Gå til innhold

Konvertere til jødedommen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hva Du hadde tenkt hvis en venn/venninne hadde konvertert til jødedommen? Har tenkt litt på å konvertere, men er redd for hva venner og familie kommer til å si og tenke. Jeg er oppvokst i en kristen familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde ikke man kunne det, men man kan visst det. om det er det du vil, så konverter i vei. Prosessen er visst veldig kronglete.

En jøde er en person som er født av en jødisk kvinne eller som har konvertert til jødedommen. Når noen ønsker å konvertere til jødedommen er dette en lang og krevende prosess. For å være sikker på at ønsket om å konvertere er oppriktig og at personen er villig til å forplikte seg avviser rabbinerne tradisjonelt personene tre ganger. Dersom hun/han fortsatt vil konvertere begynner så en lang periode med studier av jødedommen og jødisk historie samt andre forberedelser. Vi har mange praktiske leveregler som for eksempel spiseregler (kosher), hviledagen (shabbat) og andre helligdager osv. Under konverteringsprosessen forplikter man seg til å begynne å overholde disse reglene. Disse forberedelsene tar minst et år, som regel flere. Menn må også bli omskåret, dette gjøres på sykehus. Når rabbineren anser at personene er rede blir hun/ham eksaminert av en Bet Din bestående av tre rabbinere. Dersom man består denne prøven går man så i et rituelt bad kalt Mikve der man dukker ned i et basseng fylt av vann blandet med naturlig regnvann som symbol på åndelig renselse. Personen anses fra nå av som jøde med alle de religiøse rettigheter og forpliktelser dette innebærer. Mange velger også et hebraisk fornavn.

http://www.dmt.oslo.no/joededommen/sos.html

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg om du konverterte til til en annen religion.

Viktigste er at du tror på det du vil og føler er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Lurer på hva Du hadde tenkt hvis en venn/venninne hadde konvertert til jødedommen? Har tenkt litt på å konvertere, men er redd for hva venner og familie kommer til å si og tenke. Jeg er oppvokst i en kristen familie.

Dette betyr at du ikke lenger tror at Jesus var Guds sønn og at han ble sendt til jorden for å frelse menneskene og gi oss den Hellige ånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvfølgelig godtat det :) Men for noen år siden var jeg med klassen inn i en synagoge og der var det en kvinne som hadde konvertert til jødedommen. Hun fortalte det var en lang prosess. Om jeg ikke husker feil så måtte hun studere jødedommen i 5 år før hun fikk lov til å bli jøde. Hun syns det var slitsomt å lære matreglene med at kjøtt og grønnsaker ikke skal stekes og være på samme talerken om jeg ikke husker feil. Men lykke til :) Men bare ikke tro at det er en enkel prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Go for it. Skjønner ikke problemet med tanke på at jødedommen og kristendommen slett ikke er så himla forskjellig. Det er jo samme guden og det gamle testamentet er det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Personlig hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. Jeg er den som mener at alle mennesker skal få tro på det de vil uansett hva andre sier eller hvordan man er oppdratt.

vil du konvertere, så gjør du det. Det er ditt valg som du bestemmer over helt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Dette betyr at du ikke lenger tror at Jesus var Guds sønn og at han ble sendt til jorden for å frelse menneskene og gi oss den Hellige ånd?

sånn sett er jo jødene mye mer realistiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Kanskje "mindre urealistisk" er en bedre betegnelse?

Mmmhm.

Hvor grunt er havet?

Hvor kald er solen?

Hvor realistiske er de som tror på skaperguden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...