Djungelvrål Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Så på prisen for 3 md produkter på blivakker.no, kom på 1350 kr. Prisen for de samme produktene på prettyskin4less var 107 dollar dvs 6-700 kroner, altså halvparten av hva det koster i norge. Hvor mye betaler man i toll? 20 %? Lønner det seg når det er såpass stor prisforskjell?? De har free shipping.
Djungelvrål Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #2 Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Fant utav det, 25 % moms og 103 kr i fortolling, ergo svarer det seg, 25% av 600 er ca 150 kr + 103 kr = ca 250, altså sparer jeg 400-500 kr likevel hvis jeg bestiller fra USA. Vet noen av disse stedene betaler tilbake moms men det høres så "balete" ut. Ca. tall her, ikke giddet å bruke kalkulator. Endret 6. oktober 2010 av Vinnie
Gjest Anjelika Skrevet 6. oktober 2010 #3 Skrevet 6. oktober 2010 Du kan fortolle varen selv på internett så slipper du unna hundrelappen for at tollerne skal gjøre det. http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72206&epslanguage=NO Om noen av varene koster under 200kr så er det jo bare å bestille enkeltvis i stedet for samlet, når det er free shipping så går jo det helt smertefritt og kostnadsfritt. Ellers så er den beste måten å unngå toll på å shoppe på eBay hos selgere som skriver ned verdien. Mwsales02 har masse MD Formulations til en billig penge, det er en god og trygg nettbutikk med ekte produkter som skriver ned verdien automatisk og sender pakken på dagen. Anbefales.
Gjest Coarvi Skrevet 6. oktober 2010 #4 Skrevet 6. oktober 2010 Prettyskin4less har ved visse anledninger skrevet ned verdien på pakkene mine, selv om jeg ikke har bedt dem om det, og selv om verdien har vært under 200 NOK. Så du kan sikkert be dem om å å gjøre det, om du syns det er OK å sno seg unna på den måten da. Personlig syns jeg ikke det er helt greit, men jeg blir ikke sur heller når butikkene gjør det av egen fri vilje uten at jeg har spurt...
Zzyzx Skrevet 6. oktober 2010 #5 Skrevet 6. oktober 2010 Du kan fortolle varen selv på internett så slipper du unna hundrelappen for at tollerne skal gjøre det. http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72206&epslanguage=NO Ikke så lenge Posten er transportør, de tar dette gebyret uansett. For transport og lagring.
Pingting Skrevet 6. oktober 2010 #6 Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Du kan fortolle varen selv på internett så slipper du unna hundrelappen for at tollerne skal gjøre det. http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=72206&epslanguage=NO Fra posten.no: Spørsmål 6: Er det fortsatt billigere å fortolle sendinger med verdi 200 – 1000 kroner selv? Svar: Nei, prisen for egenfortolling og prisen for forenklet tollbehandling er den samme. Det er kun ved vareverdi over 1000,- kr, at du betaler ca halve prisen ved å sørge for å få fortollet sendingen selv. Posten må ha dekning for kostnader forbundet med behandling av alle sendinger inklusive sendinger til kunder som fortoller selv. Prisen du betaler dekker kostnadene Posten har for å utføre lovpålagte oppgaver som bl a: ankomstbehandling, registrering av sendingene og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet. Disse lovpålagte oppgaver forsvinner ikke om kunder fortoller selv. Endret 6. oktober 2010 av Pingting
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2010 #7 Skrevet 6. oktober 2010 Så på prisen for 3 md produkter på blivakker.no, kom på 1350 kr. Prisen for de samme produktene på prettyskin4less var 107 dollar dvs 6-700 kroner, altså halvparten av hva det koster i norge. Hvor mye betaler man i toll? 20 %? Lønner det seg når det er såpass stor prisforskjell?? De har free shipping. Prettyskin4less har ikke fri frakt. Hvis du velger USPS First Class International er fraktkostnaden ca. $6.95 for ett produkt. De har 10% på MD Formulations nå, så det kan være at de kommer under 200-grensen, hvis du bestiller ett og ett produkt. Om ett av produktene havner over, kan det lønne seg å bestille det hos Prettyskin4less på ebay (selgernavn "Skinlady" - enkelte produkt har de lavere pris på der), Feelunique (refunderer mva/tollavg.), Midwestskincare (de er også på eBay med selgernavnet "mwsales02") eller Strawberrynet (refunderer mva/tollavg.). (Valutakalkulator: http://www.dagbladet.no/dinside/kalkulatorer/valuta/?h=YjowOw%3D%3D&v=&f=USD&t=NOK )
Gjest Anjelika Skrevet 6. oktober 2010 #8 Skrevet 6. oktober 2010 Ikke så lenge Posten er transportør, de tar dette gebyret uansett. For transport og lagring. Ah OK, da har jeg hørt feil. Aldri giddet å gjøre det selv Coarvi: Har ingen etiske problemer med å tøye den latterlige lave tollgrensa litt. Den har vært det samme siden 70-tallet og burde blitt skrudd opp minst femdobbelt bare pga konsumprisindeksen, i tillegg hadde samtlige partier som ble valgt i regjering dette på programmet uten å gjennomføre valgløftet. Svin.
Pingting Skrevet 6. oktober 2010 #9 Skrevet 6. oktober 2010 Ah OK, da har jeg hørt feil. Aldri giddet å gjøre det selv Ikke nødvendigvis feil, jeg tror det var sånn du sa før og at det ikke er lenge siden de endret reglene.
strips Skrevet 7. oktober 2010 #10 Skrevet 7. oktober 2010 Ah OK, da har jeg hørt feil. Aldri giddet å gjøre det selv Coarvi: Har ingen etiske problemer med å tøye den latterlige lave tollgrensa litt. Den har vært det samme siden 70-tallet og burde blitt skrudd opp minst femdobbelt bare pga konsumprisindeksen, i tillegg hadde samtlige partier som ble valgt i regjering dette på programmet uten å gjennomføre valgløftet. Svin. Har du tenkt på hvorfor den tollgrensen er så lav? Jeg synes også det er utrolig sure penger, men.... Siden vi alle liker å få høy lønn og de som ikke jobber får en eller annen form for stønad. Det koster penger og de må komme fra et sted. Hvis vi skulle kjøpe alt billig fra utlandet. Hvor skal lønn til de som jobber i butikkene komme fra? Det betyr at alle butikkene som selger varer som vi kan kjøpe på nett. Kan før eller siden bare kan leggened. Det blir mange på trygd osv. osv. Jeg måtte bare . Det er av og til litt for enkelt bare å se ned i egen lommebok.
Gjest Coarvi Skrevet 7. oktober 2010 #11 Skrevet 7. oktober 2010 Det er også viktig å ta med i betraktninga at da momsgrensa ble satt var det slettes ikke vanlig (i det hele tatt mulig) å drive netthandel med utlandet som i dag. I dag har vi enda større grunner til å beskytte de norske butikkene fordi tilgjengeligheten til utenlandske butikker er så mye større - ergo holdes momsgrensa lav. Veldig sure penger ja, men egentlig er det en ganske rettferdig ordning overfor norske butikker, som ellers ikke ville vært i nærheten av konkurransedyktige. Så kan man argumentere med at da får de norske butikkene bare gi seg, eller senke prisene, men da ville vi jo endt opp med dårligere lønninger og/eller enda dårligere vareutvalg enn vi har i dag. Momsgrensa er først og fremst der for å beskytte norske butikker, ikke for å tyne mest mulig penger ut av oss "stakkars", rike forbrukere...
Gjest Anjelika Skrevet 8. oktober 2010 #12 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg er da fullstendig klar over poenget med momsgrensen, men mener fremdeles den bør indeksreguleres. Man får jo ingenting for 200 kr nå til dags, bare å øke det med en hundrelapp hadde vært behjelpelig. Norske butikker trenger da ikke være så konkurransebeskyttet at ting fra utlandet til 203kr nesten skal fordobles i pris. Tollavgiften burde iallefall fjernes, å betale et gebyr for å betale skatt er for proteksjonistisk i min bok. Jeg er forøvrig venstrevridd, dette er ikke noe jeg mener fordi jeg har nesa ned i min egen lommebok og er en "ja til lav skatt og billig bensin/alkohol"-velger. Ble litt off-topic dette da
Djungelvrål Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 8. oktober 2010 Har skjønt at det ikke er vits å bestille noe fra utlandet, det meste man har lyst på koster jo over 200 kr. Hvis man skal bestille i flere omganger for å komme innefor ca 200 kr pakke kommer likevel fortolling på 103 pr pakke i tillegg. Gidder ikke bale med å ta bilde å fakse over for å få momsen tilbake, det høres så styrete ut.
Lykkelitenen Skrevet 8. oktober 2010 #14 Skrevet 8. oktober 2010 Du betaler ikke noen fortollning om pakkene er på under 200kr. Og tro meg, det lønner seg virkelig å bestille fra utlandet! Bestiller du på ebay kan selgeren skrive ned verdien, da kommer du unger grensen og slipper alt av gebyrer. Eller du kan handle på salg. Feelunique har f.eks ofte salg på md, da har jeg kjøpt skrubb og rens for under 200kr pr stykk, noe som tar deg ett minutt ekstra å gjøre og som sparer deg for en god del lapper Du får det til å høres styrete ut, men det er det på ingen som helst måte. Mer stress å handle i butikk med selgere om kun tenker mersalg...
Pingting Skrevet 8. oktober 2010 #15 Skrevet 8. oktober 2010 Har skjønt at det ikke er vits å bestille noe fra utlandet, det meste man har lyst på koster jo over 200 kr. Hvis man skal bestille i flere omganger for å komme innefor ca 200 kr pakke kommer likevel fortolling på 103 pr pakke i tillegg. Gidder ikke bale med å ta bilde å fakse over for å få momsen tilbake, det høres så styrete ut. Du trenger ikke betale tollavgift når verdien er under 200 kr, altså!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #16 Skrevet 8. oktober 2010 Har skjønt at det ikke er vits å bestille noe fra utlandet, det meste man har lyst på koster jo over 200 kr. Hvis man skal bestille i flere omganger for å komme innefor ca 200 kr pakke kommer likevel fortolling på 103 pr pakke i tillegg. Gidder ikke bale med å ta bilde å fakse over for å få momsen tilbake, det høres så styrete ut. Man betaler bare for produktet og frakten hvis produktet koster under 200,-, ingen toll, moms, gebyrer eller noe ekstra. Fortollingsgebyr kommer bare hvis pakken faktisk blir fortollet.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #17 Skrevet 8. oktober 2010 Har skjønt at det ikke er vits å bestille noe fra utlandet, det meste man har lyst på koster jo over 200 kr. Hvis man skal bestille i flere omganger for å komme innefor ca 200 kr pakke kommer likevel fortolling på 103 pr pakke i tillegg. Gidder ikke bale med å ta bilde å fakse over for å få momsen tilbake, det høres så styrete ut. Kan være det høres "styrete ut", men for min del er det ikke det. Til info. er det nå høstsalg hos http://www.prettyskin4less.com/ , dvs 20% rabatt med koden "FALL20".
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2010 #18 Skrevet 8. oktober 2010 Glemte: Det er ikke fortollingsavgift pr. pakke, hvis varen er under 200,-. Så hvis man bestiller ett og ett produkt, vil det koste litt mer i frakt + tiden det tar å bestille flere ganger, men det er verdt det.
Djungelvrål Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #19 Skrevet 8. oktober 2010 Kan være det høres "styrete ut", men for min del er det ikke det. Til info. er det nå høstsalg hos http://www.prettyskin4less.com/ , dvs 20% rabatt med koden "FALL20". Håper det varer til den 15, da får jeg lønn :gjeiper:
Gjest Coarvi Skrevet 8. oktober 2010 #20 Skrevet 8. oktober 2010 Har skjønt at det ikke er vits å bestille noe fra utlandet, det meste man har lyst på koster jo over 200 kr. Hvis man skal bestille i flere omganger for å komme innefor ca 200 kr pakke kommer likevel fortolling på 103 pr pakke i tillegg. Gidder ikke bale med å ta bilde å fakse over for å få momsen tilbake, det høres så styrete ut. Hvis du synes det er "billigere" å kjøpe produktene i Norge og dermed betale mange hundre kroner ekstra enn å bruke 10 min på å maile noen et bilde så er jo saken grei, da kjøper du i Norge. Men da har du strengt tatt ingenting å klage over... Jeg har betalt toll/momsavgift EN gang i mitt liv, da jeg bestilte noen postere. Jeg bestiller hudpleieprodukter fra nett ganske ofte, så jeg syns ikke det er vanskelig å holde seg under 200 kroners-grensa, eller å sende f.eks feelunique bilde av kvitteringa (det har jeg bare trengt å gjøre en gang). Syns du sutrer litt vel mye nå... Og hvis du holder deg under 200kr på produktverdi slipper du jo de 103 kronene også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå