Gjest Bianca28 Skrevet 11. oktober 2010 #121 Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Det er vel egentlig å skyte helt bak mål det du sier der. Du sier jo egentlig at en 16-åring som blir gravid ved ett uhell er helt greit, men en 19-åring som vet hva man går til ikke er greit? Bare ett spørsmål av ren nysgjerrighet: Vet du egentlig hvordan det er å vokse opp med unge foreldre 15-20? Hva er det du egentlig legger til grunn for at det er så galt å bli unge foreldre? ser ikke store forskjellen på en 16 åring og en 19 åring. En nittenåring har tatt sine første skritt inn i voksenlivet og kan ikke begripe at en på den alderen aner noe om hva hun vil. Jeg trodde jeg visste hva jeg ville da jeg var nitten men jeg må si det endra seg fort når jeg ble eldre. Derfor syns jeg de bør tenke seg grundigere om og ikke ha det så travelt med å få unger når de har allverdens tid. Det som er galt er at ekteskap og barn er forbeholdt voksne. Jeg har ikke et øyeblikk tvilt på at tenåringsmødrte kan bli gode foreldre, men det er ikke poenget Og det at man blir gravid ved et uhell, da er det lite å gjøre for da har det alt skjedd. Endret 11. oktober 2010 av Bianca28
Celtic Heart Skrevet 11. oktober 2010 #122 Skrevet 11. oktober 2010 ser ikke store forskjellen på en 16 åring og en 19 åring. En nittenåring har tatt sine første skritt inn i voksenlivet og kan ikke begripe at en på den alderen aner noe om hva hun vil. Jeg trodde jeg visste hva jeg ville da jeg var nitten men jeg må si det endra seg fort når jeg ble eldre. Derfor syns jeg de bør tenke seg grundigere om og ikke ha det så travelt med å få unger når de har allverdens tid. Det som er galt er at ekteskap og barn er forbeholdt voksne. Jeg har ikke et øyeblikk tvilt på at tenåringsmødrte kan bli gode foreldre, men det er ikke poenget Og det at man blir gravid ved et uhell, da er det lite å gjøre for da har det alt skjedd. Det er stor forskjell på 16 og 19. Jeg vokste opp med en ung mor ( 16 det året jeg ble født) og har på ingen måter lidd noen nød. At 16 er for ungt vil til og med hun si hvis hun blir spurt. Hun har ingen videregående utdannelse, hvilket var hennes eget valg. Som 19-åring var jeg ferdig med min videregående utdannelse. Kunne selvfølgelig ha tatt høyskole for å bli faglærer, men det var ikke mitt ønske. Man har lov til å gifte seg når man er 18 i Norge, da er man faktisk ansett som voksen. Man MÅ heller ikke være gift før man får barn, man behøver ikke gifte seg i det hele tatt hvis man ikke ønsker det. At du ikke var voksen da du var 19 betyr ikke at andre ikke kan være det. Alle mennesker er unike og tar ulike valg. Hvorfor skal vi ikke respektere at andre tar andre valg enn oss?
Gjest Bianca28 Skrevet 11. oktober 2010 #123 Skrevet 11. oktober 2010 Det er stor forskjell på 16 og 19. Jeg vokste opp med en ung mor ( 16 det året jeg ble født) og har på ingen måter lidd noen nød. At 16 er for ungt vil til og med hun si hvis hun blir spurt. Hun har ingen videregående utdannelse, hvilket var hennes eget valg. Som 19-åring var jeg ferdig med min videregående utdannelse. Kunne selvfølgelig ha tatt høyskole for å bli faglærer, men det var ikke mitt ønske. Man har lov til å gifte seg når man er 18 i Norge, da er man faktisk ansett som voksen. Man MÅ heller ikke være gift før man får barn, man behøver ikke gifte seg i det hele tatt hvis man ikke ønsker det. At du ikke var voksen da du var 19 betyr ikke at andre ikke kan være det. Alle mennesker er unike og tar ulike valg. Hvorfor skal vi ikke respektere at andre tar andre valg enn oss? Hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg ikke tror barn tar noen skade av å ha unge mødre? jeg har ikke sagt det ett eneste sted. Og igjen, jeg sier også at det er ikke det som er poenget med at jeg er imot å få barn for tidlig. Ja dessverre har man lov å gifte seg som 18, en aldersgrense som skulle vært økt til 20. heldigvis er det svært få på den alderen som gifter seg. Og det å få barn er en større forpliktelse enn å gifte seg så om man får barn gift eller ikke spiller fint liten rolle
Arkana Skrevet 11. oktober 2010 #124 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har en venninne som fikk sine barn mellom 36-40. Store komplikasjoner under fødslene, som hun aldri riktig er kommet seg etter. Da våre jevngamle barn var 10 var jeg 20-something, hun var 40-something, og ja, mine barn fikk atskillig mer opplevelser enn hennes, rett og slett fordi jeg hadde mer energi. Det var faktisk hun som bemerket det mest. Men dette er kun dine personlige erfaringer og ikke noe man kan bruke til generalisering. Det finnes nok av oss som har andre erfaringer. Mine foreldre var f.eks. 31/34 og 34/37 da jeg og broren min ble født. Mine venner hadde stort sett foreldre som hadde fått barn da de var ti år yngre, men ingen var så aktive med barna sine som mine foreldre. Mens andre barn bare ble skyflet ut døren med beskjeden "gå ut og lek" (mens foreldrene selv satt foran TV og røyket eller drev med sine egne ting) tok foreldrene oss med på alt fra strandturer, hytteturer, ski og piknik. Vi spilte spill på kveldene, bygget snøhytter og snømenn i hagen osv osv. De var med på alt. Det er ikke alder som avgjør hvor aktiv man er som forelder. Er man ikke aktiv som 40-åring var man det neppe som 20- eller 30-åring heller.
Celtic Heart Skrevet 11. oktober 2010 #125 Skrevet 11. oktober 2010 Hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg ikke tror barn tar noen skade av å ha unge mødre? jeg har ikke sagt det ett eneste sted. Og igjen, jeg sier også at det er ikke det som er poenget med at jeg er imot å få barn for tidlig. Ja dessverre har man lov å gifte seg som 18, en aldersgrense som skulle vært økt til 20. heldigvis er det svært få på den alderen som gifter seg. Og det å få barn er en større forpliktelse enn å gifte seg så om man får barn gift eller ikke spiller fint liten rolle Men jeg har spurt flere ganger faktisk HVORFOR du er i mot det, og jeg har ikke fått noe svar. Gjennomgangen i svarene dine er: barn tar ikke skade av å ha unge foreldre, men det er ikke poenget med at du er i mot det. Jeg spør igjen: hvorfor er du i mot at unge mennesker velger å få barn tidlig?
Gjest Bianca28 Skrevet 11. oktober 2010 #126 Skrevet 11. oktober 2010 Men jeg har spurt flere ganger faktisk HVORFOR du er i mot det, og jeg har ikke fått noe svar. Gjennomgangen i svarene dine er: barn tar ikke skade av å ha unge foreldre, men det er ikke poenget med at du er i mot det. Jeg spør igjen: hvorfor er du i mot at unge mennesker velger å få barn tidlig? Det har jeg sagt. De er for unge. De sløser vekk ungdomstiden og har det for travelt med å bli voksne. Klart de må få gjøre hav de vil, men jeg syns det er så uendelig trist. Kanskje barna ikke tar skade av å ha unge foreldre, men de unge foreldrene ødelegger barndommen/ungdommen sin. Og en ting om de er myndige så har ikke foreldre noe de skulle ha sagt, men jeg forstår f.eks ikke at moren til en 16 åring syns det er greit at jentungen velger å bli mor når hun bare er et barn
Gjest Dhanu Skrevet 12. oktober 2010 #127 Skrevet 12. oktober 2010 Men dette er kun dine personlige erfaringer og ikke noe man kan bruke til generalisering. Det finnes nok av oss som har andre erfaringer. Nei, innlegget mitt handlet ikke kun om personlige erfaringer, men jeg hadde to eksempler på personlige erfaringer som underbygger de fakta jeg også nevnte. Klart innlegget mitt blir rart om du utelater faktaene jeg la ved... Så jeg gjentar: Det er en kjennsgjerning at jo eldre mor er, jo større er farene for komplikasjoner under svangerskap og fødsel, og jo mindre er sannsynligheten for at mor kommer seg raskt. Er det ikke ved fylte 36 man ikke får flere prøverørsforsøk? Det er det en grunn til...
Gjest gurimalla Skrevet 12. oktober 2010 #128 Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Jeg har en venninne som fikk sine barn mellom 36-40. Store komplikasjoner under fødslene, som hun aldri riktig er kommet seg etter. Da våre jevngamle barn var 10 var jeg 20-something, hun var 40-something, og ja, mine barn fikk atskillig mer opplevelser enn hennes, rett og slett fordi jeg hadde mer energi. Det var faktisk hun som bemerket det mest. Dette er ikke dokumentasjon på at eldre mødre er mindre ressurssterke enn yngre mødre, det er bare et tilfelle. Det finnes utallige studier som sier at eldre foreldre har mer ressurser enn yngre foreldre, og da tenker jeg ikke bare på penger. Det er gjennomgående at barn av yngre foreldre i større grad vokser opp med dårligere helse, dårligere økonomi, dårligere karakterer og samlivsbrudd hos foreldrene. Dette går i stor grad i arv fra generasjon til generasjon. Det er vel også temmelig opplagt at det ikke er alderen som er avgjørende om en forelder er ressurssterk eller ikke. Flertallet av ressurssterke venter med å få barn til etter studiene og etter at de har kjøpt bolig og har vært i arbeid i noen år. Dette betyr selvfølgelig ikke at en ung mor må være ressurssvak og en eldre mor må være ressurssterk, det er alltid unntak. Er det ikke ved fylte 36 man ikke får flere prøverørsforsøk? Det er det en grunn til... Det er ca 38-40 som er aldersgrensen for det statlige helsevesen. Aldersgrensen er pga muligheten til å lykkes med å bli gravid reduseres kraftig rundt denne alderen, ikke at mor er for gammel til å føde og ta seg av barn. Endret 12. oktober 2010 av gurimalla
Gjest Dhanu Skrevet 12. oktober 2010 #129 Skrevet 12. oktober 2010 Dette er ikke dokumentasjon på at eldre mødre er mindre ressurssterke enn yngre mødre, det er bare et tilfelle. Det var ikke ment som det heller, det var kun ett eksempel på det jeg sa lenger ned i innlegget mitt: Det er en kjennsgjerning at jo eldre mor er, jo større er farene for komplikasjoner under svangerskap og fødsel, og jo mindre er sannsynligheten for at mor kommer seg raskt. Merkelig hvordan flere greier å vri på innlegget mitt ved å bevisst utelate viktige deler av det... Det er vel også temmelig opplagt at det ikke er alderen som er avgjørende om en forelder er ressurssterk eller ikke. ...og det har vært mitt eneste poeng gjennom hele tråden En ressurssterk ung mor er bedre enn en ressurssvak eldre mor, tilsvarende er en ressurssterk eldre mor bedre enn en ressurssvak ung mor. Er man ressurssterk som ung, ser jeg ikke hvorfor andre skal kunne dømme en for å få barn, bare fordi "alle andre" ikke er nok ressurssterke før de er 35.
Gjest Dhanu Skrevet 12. oktober 2010 #130 Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Dobbelpost. Meningene mine er visst veldig provoserende, så det får holde at folk må lese dem en gang Endret 12. oktober 2010 av Dhanu
TheaH Skrevet 12. oktober 2010 #131 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg var noen få uker fra å være 27 år da første gullet kom. Jeg kommer til å være 28 når nr 2 kommer. Det materielle var på plass når nr. 1 kom; var akkurat ferdig utdannet, hadde fast jobb, hus og bil. Vi var også riktig plass mentalt sett når vi fikk barn. Synes det er en fin alder å få barn i. Blir ikke "gamlinger" når barna flytter ut fra hjemmet
Miss Puddel Skrevet 12. oktober 2010 #133 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg var 27 da jeg fikk førstemann, og 30 da nestemann kom. helt passe egentlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå