den forrige jobben jeg hadde. Det fikk jeg høre fra en av kollegaene mine at sjefen hadde sagt. Jeg skulle ikke vise meg utenfor døren hjemme da jeg var sykemeldt. Altså skulle jeg sitte inne fordi ingen kunne se på meg at noe var galt. Men jeg var i en situasjon der jeg kunne gjøre alt annet. Nesten.

Men jeg fikk tilslutt vite hva som var galt med meg. Nå er ikke jeg "trygda", men hadde en usannsynlig lang sykemelding og rehabiliteringsperiode.

Ville bare si det som en liten motvekt til det som hittil er sagt :wink:

Men jeg sier ikke det er slik for absolutt alle andre. Noen kan nok se det som en lettvint ordning for å ikke jobbe.

Ellers vet jeg at særlig på små steder er det en tendens til at folk fra slutten av 40 årene og oppover blir uføretrygda fordi der ikke er mulighet for denne gruppen å få jobb.

Skrevet

Forstå meg riktig. Mange kan ikke jobbe eller bare jobbe delvis. Det er ikke dem jeg er irritert på. Det er de som later som om de ikke kan.

Jeg har en kollega som er syk hele tiden. Hun kjenner etter hver dag hvor det gjør vondt. Snakker om influensa og omgangsyke hver gang jeg ser henne. Etter å ha jobbet med henne i 4 år (+ kontakt i fritiden) kjenner jeg henne godt og ser at det er spill for galleriet. Hun gikk sykmeldt hele svangerskapet. Først pga kvalme, så pga uvellhet, så pga hoftene. Sånt irriterer meg. For jeg skjønner at det er spill. Hun har 5 inflluensaer i året, 5 omgangssyker, mageonde 5 ganger, kan nesten ikke stå oppreist på jobb under mensen men er på kjøpesenteret i 3 timer etterpå!?! Alle 3-dagersene blir brukt opp iløpet av 4-5 mnd. 10 dager til sykt barn også innen den tid, for så å gå over til sykemld. Hun er den eneste jeg kjenner som ikke kan jobbe på 14 dager pga omgangsyke!!

Skrevet

Det hørtes ekstremt (utrivelig) ut!

Skrevet

Vet om en direktør som er hjerteoperert. Helst vil han jobbe, men stillingen hans er blitt borte i en omorganisering. Ny jobb gir ikke nok penger ut i fra hva han ønsker seg. Nå er han ufør isteden....

Hadde han fått beholde sin oppriunnelige jobb hadde han ikke vært syk.

Litt dålig forklart; men for han "passet det best" å bli ufør, selv om han i og for seg kan jobbe. Juks kaller jeg det.

Skrevet

Tror det er mange som gjør sånn, Donpedro.

Finnes det noen statistikker på trygdesnyltere?

Eller noen budsjett-tall som kan indikere hvor utbredt dette er?

Skrevet

Det er desverre mange som "snylter" på systemet - både blant de som er trygdet og de som er i jobb. På min arbeidsplass finnes det mennesker som mener at jobben er til for dem - og ikke omvent - de utnytter hver en rettighet de har til å være borte fra jobben. Det er til og med noen som ringer til personal for å høre hvor mange fraværsdager med syke barn de har igjen - de spør ikke hvor mange de har brukt, men hvor mange de har igjen ! Og de passer veldig godt på at alle dagene er oppbrukt innen året er omme.

Skrevet
Det er til og med noen som ringer til personal for å høre hvor mange fraværsdager med syke barn de har igjen - de spør ikke hvor mange de har brukt, men hvor mange de har igjen ! Og de passer veldig godt på at alle dagene er oppbrukt innen året er omme.

:o Jaja!...... Sånne hadde ikke fått en god attest fra meg, om jeg var arbeidsgiver!

Skrevet

jeg skjønner ike folk som ikke gidder å jobbe..

jeg syns hvertfall det er fint å vite at jeg gjør nytte for meg og bidrar i samfunnet..

dessutn er det jo dritkjedelig å gå hjemme hele dagen da

Gjest Anonym i dag
Skrevet

Jeg har en jobb som gjør at jeg ser utrolig mye av disse uføresakene.

Jeg kan ikke "se om de er syke", men kun lese meg frem til personen -om dere skjønner.

Her dreier det seg veldig mye om psykiske lidelser og div.slitasjer/ledd-sykdommer les: utbrendthet.

Jeg kan faktisk forstå mange av disse. De har yrker som gjør at de får mer og mer og gjøre, på kortest mulig tid. Dette gjelder også meg og sikkert mange av dere andre også. Arbeidslivet stiller større og større krav til hver enkelt. Arbeidsdagen består rett og slett av mye stress og mas. Det går gjerne for en periode, men over over år så blir en sliten, oppgitt og demotivert. Jeg tror VELDIG MYE av løsningene på sykefraværet og langtidsledige bør fokuseres mye mer på akkurat dette.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er desverre mange som "snylter" på systemet - både blant de som er trygdet og de som er i jobb. På min arbeidsplass finnes det mennesker som mener at jobben er til for dem - og ikke omvent - de utnytter hver en rettighet de har til å være borte fra jobben. Det er til og med noen som ringer til personal for å høre hvor mange fraværsdager med syke barn de har igjen - de spør ikke hvor mange de har brukt' date=' men hvor mange de har igjen ! Og de passer veldig godt på at alle dagene er oppbrukt innen året er omme.[/quote']

Herregud..at det går an å henge seg opp i hvordan man formulerer seg :o

Er det rart folk virkelig BLIR uføre??? Kanskje færre folk hadde blitt syke og uføre om slike "prektige folk" som man har her hadde holdt kjeft!

Skrevet

Jeg blir forbannet over disse tallene!! :evil: Kan umulig være 1 av 5 som er for syke til å jobbe?? :roll: Har sett så mange eksempler på at det er alt for lett å slippe å jobbe hvis en ikke vil.

Skrevet

Gjest skrev:

Herregud..at det går an å henge seg opp i hvordan man formulerer seg  

Er det rart folk virkelig BLIR uføre??? Kanskje færre folk hadde blitt syke og uføre om slike "prektige folk" som man har her hadde holdt kjeft!

Det har overhodet ingenting med fornulering å gjøre - det har med folk som SNTYLTER arbeidsgiver og utnytter enhver "lovlig" anledning til fravær. Og vær så snill og ikke skyld på meg at folk blir sykemeldte og uføretrygdet ... det får være måte på ansvarsfraskrivelse - jeg går ikke rundt og snakker om slike arbeidstakere - men folk snakker - det er ikke til å unngå. Alle irriterer seg over folk som "skulker" jobben - det går som regel utover andre når folk til stadighet er borte - hvis du hadde vært i jobb så hadde du visst det. En ting er sikkert - som arbeisgiver så hadde hverken du eller jeg vært interessert i å ha slike mennesker ansatt. Så du mener faktisk at det er på sin plass å ringe personal og spør hvor mange fraværsdager med syke barn man "har igjen" - for deretter og bli borte dagen etterpå?

Gjest Anonymous
Skrevet
Gjest skrev:

Det har overhodet ingenting med fornulering å gjøre - det har med folk som SNTYLTER arbeidsgiver og utnytter enhver "lovlig" anledning til fravær. Og vær så snill og ikke skyld på meg at folk blir sykemeldte og uføretrygdet ... det får være måte på ansvarsfraskrivelse - jeg går ikke rundt og snakker om slike arbeidstakere - men folk snakker - det er ikke til å unngå. Alle irriterer seg over folk som "skulker" jobben - det går som regel utover andre når folk til stadighet er borte - hvis du hadde vært i jobb så hadde du visst det. En ting er sikkert - som arbeisgiver så hadde hverken du eller jeg vært interessert i å ha slike mennesker ansatt. Så du mener faktisk at det er på sin plass å ringe personal og spør hvor mange fraværsdager med syke barn man "har igjen" - for deretter og bli borte dagen etterpå?

Ja. Det kan være mange årsaker til at man spør om hvor mange sykedager man har igjen. Det kan f.eks være at man vet at barnet/barna antakelig kommer til å bli syke(kanskje har de en sykdom) også senere slik at man må forvisse seg om at man får dekket fravær også i fremtiden. Det kan også skyldes at barnet/barna er litt syk, og man lurer på om man skal bruke sykedagen sin eller evt. spare de dagene man har til senere. Man har jo fastsatt et visst antall dager og jeg kaller ikke det å skulke når man bruker den retten man faktisk har. Det er da ikke snakk om så mange dager heller, med mindre man er aleneforsørger vel....evt. har et barn som trenger ekstra omsorg(?)

Jeg hadde satt pris på ansatte som tok vare på familen sin. Som arbeidsgiver hadde jeg hatt plikt til å følge lover og regler.

Hvorfor tror du jeg ikke har jobb?

Skrevet

Gjest skrev:

Jeg hadde satt pris på ansatte som tok vare på familen sin. Som arbeidsgiver hadde jeg hatt plikt til å følge lover og regler.

Hvorfor tror du jeg ikke har jobb?

Selvsagt skal folk være hjemme med barna sine når de er syke - men i visse tilfeller så går dette over stokk og stein. Jeg VET at mange tar dette som noen ekstra feriedager UTEN at hverken barna eller de selv er syke.

Jeg tror ikke du er i jobb av den enkle grunn at du skriver som du gjør - alle som er ansatt på steder hvor det er jobber flere enn en person vet at når et menneske er borte fra jobb så blir det mer å gjøre for de andre. Spesielt irriterende er det når de samme menneskene er friske nok til å på pub - men å jobbe klarer de ikke... Det eksemplet har jeg fra min egen arbeidsplass ...

Skrevet
Spesielt irriterende er det når de samme menneskene er friske nok til å på pub - men å jobbe klarer de ikke... Det eksemplet har jeg fra min egen arbeidsplass ...

Nå må du huske at det ikke er alle sykdommer som synes. Det er ei heller alle sykdommer som varer i 3 hele dager, men kanskje varierende fra time til time?

Jeg kan godt være borte fra jobb en dag og ende opp på en pub på kvelden med gode venner. Nei, jeg har aldeles ikke for vane å gjøre dette. Cluet er at min sykdom varierer fra time til time og selv om jeg klarer å være med venner, så klarer jeg ikke å sitte og gjøre jobben min i 8 timer.

Jeg vil presisere at noen nok kan oppfatte meg som en snylter siden de alltid ser meg frisk. Men jeg jobber faktisk til jeg møter veggen - og ofrer veldig store deler av livet for å kunne jobbe. Det er ingen selvfølge for meg å ha vennebesøk, lage middag, ta klesvask osv. Dette må jeg stort sett legge til de dagene jeg ikke jobber (lørdag/søndag).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...