Gå til innhold

Hund til allergiker?

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Jeg elsker hunder over alt på denne jord! Men så er jeg desverre allergisk! Det finnes noen få hundetyper jeg tåler, men disse har ofte veldig "snilt" gemytt. Jeg jobber som vekter og ønsker hund som jeg også kan bruke i jobbsammenheng som vakthund. Men jeg kan liksom ikke se for meg en puddel el. mexikansk nakenhund til dette. Har hørt at riesenschnauser (skrives det slik?) kanskje kunne egne seg. Noen som vet? Eller en annen hunderase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ann på hva det er ved hundene du er allergisk mot. Dersom det er støvet i pelsn, sa har du ikke så mange vald, men dersom det er flassing av hundens hud du ikke tåler, så har du pluttselig litt flere. Dersom det er støvet, så må du sjekke med de forskjellige kennelene om deres hunderaser ryr, dersom de ikke gjør det er det ganske trygt.

Dersom det er avflasset hud du reagerer på, så kan du ta kontakt med vetrinæren. Der får du råd om hvordan du behandler hunden så den ikke flasser. Min mor tålte heller aldri hunder, men da vi fikk Alaskan Huskye hjemme, så gikk det bra. Den har mer fett i huden, så den flasser veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mors søskenbarn driver kennel Karillo, og hennes samboer er svært alergisk mot hund. De vasker inne-hundene sine (fler raser) grundig en gang i uka, og han reagerer overhode ikke på dem. En gang kjørte de forbi en dame som hadde motorstopp, og stoppet for å plukke opp henne og hennes hund. Den var ikke badet, og han fikk anfall øyeblikkelig. Dette kan i alle fall være noe å prøve, dersom du gidder.

Uansett vil jeg anbefale deg å prøve med en hund av den rasen du tenker å satse på en periode (passe når noen er på ferie e.l.), slik at du ikke skaffer en hund som du må kvitte deg med. Det er trist det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky