Gjest Bianca28 Skrevet 6. oktober 2010 #41 Skrevet 6. oktober 2010 Og tenk så kjekt for oss som fikk barn relativt ung å slippe å ha småbarn langt opp i 40 årene Mdn når du er 40 er de for sent å ha det gøy på samme måte som i 20 årene, for selv om man har store unger er man fortsatt litt stuck. Du slutter ikke å være forelder bare fordi ungene blir større. Pluss interessene for ulike sprell endrer seg når man blir såpass gammel. <Du får aldri ungdomstiden igjen, dermed syns jeg barn er bedre, kanskje ikke i 40 årene men iallefall 30 årene, men folk må jo få velge selv.
Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2010 #42 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg tror ikke man skal henge seg for mye opp i alder, da jeg tror det kan være fordeler både med å være ung og voksen mor, og at hva som er ideelt kan være veldig personavhengig. Ikke alt kan planlegges heller, og man prioriterer ulikt mtp. hvor mye som må være på plass først. For ikke å snakke om man faktisk har noen man ønsker å få barn med. For min del kunne jeg gjerne fått barn for et par-tre år siden, men ønsket å fullføre et langt studie og komme meg godt ut i jobb først. Håper imidlertid å få mitt første barn før jeg fyller 30. Jeg har ikke vært så opptatt av å "ha alt på stell" først - akkurat det har bare blitt sånn (leilighet, bil, økonomi), men jeg ser nå at det er praktisk at det er i orden. Samtidig tror jeg at hvis det skal være et slags krav at absolutt alt skal være på plass (i tillegg til at man skal reise, "leve livet" først osv), kan man komme dithet at det aldri passer helt å få barn. For ikke å snakke om at det ikke er så lett å vite hvor greit det vil gå å bli gravid osv. Mye man ikke styrer over, selv om man selvsagt kan bestemme og ordne noen ting.
SummerJoy Skrevet 6. oktober 2010 #43 Skrevet 6. oktober 2010 Mdn når du er 40 er de for sent å ha det gøy på samme måte som i 20 årene, for selv om man har store unger er man fortsatt litt stuck. Du slutter ikke å være forelder bare fordi ungene blir større. Pluss interessene for ulike sprell endrer seg når man blir såpass gammel. <Du får aldri ungdomstiden igjen, dermed syns jeg barn er bedre, kanskje ikke i 40 årene men iallefall 30 årene, men folk må jo få velge selv. Det er ikke "å ha det gøy" og "ikke ha det gøy" jeg snakker om. Man kan fint ha det gøy selvom man har barn, enten man er 24 eller 40. Uansett, jeg hadde virkelig fått nok av festing hver helg og slikt da jeg var 24. Da hadde jeg festet siden jeg var 15 år.. Jeg LENGTET etter hjemmehelger med barn og et annet fokus. Syns de som trenger å ha ungdomstilværelsen helt til de er 30 år virker lite voksne. (vet at ikke det bare er derfor folk venter da! Men det var det eksempelet du kom med.... ) Er glad for at jeg ikke er langt opp i 40 årene før jeg endelig kan få sove lenger enn til 6 om lørdagen og slike ting. Regner med jeg får mindre og mindre energi etterhvert.
Gjest Bianca28 Skrevet 6. oktober 2010 #44 Skrevet 6. oktober 2010 Det er ikke "å ha det gøy" og "ikke ha det gøy" jeg snakker om. Man kan fint ha det gøy selvom man har barn, enten man er 24 eller 40. Uansett, jeg hadde virkelig fått nok av festing hver helg og slikt da jeg var 24. Da hadde jeg festet siden jeg var 15 år.. Jeg LENGTET etter hjemmehelger med barn og et annet fokus. Syns de som trenger å ha ungdomstilværelsen helt til de er 30 år virker lite voksne. (vet at ikke det bare er derfor folk venter da! Men det var det eksempelet du kom med.... ) Er glad for at jeg ikke er langt opp i 40 årene før jeg endelig kan få sove lenger enn til 6 om lørdagen og slike ting. Regner med jeg får mindre og mindre energi etterhvert. Klart man kan ha det gøy selv om man har barn men ikke på samme måte, pluss at man blir automatisk mer låst. Alle foreldre sier jo at livet forandrer deg helt, men det jeg sier er min mening, og jeg er selv glad for at jeg har fått oppleve 20 årene mine barnefri. er så mye jeg har fått gkøre som jeg ikke hadde kunnet om jeg hadde hatt barn. Men folk mener jo forskjellig, og jeg syns absolutt ikke en på 30 som har fått barn nå ikke bør angre på at barna ikke kom tidligere.
SummerJoy Skrevet 6. oktober 2010 #45 Skrevet 6. oktober 2010 Klart man kan ha det gøy selv om man har barn men ikke på samme måte, pluss at man blir automatisk mer låst. Alle foreldre sier jo at livet forandrer deg helt, men det jeg sier er min mening, og jeg er selv glad for at jeg har fått oppleve 20 årene mine barnefri. er så mye jeg har fått gkøre som jeg ikke hadde kunnet om jeg hadde hatt barn. Men folk mener jo forskjellig, og jeg syns absolutt ikke en på 30 som har fått barn nå ikke bør angre på at barna ikke kom tidligere. Og jeg er glad for at jeg snart er ferdig med babylaging og enda ung :D :D :D Det tar på å gå gravid og jeg kan ikke fatte hvordan jeg skulle greid det om jeg nærmet meg 40. Men vi er alle forskjellige ja.. Viktigste er at vi alle er fornøyde med våre egne valg
Gjest imli Skrevet 7. oktober 2010 #46 Skrevet 7. oktober 2010 Heller ikkje alle som driv og festar kva helg, uansett alder... Eg har aldri vore noko feste-menneske, og kan ikkje sjå for meg at eg kjem til å bli det heller. Kva er det som er så fantastisk med å feste/dra på byen? :klø: Det er verkeleg ikkje noko eg føler at eg går glipp av. Har vel vore ute på byen kveldstid to gonger i mitt liv, det må vel vere dei mest bortkasta timane i mitt liv. Nei, det er andre ting eg heller føler eg går glipp av, enn "fest og moro"!
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #48 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg var 23.5 år når jeg fikk mitt første barn og 27 år når jeg fikk mitt 3 og siste barn
SmallTalk Skrevet 7. oktober 2010 #49 Skrevet 7. oktober 2010 Problem og problem. Jeg ville ikke det iallefall, så jeg valgte å få barn tidlig. Vær sine ønsker Nå er vel ikke 25-år spesielt tidlig? :klø: Før 20 og i begynnelsen av 20-åra er tidlig, men 25 år er vel heller normal/passende alder å få barn i?
Gjest Bianca28 Skrevet 7. oktober 2010 #50 Skrevet 7. oktober 2010 Og jeg er glad for at jeg snart er ferdig med babylaging og enda ung :D :D :D Det tar på å gå gravid og jeg kan ikke fatte hvordan jeg skulle greid det om jeg nærmet meg 40. Men vi er alle forskjellige ja.. Viktigste er at vi alle er fornøyde med våre egne valg Så fint for deg men du har ingen rett til å kritisere folk bare fordi de valgte å få barn senere. Skal de liksom ha dårlig samvittighet da eller angre på at de ikke var yngre? Skal folk føle seg dårligere enn andre bare fordi de ikke var på din alder da de fikk barn?
Mamaloco Skrevet 7. oktober 2010 #51 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg var 21 og helt perfekt for oss. Vi er ikke ferdig utdannet og vi eier ikke eget hus enda, men begge har faste jobber og tjener så vi klarer oss veldig greit. Til tross for at vi ikke er utdannet og ikke eier hus, følte vi at dette var det eneste vi ville. Et barn ville gjøre tilværelsen komplett, rett og slett. Ingen av oss drikker, vi har begge fått nok av festing hver helg (for lenge siden!) for vi har heller aldri vært noe særlig glad i det. Vi også lengtet og verket etter å bli foreldre. Utdannelsen kan vi ta etterhvert og det er absolutt ikke slik at man aldri kan dra ut og ta en fest hvis man ønsker det. For oss var det det eneste valget, det var ingenting annet vi ønsket. Så helt perfekt var det :rødme:
Kosejenta Skrevet 7. oktober 2010 #52 Skrevet 7. oktober 2010 Var 27,5 da jeg fikk min første(som faktisk var gjennomsnittsalderen i oslo på den tiden ) og h*n var veldig planlagt! Nr. 2 kom da jeg var 29, ikke helt planlagt, men veeeldig ønsket
smalls Skrevet 7. oktober 2010 #53 Skrevet 7. oktober 2010 Mdn når du er 40 er de for sent å ha det gøy på samme måte som i 20 årene, for selv om man har store unger er man fortsatt litt stuck. Du slutter ikke å være forelder bare fordi ungene blir større. Pluss interessene for ulike sprell endrer seg når man blir såpass gammel. <Du får aldri ungdomstiden igjen, dermed syns jeg barn er bedre, kanskje ikke i 40 årene men iallefall 30 årene, men folk må jo få velge selv. Ganske enig med deg. Jeg kommer ikke til å ha barn før jeg er 30 i hvert fall. Har mye ting som jeg vil gjøre før jeg slår meg tid ro og får unger.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #54 Skrevet 7. oktober 2010 Mdn når du er 40 er de for sent å ha det gøy på samme måte som i 20 årene, for selv om man har store unger er man fortsatt litt stuck. Du slutter ikke å være forelder bare fordi ungene blir større. Pluss interessene for ulike sprell endrer seg når man blir såpass gammel. <Du får aldri ungdomstiden igjen, dermed syns jeg barn er bedre, kanskje ikke i 40 årene men iallefall 30 årene, men folk må jo få velge selv. Enig. Samme hvor store barna er når man er 40 er man likevel mye mindre fri enn man var i 20-årene. Å ha huslån, jobb og andre forpliktelser som de fleste 20-åringer ikke har gjør at man ikke har så mye slingringsmonn som da man var yngre. Det ER noe annet å være ung, og ungdomstiden kan aldri fås tilbake. Og da mener jeg på ingen måte festing. Dessuten synes jeg det blir tåpelig å snakke om å være ung og sprek når man får barn. Det er rimelig begrenset hvor mye helsen og kondisen synker på de årene og det er moro at det kun er unge mødre som snakker om at man er så gammel og sliten som 30- og 40-åring. Å få barn i 30-årene er ikke det samme som at man ikke har ork til å følge med eller delta på aktiviteter, tvert i mot er mitt inntrykk at det er flere "eldre" foreldre enn yngre som er opptatt av å bli inkludert i barnas aktiviteter og sørge for at de har en aktiv livsstil.
Celtic Heart Skrevet 7. oktober 2010 #55 Skrevet 7. oktober 2010 Vi er alle forskjellige. Hva folk anser som passende alder er helt opp til dem selv. Jeg er også av dem som ikke er noen festløve, så å få barn tidlig har ikke vært noe problem for meg sånn egentlig. Hvordan man omstiller seg livet som forelder er ikke avhengig av alder, det avhenger mer av holdninger og modenhet. Mange føler seg låst når man får barn, men det er mye hva man gjør det til selv. Jeg reiste en del i min ungdom og har mange strålende minner fra det. Men jeg synes at det å reise med barna nå er enda mer moro og givende. Vi er alle forskjellige med forskjellige meninger. Det som passer for meg er ikke fasitsvaret for andre, og motsatt. Det eneste jeg reagerer på her inne er at enkelte synes å mene at livet er slutt når du får barn. Man er visstnok for gammel til å ha det gøy når man er 40, men fortsatt ung nok til å få barn. Skal ikke barn av 40+ ha det morsomt de da?
Gjest Bianca28 Skrevet 7. oktober 2010 #56 Skrevet 7. oktober 2010 Vi er alle forskjellige. Hva folk anser som passende alder er helt opp til dem selv. Jeg er også av dem som ikke er noen festløve, så å få barn tidlig har ikke vært noe problem for meg sånn egentlig. Hvordan man omstiller seg livet som forelder er ikke avhengig av alder, det avhenger mer av holdninger og modenhet. Mange føler seg låst når man får barn, men det er mye hva man gjør det til selv. Jeg reiste en del i min ungdom og har mange strålende minner fra det. Men jeg synes at det å reise med barna nå er enda mer moro og givende. Vi er alle forskjellige med forskjellige meninger. Det som passer for meg er ikke fasitsvaret for andre, og motsatt. Det eneste jeg reagerer på her inne er at enkelte synes å mene at livet er slutt når du får barn. Man er visstnok for gammel til å ha det gøy når man er 40, men fortsatt ung nok til å få barn. Skal ikke barn av 40+ ha det morsomt de da? Jeg har ikke sagt at livet tar slutt eller at man ikke kan ha det gøy som 40, jeg sa bare man kan ikke ha det gøy PÅ SAMME MÅTE.
Gjest imli Skrevet 7. oktober 2010 #57 Skrevet 7. oktober 2010 Eg meiner ikkje at livet er slutt når ein får ungar, ei heller at ein ikkje kan ha det gøy når ein er 40, eg berre reagerar på at det å ha det gøy og nyte livet så ofte forbindas med festing. Når eg sit heime og føler meg låst fast pga ungane, er det ikkje festar eg lengtar etter. Berre det å gå ut døra og gå på butikken i fred er rein luksus når ein er åleine med to ungar. Det blir dei små tinga ein saknar, etter mi erfaring. Å slippe å stå opp med ein gong ein vaknar om morgonen fordi minsten hylskriker, slippe å bruke ein halvtime på badet kvar morgon for å få kledd både seg sjølv og motvillige ungar, å kunne sitje og ete i fred utan å måtte hjelpe ungane, som masar og griner og ikkje likar det dei likte i går. Å slippe å vere låst fast i unganes soverutiner (som ein heller ikkje kan fravike noko særleg utan at kvardagen går i dass), slippe å bruke ein halvtime på å kome seg ut og inn av døra om vinteren. Ja, det var eit utdrag...
SummerJoy Skrevet 7. oktober 2010 #58 Skrevet 7. oktober 2010 Så fint for deg men du har ingen rett til å kritisere folk bare fordi de valgte å få barn senere. Skal de liksom ha dårlig samvittighet da eller angre på at de ikke var yngre? Skal folk føle seg dårligere enn andre bare fordi de ikke var på din alder da de fikk barn? Nå får du gi deg! Jeg har da for svarte ikke kritisert noen som helst?! Jeg sier hva som passer for meg og har hele tiden understrekt at folk er forskjellige, og folk får gjøre hva som passer de.
SummerJoy Skrevet 7. oktober 2010 #59 Skrevet 7. oktober 2010 Nå er vel ikke 25-år spesielt tidlig? :klø: Før 20 og i begynnelsen av 20-åra er tidlig, men 25 år er vel heller normal/passende alder å få barn i? Jeg mente tidlig i forhold til f.eks 35. Men helt enig i at det ikke er spesielt tidlig nei...
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #60 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg fikk barn da jeg var 23, 25 og 31.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå