Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har desverre nedprioritert fritidslesingen en stund pga. skolelesing (....), men nå vil jeg endre på dette!

Er det noen som har noen forslag til gode klassiske bøker som " man bør ha lest"???

Jeg holder for eksempel på med Moby dick av Dickens, og Jane Austins "emma"...

Hilsen bokentusiast :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tre Musketerer er en must :jepp:

Skrevet

Det er notert!

Tusen takk!

Skrevet

Moby Dick er skrevet av amerikaneren Herman Melville. De tre musketerer er skrevet av Alexander Dumas som var fransk... Merkelig valg av bøker når man søker klassisk britisk litteratur.

Skrevet

Moby Dick er skrevet av amerikaneren Herman Melville. De tre musketerer er skrevet av Alexander Dumas som var fransk... Merkelig valg av bøker når man søker klassisk britisk litteratur.

Det samme slo meg. Mens du allerede har nesetippen i hyllen for britiske klassikere: hva med å plukke ned Laozi? Eller Gilgamesh? Eller Tusen og én natt?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Charles Dickens' Oliver Twist er en av mine favoritter.

Skrevet

Kan anbefale noen klassikere jeg likte godt:

"1984" og "Animal Farm" av George Orwell

"Jane Eyre" av Charlotte Brontë

"Lord of the Flies" av William Golding

"Robinson Crusoe" av Daniel Defoe

"I, Claudius" av Robert Graves

Forøvrig; det der med "bør ha lest" har jeg aldri forstått meg på. Liker man sjangeren er jo sjansen tilstede for at man liker boka, men jeg kaster ihvertfall ikke bort tid på bøker som ikke engasjerer etter 50 sider, berømt eller ei. Hva som er bra er i høyeste grad subjektivt, og det finnes mer god litteratur enn de fleste rekker å lese i løpet av livet ;)

Skrevet

Det sto "eller andre berømte bøker" i tittelen ;)

Skrevet

Nemlig...:)

Takk for alle svar!

Skrevet

Det sto "eller andre berømte bøker" i tittelen ;)

Eller som det står i hovedinnlegget, at Moby Dick er skrevet av Dickens.....

Skrevet

Kan anbefale

*Det meste av Dickens, men Great Expectations, David Copperfield og Oliver Twist er mine favoritter

*Det meste av Shakespeare, spesielt Hamlet, Romeo&Juliet, MacBeth og The Tempest

*Jane Austen er utmerket jentelitteratur; Pride&Prejudice og Sense&Sensibility er vel de aller mest kjente, men Emma og Persuasion er mine favoritter

*Emily og Charlotte Brontë skrev henholdsvis Wuthering Heights og Jane Eyre, verdt å lese begge to

*Rudyard Kiplings The Jungle Book (som også er gjort som Disney-film)

*Mary Shelleys Frankenstein

*Oscar Wildes Dorian Gray

*Frances Hodgson Burnett står for flere av de største barneklassikerne, som The Secret Garden og Little Lord Fauntleroy

*De fleste av vel sett Narnia-filmene, men boken av C.S. Lewis er tusen ganger bedre!

Skrevet

Geoffrey Chauser - Canterbury tales

Ellers skader det ikke å lese Homers Illiaden og sånne ting :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Canterbury tales er interessant, men jeg håper den kommer i en oppdatert versjon med modernisering av språket, eller kan det være noe håpløst ;)

Skrevet

Må legge til at bøkene som er nevnt aller helst bør leses på engelsk! Det finnes mange gode norske oversettelser, men med tanke på hvor mange flere ord og uttrykk det finnes i det engelske språket så går man absolutt glipp av noe om man kun leser bøkene på norsk.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nåja, det at det engelske språk har så utrolig mange flere ord å uttrykk enn det norske er en sannhet med moderasjoner, blant annet brukte Ibsen flere ord enn Shakespeare.

Når det er sagt så synes jeg man skal lese bøker på orginalspråket så lenge man har mulighet til det. Men er man ikke spesielt sterk i engelsk, så kan man misse mange poenger hos de fleste av forfatterne som er nevnt her om man leser på engelsk. Så det er i grunn en vurderingssak for hver enkelt.

Skrevet

Nåja, det at det engelske språk har så utrolig mange flere ord å uttrykk enn det norske er en sannhet med moderasjoner, blant annet brukte Ibsen flere ord enn Shakespeare.

Når det er sagt så synes jeg man skal lese bøker på orginalspråket så lenge man har mulighet til det. Men er man ikke spesielt sterk i engelsk, så kan man misse mange poenger hos de fleste av forfatterne som er nevnt her om man leser på engelsk. Så det er i grunn en vurderingssak for hver enkelt.

Det er uansett vanskelig å overføre forfatterens særegne skrivestil til et helt annet språk med annen grammatisk oppbygning. For å virkelig oppleve Shakespeare vil jeg derfor påstå at man må lese Shakespeare slik han faktisk skrev. Alle oversettelser vil bli betydelig farget av oversetterens stil og språk.

For øvrig synes jeg å lese engelske klassikere er en utmerket måte å utvikle engelskferdigheter på. Ingen av bøkene som er nevnt her er særlig tungleste, kanskje med unntak av Chaucer. Dog vil jeg ikke anbefale å begynne med Ulysses, for å si det sånn.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det var i grunn poenget mitt med det jeg skrev i går, var litt for trøtt til å formulere det ;)

Er helt enig i at det å lese engelsk er en fin måte å øve opp engelsk ferdigheter på, men man vil gå glipp av noe i bøkene hvis man ikke er sterk i engelsk. Og leser man f.eks. Shakespeare så vil man mest sannsynligvis gå glipp av noe uansett, fordi språket er ganske annerledes enn i dag og en del ord har forandret mening. I tillegg kan det være tung å lese når man er ikke er vandt til det.

Men, dette er en diggresjon, selv om den er veldig interessant :fnise:

Ellers er jeg nettopp ferdig med Sir Arthur Conan Doyle's Sherlock Holmes og må si den anbefales. Gir et veldig annet bilde av Holmes enn det de tidligere filmene gjør, mer på linje med den siste filmen faktisk. Veldig fasinerende lesning.

Skrevet

Mine favoritter:

* Jane Eyre av Charlotte Brontë

* The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro

* Pride & Prejudice av Jane Austen

* Northanger Abbey av Jane Austen

* Mansfield Park av Jane Austen

* Sense & Sensibility av Jane Austen

* Bleak House av Charles Dickens

* The Portrait of a Lady av Henry James

* Our Mutual Friend av Charles Dickens

* Pallisersromanene:

- Can You Forgive Her?

- Phineas Finn

- The Eustace Diamonds

- Phineas Redux

- The Prime Minister

- The Duke's Children

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...