Gå til innhold

Hund til allergiker?

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Jeg elsker hunder over alt på denne jord! Men så er jeg desverre allergisk! Det finnes noen få hundetyper jeg tåler, men disse har ofte veldig "snilt" gemytt. Jeg jobber som vekter og ønsker hund som jeg også kan bruke i jobbsammenheng som vakthund. Men jeg kan liksom ikke se for meg en puddel el. mexikansk nakenhund til dette. Har hørt at riesenschnauser (skrives det slik?) kanskje kunne egne seg. Noen som vet? Eller en annen hunderase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ann på hva det er ved hundene du er allergisk mot. Dersom det er støvet i pelsn, sa har du ikke så mange vald, men dersom det er flassing av hundens hud du ikke tåler, så har du pluttselig litt flere. Dersom det er støvet, så må du sjekke med de forskjellige kennelene om deres hunderaser ryr, dersom de ikke gjør det er det ganske trygt.

Dersom det er avflasset hud du reagerer på, så kan du ta kontakt med vetrinæren. Der får du råd om hvordan du behandler hunden så den ikke flasser. Min mor tålte heller aldri hunder, men da vi fikk Alaskan Huskye hjemme, så gikk det bra. Den har mer fett i huden, så den flasser veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mors søskenbarn driver kennel Karillo, og hennes samboer er svært alergisk mot hund. De vasker inne-hundene sine (fler raser) grundig en gang i uka, og han reagerer overhode ikke på dem. En gang kjørte de forbi en dame som hadde motorstopp, og stoppet for å plukke opp henne og hennes hund. Den var ikke badet, og han fikk anfall øyeblikkelig. Dette kan i alle fall være noe å prøve, dersom du gidder.

Uansett vil jeg anbefale deg å prøve med en hund av den rasen du tenker å satse på en periode (passe når noen er på ferie e.l.), slik at du ikke skaffer en hund som du må kvitte deg med. Det er trist det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Det kommer ann på hva det er ved hundene du er allergisk mot. Dersom det er støvet i pelsn, sa har du ikke så mange vald, men dersom det er flassing av hundens hud du ikke tåler, så har du pluttselig litt flere. Dersom det er støvet, så må du sjekke med de forskjellige kennelene om deres hunderaser ryr, dersom de ikke gjør det er det ganske trygt.

Dersom det er avflasset hud du reagerer på, så kan du ta kontakt med vetrinæren. Der får du råd om hvordan du behandler hunden så den ikke flasser. Min mor tålte heller aldri hunder, men da vi fikk Alaskan Huskye hjemme, så gikk det bra. Den har mer fett i huden, så den flasser veldig lite.

Jeg er allergisk både mot støvet i pelsen og flasset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky
Kongepudel kan brukes de mye de jo!...

Jeg hadde dverg-puddel da jeg var liten, men jeg tror desverr ikke at den har det "riktige" gemyttet jeg er ute etter. (vakthund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dverg-puddel da jeg var liten, men jeg tror desverr ikke at den har det "riktige" gemyttet jeg er ute etter. (vakthund)

Tror gemyttet er ganske forskjellig på dverg-puddel og kongepuddel. Små hunder blir ofte nervøse (føler seg forsvarsløse) og blir ilter av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fetteren min er egentlig allergisk, men har Rizensnauser...(eller hvordan det staves) går bra det, så lenge han er flink med å stelle pelsen, noe anna er gemyttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rganhild skriver, så kan det gå helt fint uansett, så lenge du bare vasker hunden en gang i uken. Da får du bort det verste. Men husk å bruke shampoo for tørr hud, ellers så kan all vaskingen få hunden til å flasse mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...selv om jeg personlig ikke ville klippet puddelen min til i klassisk puddelhundstil om jeg skulle brukt den som min stødige vekter-kompanjong. Klippen endrer selvsagt ikke hundens solide gemytt, men har ikke den signaleffekten jeg forestiller meg er passende i vekter-sammenheng...

(Unnskyld til alle puddelklipp-elskere som eventuelt måtte føle seg støtt av dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt èn kongepuddel i mitt liv, men den gjorde et uutslettelig inntrykk.

Det er den mest nervøse hunden jeg noen gang har vært i kontakt med.

Den snuste èn gang på meg (vi hadde hund), hvorpå den rygget skjelvende tilbake i et hjørne av stuen mens den bjeffet hysterisk!

Ser for meg den hunden på vekterrunder :hoho:

Jeg kan jo ikke tenke meg at dette er vanlig for rasen, men det er et eksempel på at man jo aldri vet hva slags hund man får. Kanskje lurt å velge en man er ganske trygg på egner seg til jobben den skal gjøre.

Men rett skal være rett: Jeg kjenner en dobbermann som var for snill til å bli politihund. De fikk den bare ikke til å angripe noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje lurt å velge en man er ganske trygg på egner seg til jobben den skal gjøre.

Dette har man ingen garanti for med noen hunder. Alle polities og forsvarets hunder går igjennom en "personlighetsanalyse" som viser om de har et egnet reaksjonsmønster, før de blir tatt inn til å bli trent opp som voksne hunder (uansett rase). Det er hunder som faller fra trening og tester underveis også. Og selv ferdigtrente hunder har flere "svakhetstrekk" angående tjenesten de er satt til å bruke (for eksempel er det ikke alle hunder som trenes til å bite som er så interessert i å bite).

Men Stor Puddel som rase har grunnegenskaper som gjør den godt egnet for trening, om enn ikke av den særlig aggresive sorten. Dessuten er den allergivennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Riesenschnauzer i familien fra jeg var 2 til den døde da jeg var 16. Absolutt en hund som passer som både familiehund og vakthund.

Min far er allergiker/astmatiker, og vi hadde aldri noe problem med denne rasen.

Problemet med disse hundene er at de har et ganske hardt gemytt, så vær veldig obs da du skal velge valp.

Kan gi deg tips dersom du sender meg en pm om det.

..har gått over til bichon frise nå, litt mindre i størrelse og tøffhet, scorer mye høyere på sjarm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket som en utrolig spennende rase!

Har aldri hørt om vannhunder før. Hva gjør egentlig en dykkerhund?

Hva er det som gjør dem allergivennlige?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...