Gå til innhold

Hvor gammel var du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes diskusjonen har sporet litt av her. Selv om de fleste vil være enig i at folk som blir foreldre før de er 20 i allefall er veldig unge foreldre, så er ikke det ensbetydende med at disse er dårlige foreldre, og som mange allerede har nevnt så er det veldig individuelt når man føler seg moden nok til å ivareta et barn :)

Selv har jeg ikke barn enda, men håper på å bli mamma sent neste år/begynnelsen av 2012, da er jeg 25 og mannen min 27. Jeg synes ikke 25 år er så fryktelig ungt, men det er noenlunde ungt i forhold til hvor sent mange får barn i dag. Jeg har selv unge foreldre (23 da de fikk meg), og ser absolutt fordeler med dette :) I allefall veldig kjekt å ha besteforeldre som knapt er 50 og forhåpentligvis har mange, mange år igjen som friske og oppegående :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så fint du oppfordrer tenåringer til å få barn for tidlig da...

19 er ikke en grei alder sånn rent generelt selv om det var det for deg. En 19 åring er knappest nok voksen

Hun oppfordret jo ikke det til, da...

Jeg var 18, og har greid å gi mitt barn langt større opplevelser og fordeler enn de fleste jeg kjenner som fikk barn senere. Barnet mitt har mestret å bo utenlands, gått på internasjonal skole, fått reist masse og opplevd masse. Barnet er faglig sterkt (ja, jeg skal være så unorsk å si HELT selv at det kommer fra barnets mor!) Man kan ha hodet på rett plass og dermed være ressurssterk selv om man er ung. (nei, jeg kommer ikke fra noen rik familie og mottar ingen understøttelse derfra)

Selv om det å være 18 år ikke er ideelt for de fleste, heller ikke for meg, så kan det også gå veldig bra. Hvilket det har gjort for meg og mitt barn.

Så syns jeg det er en stor fordel å være ung mamma. Helt herlig med alle de opplevelsene vi nå kan ha sammen, mens jeg enda er ung og barna relativt store. Jeg er SÅ glad jeg er ferdig med småbarnsperioden, og kan oppleve masse spenning med barna mine.

Skrevet

Helt herlig med alle de opplevelsene vi nå kan ha sammen, mens jeg enda er ung og barna relativt store.

Jeg lurer på hva du mener med en slik uttalelse. Mener du at det er opplevelser man ikke kan ha hvis man er 10 eller 20 år eldre? Hva er det du tror skjer med kroppen som gjør at man plutselig ved 40 eller 50 års alder plutselig ikke kan gjøre ting med barna sine?

Skrevet

Jeg var 24 år gammel og det var et planlagt barn .. :yvonne:

Skrevet

Jeg lurer på hva du mener med en slik uttalelse. Mener du at det er opplevelser man ikke kan ha hvis man er 10 eller 20 år eldre? Hva er det du tror skjer med kroppen som gjør at man plutselig ved 40 eller 50 års alder plutselig ikke kan gjøre ting med barna sine?

De jeg kjenner som har fått barn når de er 40 har alle sagt at de har mye mindre energi enn oss i 20-årene. Så jeg stoler på deres uttalelser ;)

Gjest Bianca28
Skrevet (endret)

Hun oppfordret jo ikke det til, da...

Jeg var 18, og har greid å gi mitt barn langt større opplevelser og fordeler enn de fleste jeg kjenner som fikk barn senere. Barnet mitt har mestret å bo utenlands, gått på internasjonal skole, fått reist masse og opplevd masse. Barnet er faglig sterkt (ja, jeg skal være så unorsk å si HELT selv at det kommer fra barnets mor!) Man kan ha hodet på rett plass og dermed være ressurssterk selv om man er ung. (nei, jeg kommer ikke fra noen rik familie og mottar ingen understøttelse derfra)

Selv om det å være 18 år ikke er ideelt for de fleste, heller ikke for meg, så kan det også gå veldig bra. Hvilket det har gjort for meg og mitt barn.

Så syns jeg det er en stor fordel å være ung mamma. Helt herlig med alle de opplevelsene vi nå kan ha sammen, mens jeg enda er ung og barna relativt store. Jeg er SÅ glad jeg er ferdig med småbarnsperioden, og kan oppleve masse spenning med barna mine.

Hun sa 19 var en perfekt alder for å få barn, og da sier hun til alle tenåringer. Kom igjen lag barn som 19 åringer for dette er den perfekte alder. Alle vet at tenåringer er for unge til å få barn, men hun sier at man ikke er for ung til å få barn da.

Jeg hadde skjønt det om hun sa at det ikke var ideelt å være så ung men når det først er skjedd er hun tross alt glad. Ikke gå rundt å si at det å planlegge barn som 19 åring er helt flott.

Mine foreldre var over 30 da de fikk meg og jeg har opplevd minst like mye som dine unger. Forstår forresten ikke hva det har med saken å gjøre. Jeg vet at en tenåring kan bli en god mor, men det var heller ikke poenget mitt.

Endret av Bianca28
Skrevet

Hun sa 19 var en perfekt alder for å få barn, og da sier hun til alle tenåringer. Kom igjen lag barn som 19 åringer for dette er den perfekte alder. Alle vet at tenåringer er for unge til å få barn, men hun sier at man ikke er for ung til å få barn da.

Jeg hadde skjønt det om hun sa at det ikke var ideelt å være så ung men når det først er skjedd er hun tross alt glad. Ikke gå rundt å si at det å planlegge barn som 19 åring er helt flott.

Så fint for deg men du har ingen rett til å kritisere folk bare fordi de valgte å få barn senere. Skal de liksom ha dårlig samvittighet da eller angre på at de ikke var yngre? Skal folk føle seg dårligere enn andre bare fordi de ikke var på din alder da de fikk barn?

To temmelig motstridende innlegg fra deg...

Herregud for en dobbeltmoral..

Skrevet

Jeg vil selv si .. en perfekt alder å få barn .. det er en slik ting?

Jeg tror noen på 19 allerede så langt at de kan være kjærlige og gode foreldre .. andre er rett og slett ikke modne nok og skal leve det opp først ..

Og 45te. Jeg føler det personlig, for sent for et barn. Men det er min mening ..

Jeg hadde bestemt for meg: den første studien, 1-2 år med arbeid og å oppleve noe, for da ville jeg være forberedt .. for mor rollen og det var da ..

Skrevet

Nei, hun skrev at hun syntes det var en helt grei alder å få barn. Helt grei, ikke perfekt. Står ikke noe sted hva hun mener om andre, så dermed kan man ikke tolke så mye annet ut av det enn at hun syntes det var helt greit for henne.

Litt spesielt å påstå at "alle vet at tenåringer er for unge til å få barn", når du faktisk snakker om en 19-åring.

Skrevet

Nå legger du ord i munnen på henne. Og du er jo så opptatt av at ingen unge mødre får lov til å dømme "gamle" mødre, men du dømmer jo veldig hardt den andre veien.

Mine foreldre var over 30 da de fikk meg og jeg har opplevd minst like mye som dine unger.

Jeg var ikke klar over at du kjenner meg IRL og kan sammenligne mine barns oppvekst med din ;)

Skrevet

Fekk første då eg var 21, andre då eg var 23 og 3 då eg var 25 -heilt perfekt. Livet er langt frå over fordi om man får barn -tvert imot følte eg at det var då alt det kjekke begynnte :)

Gler meg også over å kunne vere ung og ha forholdsvis store ungar som eg kan reise og finne på mykje moro med i framtida. Hærlig å tenke på at når eg er 40, er barna mine 16, 18 og 19 år. Så eg har god tid til å "leve livet" saman med mannen etter dei er voksne og vi fortsatt unge og spreke.

Får man ungar tidlig lever man nok mykje meir hektisk ei periode enn viss man hadde venta med barna til alt som hus og utdanning var i box. Men vi valgte å gjere alt på ein gong, og angrar ikkje eit sekund på det. Ser ut som at det er større overgang for veninnene mine som no byrjar få barn (27-28 år), og som har vert vandt til å leve livet men berre jobb, kjæreste og seg sjølv, enn det var for meg som var midt i høgskulestudie og måtte ta 4 eksamenar 2 mnd etter fødselen.

Høyrer dessutan ofte også frå dei som både har fått barn i 20-åra og i 30-åra, at det var tyngre å få i 30-åra.

Eg skjønnar likevel veldig godt at ikkje alle ynskjer få barn tidlig, eller har mulighet til det. Babysjuka kjem så ulikt hos alle. Med meg kom den då eg var 20, og eg hadde neppa greidd å vente til slutten av 20-åra. Nettopp fordi eg hadde eit så veldig strekt ønske om barn -NO!

Når det er sagt;¨å vente til den rette dukkar opp er jo veldig lurt, og det økonomiske må jo vere på plass slik man har råd til å bu og mate ungen ;)Men ting treng ikkje vere perfekt før barnet kjem, man kan også bygge hus og gjere ferdig utdanning med barn. Men då vere obs på at ting kjem til å vere veldig mykje meir travelt enn om man ventar til alt er i box. Vi valgte å ha det travelt nokre år, fordi vi hadde lysst å vere unge foreldre, og angrar altså ikkje på det. Er ein så berikelse å få barn -men slik er det jo faktisk ikkje alle som føler. Sjølv etter å ha fått barn.

Skrevet

Jeg var 24 år. Syns det var veldig passelig. Var ferdig utdannet, hadde jobb, mann og bil :)

Gjest susannbr
Skrevet

Var 15 da jeg ble gravid, men fylte 16 fem mnd før lillemor kom til verden.

Mange ser nok på det som ufattelig tidlig.. og JA, det er det. Men vi har klart oss helt perfekt. Er alenemor, har nesten ingen kontakt med barnefar, og jeg er STOLT av å si at jeg har oppdratt min lille datter helt alene. Jeg har vært heldig, foreldrene mine har stilt mye opp for meg, men jeg personlig vokste utrolig mye i løpet av graviditeten min, så for min del har jeg ALDRI angret på at jeg ble mor så tidlig.

Skrevet

Jeg var i slutten av 20-årene, og det passet perfekt for meg :)

Skrevet

18. Passer gjør det jo aldri...

Passer gjør det jo aldri?

Er vel ikke noe som heter det? :sjokkert:

I de aller fleste tilfelle tror jeg nok at det passer jo.

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 21, og det passet helt perfekt, og var ønsket og planlagt. Så ble jeg desverre alene, og etter mange år ble jeg gift på nytt, og barn nr. 2 kom da jeg var 31. Begge mine barn var mer enn ønsket og passet perfekt inn i mitt liv. :biggrin:

Er igjen blitt alene, men koser meg med mine barn og to barnebarn. :kgbaby:

Og jeg føler ALDRI at jeg har gått glipp av noe. Virkelig ikke.

Men for all del, vi er da så forskjellige alle sammen. Å få barn tidlig passer for noen, og for andre ikke.

Men å si at det aldri passer, synes jeg er feil å si.

Skrevet

Passer gjør det jo aldri?

Er vel ikke noe som heter det? :sjokkert:

I de aller fleste tilfelle tror jeg nok at det passer jo.

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 21, og det passet helt perfekt, og var ønsket og planlagt. Så ble jeg desverre alene, og etter mange år ble jeg gift på nytt, og barn nr. 2 kom da jeg var 31. Begge mine barn var mer enn ønsket og passet perfekt inn i mitt liv. :biggrin:

Er igjen blitt alene, men koser meg med mine barn og to barnebarn. :kgbaby:

Og jeg føler ALDRI at jeg har gått glipp av noe. Virkelig ikke.

Men for all del, vi er da så forskjellige alle sammen. Å få barn tidlig passer for noen, og for andre ikke.

Men å si at det aldri passer, synes jeg er feil å si.

Det å si at det "aldri passer" er en standardfrase der jeg kommer fra, trodde det var en landsting, men tydeligvis ikke. Så får jeg vel forklare, da ;)

Det betyr at dersom man skal vente til "alt passer", så vil det aldri passe. Det vil alltid være en eksamen til, mer penger å spare, mer ting å anskaffe, mer å oppleve osv. Poenget er nettopp det motsatte av det man skulle tro: Det å få barn er noe man rett og slett må FÅ TIL å passe - altså innrette livet sitt etter å få barn, heller enn å "vente til det passer", noe det etter manges standarder ikke vil gjøre for man er 40 ;)

(og ja: Med den kommentaren mente jeg at 40 er en litt vel drøy alder å vente til)

Jeg skjønner godt at uttrykket sjokkerer når man aldri har hørt bakgrunnen for det :)

Gjest Bianca28
Skrevet

Nå legger du ord i munnen på henne. Og du er jo så opptatt av at ingen unge mødre får lov til å dømme "gamle" mødre, men du dømmer jo veldig hardt den andre veien.

Jeg var ikke klar over at du kjenner meg IRL og kan sammenligne mine barns oppvekst med din ;)

HÆÆÆ?? DU fortalte jo om dine barns oppvekst i innlegget ditt. jeeezes

Ja jeg dømmer andre veien for jeg er sterkt imot at barn og tenåringer skal bli voksne alt for tidlig. Er mye bedre å dømme andre veien. 40 åringer er i det minste voksne

Gjest Bianca28
Skrevet

Nei, hun skrev at hun syntes det var en helt grei alder å få barn. Helt grei, ikke perfekt. Står ikke noe sted hva hun mener om andre, så dermed kan man ikke tolke så mye annet ut av det enn at hun syntes det var helt greit for henne.

Litt spesielt å påstå at "alle vet at tenåringer er for unge til å få barn", når du faktisk snakker om en 19-åring.

hvorfor er det spesielt? En nittenåring er IKKE voksen

Skrevet

HÆÆÆ?? DU fortalte jo om dine barns oppvekst i innlegget ditt. jeeezes

Hehe, jeg tror det var en halv setning om mine barns oppvekst, og dermed har du grunnlag for å si at du har "opplevd minst like mye som" mine barn? Jeg bøyer meg i støvet for dine synske evner ;)

Ut fra innleggene dine virker det i alle fall som om mine barn har hatt mer utbytte av oppveksten sin enn deg når det kommer til utvikling av toleranse, for eksempel.

Og du spurte om poenget med å dra inn positive erfaringer med å være ung mor, i en tråd der du angriper unge mødre. Jeg tror kanskje alle andre enn du ser den relevansen ;)

Ja jeg dømmer andre veien for jeg er sterkt imot at barn og tenåringer skal bli voksne alt for tidlig. Er mye bedre å dømme andre veien. 40 åringer er i det minste voksne

Poenget mitt (og andres) har vel vært at det er litt dobbeltmoralsk av deg å si at ingen har rett til å dømme "gamle" mødre samtidig som du selv dømmer unge mødre.

Jeg har i grunnen ikke noe behov for å dømme "gamle" mødre, selv om jeg selv har positive opplevelser med å være (og å ha) ung mor. Jeg syns imidlertid det må være greit å påpeke negative og positive sider ved begge deler.

Gjest Bianca28
Skrevet

Hehe, jeg tror det var en halv setning om mine barns oppvekst, og dermed har du grunnlag for å si at du har "opplevd minst like mye som" mine barn? Jeg bøyer meg i støvet for dine synske evner ;)

Ut fra innleggene dine virker det i alle fall som om mine barn har hatt mer utbytte av oppveksten sin enn deg når det kommer til utvikling av toleranse, for eksempel.

Og du spurte om poenget med å dra inn positive erfaringer med å være ung mor, i en tråd der du angriper unge mødre. Jeg tror kanskje alle andre enn du ser den relevansen ;)

Poenget mitt (og andres) har vel vært at det er litt dobbeltmoralsk av deg å si at ingen har rett til å dømme "gamle" mødre samtidig som du selv dømmer unge mødre.

Jeg har i grunnen ikke noe behov for å dømme "gamle" mødre, selv om jeg selv har positive opplevelser med å være (og å ha) ung mor. Jeg syns imidlertid det må være greit å påpeke negative og positive sider ved begge deler.

Du sa ungene dine hadde reist og opplevd ting og det eneste jeg sa at jeg hadde gjort det samme selv om mine foreldre var eldre. Er du som legger ord i min munn her. Og jeg har ikke sagt man ikke kan ha positive opplevelser som ung mor, jeg sa bare at man ikke skal gå rundt å si at det er helt greit for barn å planlegge å lage barn. Men uhell skjer jo og da er det så klart greit å være glad for at man har en unge. Det er det å med vilje lage barn jeg snakker om.

Dessuten så er det ofte slik at er man ung når man får barn så følger barna ofte i samme fotspor, så ser ikke det positive i akkurat det.

Det er ikke dobbeltmoralsk å mene at man skal forebygge at barn får barn. Kan ikke sammenlignes med å kritisere eldre

mødre i det hele tatt.

og jeg angriper ikke unge mødre. Der syns jeg du overdriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...