Gå til innhold

Middag til 13 menn - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk en nydelig, altfor dyr bryllupsgave fra min manns 12 arbeidskolleger da vi giftet oss i august. Derfor lanserte jeg idéen om å invitere dem hjem til oss på besøk. Vi har flyttet til nytt hus og pusset opp masse også - og siden det er et elektrikerfirma det dreier seg om, tenkte jeg det ville være morsomt for dem å se hvordan vi har fått det.

Kaker og kaffe, tenkte jeg.

MEN NEI: :o min kjære mann vil ha ordentlig selskap, med fine klær, middag og vin. Langbord og porselensserviset!

Egentlig utrolig koselig! Det har aldri skjedd i firmaets hundreårige historie at de samles på den måten (utenom julebordet). Så jeg gleder meg!

Men vil gjerne ha middagstips. For jeg er IKKE vant til å lage middag til så mange!

Noen som vet om en rett der mye kan gjøres på forhånd, og der oddsen for at det skal bli vellykket er høy?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baccalao - kan lages i flere omganger og dagen før - i tillegg serveres det øl og akevitt til - skikkelig mannedrikke.

Skrevet

Eller fårikål.

Akevitt og øl her også!

Denne retten gjør seg jo selv, du må bare ha noen digre kaseroller. :wink:

Skrevet

Til dessert kan du kanskje satse på å lage en god iskake?

Den kan jo lages lenge i forveien, og serveres uten mye styr.

Skrevet

Elgstek! (eller en annen slags stek) med broccoli, gulrøtter og fløtegratinerte poteter til - det metter sjøl store mannfolk. Ikke glem fløtesausen :wink:

Alternativt et lammelår med det samme tilbehøret (det er jo sesong for lam nå)

Til dessert er det flott med karamellpudding eller eplekake med is.

Suz :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Min erfaring er at menn helst vil ha kjøtt. Hva med svinesteik, oksestek, med poteter (fløtegratinerte), soppstuing og grønnsaker. Steikene kan du gjøre klar i god tid og bare varme de i komfyren, fløtegratinerte poteter kan du gjøre klar til steking dagen før, soppstuing kan også gjøres klar dagen i forvein og så varmes. Og grønnsaker tar ikke lang tid å koke.

Skrevet

Må bare kommentere akevitten....hjemme hos oss har vi byttet den ut til fordel for Norsk Urtedramm til endel kjøtt (spesielt lam og vilt)...

Synes det er et godt alternativ for både og gjøre ting andeledes og for de som ikke liker akevitt....

Skrevet

Lasagne kan varmes opp og lages i forveien.

Oksefilet kan stekes, skjæres opp og varmes i folie, det samme kan fløtegratinerte potetet.

Kalkun.

Skrevet

Siden det er høst er jo lammekjøtt ofte på tilbud, så...

...hva med lammestek med fløtegratinerte poteter,stekt sopp, grønnsaker og en deilig saus.

Det serverte min mann og jeg under et middagsselskap og det falt i meeeget god jord!

Så koselig og lage en sånn middag, da!

Blir jo noe helt annet enn å treffes til julebord!

Lykke til!

Skrevet

Også jeg slår et slag for lammet. Lammelår med saltbakte poteter er veldig godt, ellers er det jo virkelig sesong for fårikål da som til og med jeg synes er kjempeenkelt å lage.

Lykke til!

Skrevet

Må støtte viltgryte-forslaget. Det er veldig enkelt å lage, og smaker utrolig godt. Har enda ikke møtt en mann som ikke liker det.

Skrevet

Tusen takk for alle forslag!

Ble inspirert når det gjelder middagslaging generelt - skal lage baccalao i morgen - "bare" til oss to!

Når det gjelder mannemiddagen ilet min far til med sin superoppskift: "Gryte fra Burgund".

Med høyrygg, bacon, masse småløk og hvitløk, laubærblad, timian, rødvin etc. Den er kraftig, smakfull og spennende. OG: kan lages i stand på forhånd. Med salat, ris og god rødvin, satser jeg på at det vil gjøre susen.

Tusen takk igjen! Hilsen Havsulen, på vei ut for å kjøpe en stoooor gryte...

Skrevet

Hei Havsulen :)

Du kan ikke dele oppskriften på din fars gryte med meg (og de andre), vel....???? Hørtes bare nyyydelig ut!!!! :)

Skrevet

Ok, Texas og andre interesserte, her kommer pappas gryteoppskrift:

Gryte fra Burgund

(4 porsjoner)

600g benfritt storfekjøtt fra bog eller høyrygg

Smør

1 1/2 ts salt

1/2 ts pepper

150 g bacon

1 løk

8 småløk

1 gulrot

1/2 flaske rødvin

1 ss tomatpuré

1 fedd hvitløk

1/2 ts timian

1 laubærblad

200 g sjampinjong

1 ss hvetemel utrørt i litt kaldt vann

1. Skjær kjøttet i terninger

2. Brun kjøttet i små porsjoner. Kok ut pannen mellom hver bruning. Tilsett salt og pepper.

3. Skjær bacon opp i strimler og brun dem. Tilsett renset løk skåret i båter. Brun til løken er gylden. Ha over i gryten.

4. Gulrot renses og skjæres i skiver. Tilsettes i gryten sammen med rødvin, tomatpuré, hvitløk, timian og laubærblad. La det hele trekke, til kjøttet er mørt. Ca 1 time.

5. Sjampinjonger renses, brunes og tilsettes i gryten. Tilsett hvetemel rørt ut i litt kaldt vann. La det hele trekke i ca 15 - 20 minutter. Smak til med salt og pepper.

Serveres med ris og grønn salat feks.

Hilsen Havsulen og hennes flinke pappa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...