Gå til innhold

Utsette skolestart med ett år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å utsette skolestarten til vår sønn (desember-barn).

Årsaken er at han ikke er moden nok pr idag når det gjelder de sosiale kodene for lek/samvær med barn.

Vi har snakket med PPT, men avgjørelsen er helt opp til oss, og det er ikke snakk om at PPT anbefaler utsatt skolestart, men bare at det kan være noe å tenke på. At det kan hjelpe han med å være eldst istf alltid yngst. Han leker f.eks bedre med barn som er yngre/jevngamle som han.

Er veldig redd det skal bli mange spm til han siden bhg forbereder barna på skolestart, mobbing osv osv. :roll:

ALLE erfaringer mottas med stor takknemlighet, dette er en svært vanskelig avgjørelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er relevant, siden det er omvendt, men jeg skriver det nå likevel.

Jeg begynte et år for tidlig på skolen (januarbarn). Først og fremst fordi det var en veldig liten skole der jeg bodde, veldig bygd, og jeg ville blitt alene i klassen hvis ikke. Jeg synes det var vanskelig noen ganger, ble ofte ertet siden jeg var yngst.

I tillegg til at jeg var smartere enn de fleste i klassen og veldig pliktoppfyllende, siden jeg gjerne ville bevise at jeg var på samme nivå selv om jeg var yngere. Ble da også mobbet for å være skolenerd..

Jeg tror det kan bli vanskelig å bli holdt tilbake et år, de første skoleårene spiller det kanskje ikke noen rolle, men når han begynner i 3-4 klasse så blir det kanskje bemerket mer.

Skrevet

Vi har også ett desemberbarn og vurderte utsatt skolestart.

Han var også umoden på mange områder, men ikke faglig. Vi valgte derfor å ikke utsette skolestarten og angrer ikke ett sekund.

Min venninne har en datter som har hatt dårlig språk og valgte derfor utsatt skolestart. For dem har det virket veldig bra.

Skrevet

Vi vurderte det for vår ene sønn (desemberbarn, umoden sådan!), men fikk beskjed om at det var vanskelig å få til med mindre vi ville erklære sønnen vår for direkte tilbakestående(!).

Så da ble det ikke noe av, og det har egentlig gått veldig bra. Sønnen vår klarer seg fint sosialt og er også veldig kvikk falig, men er ikke god på det motoriske og har brukt lang tid på å skrive/tegne. Lese og regne kunne han dog fra dag en.

Men for din sønns del går det jo mest på det sosiale. Da vet jeg neimen ikke. Det er ikke lett å se at barnet ens ikke er på samme nivå som andre... samtidig vet jeg ikke om det løser så mye å la ham "slippe" å forholde seg til klassen heller. Det hender jo ofte at barn vokser utrolig mye med utfordringene de får, og at det kanskje er enkelt å forholde seg til de yngre nå siden han har muligheten til det...?

Jeg tror vel, på samme måte som jeg vurderte med min sønn (om enn på annet grunnlag, men dog) at det kan være greit å la ham prøve seg? Og heller være veldig obs på det som måtte skje videre?

Bare noen tanker fra en desembermamma :) Lykke til!

Skrevet

min sønns bestevenn er ett år eldre pga utsatt skolestart. han er aldri blitt mobbet for det. Nå går de første året på ungdomsskolen, og han blir bare sett på som litt kul som er ett år eldre.

Selv skulle jeg ønske at jeg hadde utsatt skolestart for minstegutten, som ikke er desmberbarn, men oktoberbarn, men veeeeldig umoden. Han fikk en veldig hard start på skolegangen sin, pga en kombinasjon av umodenhet, leseog skrivevansker og en lærer som overhodet ikke brydde seg...

Skrevet

Jeg har også et desemberbarn som var veldig umoden og hadde store språkproblemer. Han ble mobbet av barnehagebarna. De etterlignet språket og kalte det for "navnet+språket". Jeg ønsket å utsette skolestart, men i et møte med PPT, barnehage, skolens helsesøster og noen til så var alle i mot det. Da han begynte sa læreren at han var et "barnehagebarn", men i dag så går det kjempefint. Han begynte på ungdomsskolen nå i høst og jeg hadde angret veldig om jeg fikk igjennom mitt ønske den gangen.

Skrevet

Foreldrene mine angret på at de ikke utsatte skolestart for deres desemberbarn, søskenet mitt hadde en dårlig opplevelse av barneskolen grunnet en kombinasjon av "umodenhet" og dårlig klassemiljø.

Skrevet

Jeg har også et desemberbarn og har tenkt en del på dette. Mitt barn blir med all sansynlighet yngst i klassen. Så snakket jeg med skolen han skal begynne på og de minnet meg på at det jo ikke bare er vårnbarn i en klasse, det kommer til å være andre november/desemberbarn også og skolen er vant til å håndtere dette.

Jeg hadde tatt en prat med skolen og sett om de hadde noen (gode) klare tanker om dette.

Skrevet

2 av mine barn er født i november og desember. Begge to er yngst i sine klasser. Ingen av dem er bak alle andre for å si det slik. I klassen til et av barna mine, går en som er født 30 desember året før: det barnet er høyest i klassen, mest modent, burde gått et høyere klassetrinn og har blitt småertet for overbeskyttende foreldre. Det ene barnet mitt var umodent, men trengte utfordringen skolen tilførte hxn. Det andre var modent for alderen, og siste året i barnehagen var kjeeeedelig. ;)

Jeg mener det er umulig å si noen fasit: en må se ann barnet det er snakk om. Når det er sagt; vil jeg stort sett anbefale at barnet får begynne med sitt årskull: for det ER lett å bli stemplet som dum. Barn kan være slemme med hverandre dessverre.

Skrevet

Min mann begynte et år senere på skolen pga en kombinasjon av at han var desemberbarn og de flyttet akkurat det året. Han har aldri opplevd dette som noe problem. (dette var da i 1980 ;) )

Skrevet

Vær så snill, ikke lytt på ekspertene, følg instinkene deres!

Noen barn er umodne fordi de er født sent på året, mens det finnes "januar-barn" som også er umodne.

Det er dere som kjenner barnet deres, og som best kan forutsi hva som er best for barnet.

Tror dere at barnet vil klare seg greit, så er det kjempeflott, tror dere at det beste for barnet vil være å vente ett år, sats på det.

Vi har et umodent "deseber-barn" (han er ikke barn lenger), og ønsket utsatt skolestart for ham, mens PPT mente han ville klare seg veldig bra på skolen. Vi valgte å se bort i fra instinktet vårt, og stolte på ekspertene.

Resultatet ble en gutt som slet mer og mer etter som årene gikk.

1. klasse gikk bra, halve 2. klasse også, men da begynte umodenheten å bli tydelig.

Og umodenheten ble bare mer og mer tydelig etter som årene gikk, siden han foretrakk å leke med de yngre barna, framfor å hente erfaringer fra jevngamle.

Min erfaring er at noen barn "tar igjen" de andre i løpet av kort tid, andre gjør det ikke.

Problemet er at ingen kan forutse hva som kommer til å skje, dette er en av de situasjonene der man ingenting vet før man har prøvd. Det er dere som kjenner barnet best, og som har den største muligheten til å ta det rette valget.

Kanskje vil dere i etterpå-klokskapens navn se at dere valgte feil (som vi gjorde), men da har dere i alle fall tatt avgjørelsen selv, og ikke stolt på at andre tok riktig avgjørelse for deres barn.

Mitt råd er altså: lytt til andres erfaringer og råd, men la avgjørelsen være deres egen, det er dere som kjenner barnet best.

Skrevet

1000 takk alle sammen :)

Veldig verdifullt å lese andres erfaringer/meninger!

Ønsker så mange som mulig, så på forhånd takk for flere! :)

Gjest PP-rådgiver
Skrevet

Kriteriene for å få utsatt skolestart er at problemene er noe man antar barnet vil vokse av seg, at barnet vil komme på nivå med et år til i barnehage. Hvis barnet har omfattende lærevansker eller er som det skrives over her "direkte tilbakestående" er ikke utsatt skolestart tingen. Det er kun for de barna som vil komme på nivå med resten hvis de får et år ekstra å modnes på. Dere som foreldre må søke til rektor, og PPT må gjøre en sakkyndig vurdering der de kommer med en anbefaling. Så skal det fattes et enkeltvedtak fra rektor eller skolesjef i kommunen.

Se foreksempel her http://www.foreldrepraten.no/cgi-bin/fug/imaker?id=24957

Se også her (midt på siden) http://www.elevsiden.no/rettigheter/1098328427

Dere som foreldre har ikke kompetanse til å vurdere dette, derfor kan dere be PPT om en sakkyndig vurdering der de gir råd før avgjørelsen tas. Jeg syns det er merkelig det du skriver om at PPT sitter på gjerdet og ikke mener noe særlig og lar det være opp til dere. Jeg ville lest gjennom linkene her og så tatt meg en prat med skolesjefen i kommunen du bor i og be om at det gjøres en ordentlig utredning i forhold til å vurdere hva som er lurest for ditt barn. Så kan dere som foreldre gjøre en vurdering etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...