Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ei dame på 22år.

Jeg sluttet med pillene i januar 2010. Etter det har ikke mensen stabilisert seg enda. Nå har vi bestemt oss for å prøve å få barn, men det er jo så vanskelig når jeg ikke har regelmessig mensen, og kan følge med.

Hadde mensen 7-12juli og da skulle mensen komme den 17august, MEN kom ikke før 10 sept.....

Skjønner ingenting, det tok altså 2mnd før jeg fikk mensen. (ikke gravid, fikk jo mensen som vanlig).

Noen som vet hvordan jeg kan prøve å få orden på syklusen min? Vi vil ha barn nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tålmodighet! :)

Det kan ta opp til et år å stabilisere syklusen etter p-pilleslutt. Det eneste du kan gjøre er å spise sunt, trene og ikke stresse.

Skrevet

Tålmodighet noen måneder til, som innlegget over mitt sier, det kan ta ett år etter pilleslutt.

Er det fortsatt problemer over nyttår kontakter du fastlegen din for samtale. Med lange, uregelmessige sykluser vil du få henvisning til gynekolog. Det er ingen metode for å stabilisere syklusen, med mindre hormonforstyrrelser er årsaken. "Behandlingsmåte" for å bli gravid er som regel pergotime, slik at man får eggløsning. Lange, ustabile sykluser betyr sannsynligvis ingen eggløsning, og dersom det er eggløsning er det liten sannsynlighet for å treffe på denne.

Skrevet

Og er jo viktig å huske at selv om syklusen ikke er stabil, betyr ikke det at du ikke blir gravid. Har du sex annenhver dag, er jo sjansen ganske stor for at du treffer på EL selv om du ikke vet når den er ;)

Skrevet

Hei, jeg er ei dame på 22år.

Jeg sluttet med pillene i januar 2010. Etter det har ikke mensen stabilisert seg enda. Nå har vi bestemt oss for å prøve å få barn, men det er jo så vanskelig når jeg ikke har regelmessig mensen, og kan følge med.

Hadde mensen 7-12juli og da skulle mensen komme den 17august, MEN kom ikke før 10 sept.....

Skjønner ingenting, det tok altså 2mnd før jeg fikk mensen. (ikke gravid, fikk jo mensen som vanlig).

Noen som vet hvordan jeg kan prøve å få orden på syklusen min? Vi vil ha barn nå!

Bestill deg time hos privat gynekolog! Jeg gjorde det da min syklus ikke hadde stabilisert seg etter 9 måneder etter pilleslutt. Alt på første time så vi hva som var galt, ved hjelp av innvendig ultralyd. Jeg hadde rett og slett ikke eggløsning, fordi eggene ikke ble modne = pco(s). Gynekologen sa det ikke trengte å gå et år før man tok kontakt :)

Skrevet

Bestill deg time hos privat gynekolog! Jeg gjorde det da min syklus ikke hadde stabilisert seg etter 9 måneder etter pilleslutt. Alt på første time så vi hva som var galt, ved hjelp av innvendig ultralyd. Jeg hadde rett og slett ikke eggløsning, fordi eggene ikke ble modne = pco(s). Gynekologen sa det ikke trengte å gå et år før man tok kontakt :)

Signerer denne. Jeg gjorde det samme og fikk påvist en hormonforskyvning. Resultatet var Pergo og et baby i magen allerede i 1.syklus ved bruk av Pergo.

Bestill deg en time du, så får du en ordentlig vurdering av syklusen din.

Skrevet

HEI!! TS her :)

Beklager sent svar, men har ikke vært tilgjengelig på internett :)

MEN jeg fikk snakka med legen min i dag, og skaffet meg noe som heter for "primolut".. Det skal vist få mensen til å bli regelmessig igjen.

10dager med den kuren, så skulle jeg få en blødning. Så satser vi på at det er bare å prøve etter det, så blir det vell bolle i ovnen :)

Men legen sa at det kan hende at jeg må gå på en ekstra kur, for det er ikke hos alle den stabiliserer seg etter den første kuren.

Noen som har erfart??

Skrevet

HEI!! TS her :)

Beklager sent svar, men har ikke vært tilgjengelig på internett :)

MEN jeg fikk snakka med legen min i dag, og skaffet meg noe som heter for "primolut".. Det skal vist få mensen til å bli regelmessig igjen.

10dager med den kuren, så skulle jeg få en blødning. Så satser vi på at det er bare å prøve etter det, så blir det vell bolle i ovnen :)

Men legen sa at det kan hende at jeg må gå på en ekstra kur, for det er ikke hos alle den stabiliserer seg etter den første kuren.

Noen som har erfart??

Det kan hjelpe ved å gi systemet en "kickstart" på en måte. Men det er ikke vanlig å få faste blødninger som resultat av denne, heller unntaket. Den setter i gang èn blødning èn gang, deretter er det jo opp til kroppen selv å få eggløsning og neste mens regelmessig. Dersom du har blødninger fra før av, bare uregelmessig, trur jeg ikke primolut virker.

Jeg har erfart at mange leger er uerfarne når det gjelder bruk av primolut på denne måten. Primolut blir oftest brukt for å utsette mensen, men står i medisinsk litteratur som en mulig behandlingsmetode for å starte en ikke-eksisterende syklus igjen. Det å ta kur nummer hjelper nok ingenting, så dette virket rart. For meg, med lange, uregelmessige sykluser, så bidrar kun primolut til en blødning, men neste aner jeg fortsatt ikke når kommer.

Gjest azorpro
Skrevet

Hmmm...

jaja, men kan jo hende jeg bilr gravid første mnd etter jeg slutter på tablettene! For da kommer vel eggløsning normalt 14 dager etter.

Skrevet

Hmmm...

jaja, men kan jo hende jeg bilr gravid første mnd etter jeg slutter på tablettene! For da kommer vel eggløsning normalt 14 dager etter.

Nei, det er ikke helt slik det fungerer. Eggløsning kommer normalt ca 14 dager før mens. Det er eggløsningen som fører til at man har mens, eventuelt kroppens forsøk på å få til eggløsning dersom man ikke har eggløsning. Perioden mellom mens og eggløsning kan variere fra syklus til syklus.

Det er ingen stoffer i Primolut som trigger eggløsning, pillen sørger kun for å bygge opp og holde på en slimhinne, som brytes ned slik at du får en blødning i det du slutter på pillen etter ti dager. Det gir altså ingen eggløsning i seg selv, men kan for kvinner som opplever at mensen har hengt seg trigge kroppen til å komme igang igjen. Så det er ingen grunnt til å gi opp, bare å prøve i vei etter avsluttet primolut og blødning, kanskje kroppen din kommer i normalt gjenge igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...