Gå til innhold

Dr. Bachs blomstermedisin

Avalon

Anbefalte innlegg

Aner ikke hvor dette innlegget passer best.

Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt dette "ferdig mikset"?

Evt noen norske sider som selger dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å lese denne før du setter igang.

Så du ikke ender opp som henne.

Endret av Gentle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachs blomstermedisin er ikke laget for alvorlige sykdommer! Så jeg tror ikke det er derfor TS vil ha tak i dem. De er for å lette stemningsleie, visstnok fobier(?) osv. Jeg har bare prøvd et par av dem, og syns de har god effekt på det jeg har trengt dem for, men jeg er ingen forsker så om de faktisk virker vet jeg ikke...

Kanksje vi egentlig bare drypper vann med smak i på tungen også er det hjernen som gjør resten av arbeidet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachs blomstermedisin er ikke laget for alvorlige sykdommer! Så jeg tror ikke det er derfor TS vil ha tak i dem. De er for å lette stemningsleie, visstnok fobier(?) osv. Jeg har bare prøvd et par av dem, og syns de har god effekt på det jeg har trengt dem for, men jeg er ingen forsker så om de faktisk virker vet jeg ikke...

Kanksje vi egentlig bare drypper vann med smak i på tungen også er det hjernen som gjør resten av arbeidet :fnise:

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese denne før du setter igang.

Så du ikke ender opp som henne.

Seriøst? Det er mange som har hatt god hjelp av blomstermedisiner. Er ingen garantier for at blomstermedisiner hjelper, men det er det heller ikke for at noen andre medisine skal. Som en annen skrev så er ikke blomstermedisiner noe man bruker mot virkelig alvorlige sykdommen.

TS Sjekk ut senter for livshjelp. De holder til på Ski. Dr Audun Mykja er en utrolig dyktig lege som både driver med vanlig almennmedisin, men også alternativ behandling. Han har bl.a vært overlege på Hospits Lovisenberg og driver sin egen praksis. Han kan helst sikkert hjelpe =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst? Det er mange som har hatt god hjelp av blomstermedisiner. Er ingen garantier for at blomstermedisiner hjelper, men det er det heller ikke for at noen andre medisine skal. Som en annen skrev så er ikke blomstermedisiner noe man bruker mot virkelig alvorlige sykdommen.

TS Sjekk ut senter for livshjelp. De holder til på Ski. Dr Audun Mykja er en utrolig dyktig lege som både driver med vanlig almennmedisin, men også alternativ behandling. Han har bl.a vært overlege på Hospits Lovisenberg og driver sin egen praksis. Han kan helst sikkert hjelpe =o)

Takk for det :)

Leter etter en nettbutikk som selger dem "ferdig mikset". Jeg bor veeeeldig langt i fra Ski :P

Jeg har en flaske med rescue remedy, men hadde vært morsomt å prøvd noe annet også.

Og som både du og den forrige sa, så skal jeg ikke prøve å helbrede kreft eller noe :skratte:

Funnet noen utenlandske sider på nettet som selger dem, men er ikke så interessert i den tolla :sjenert:

Endret av Avalon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg er ingen forsker så om de faktisk virker vet jeg ikke...

Man trenger da ikke være forsker for å finne ut av slikt! :)

For det første er det greit å starte med å undersøke hva ting egentlig er laget av, og hvordan det er meningen at de skal fungere. Gjerne både fra folk som holder på med slik medisinering selv, og mer kritiske kilder. Vær kritisk til begge. Jeg har hverken tid eller ork til å legge ut om Bachs filosofi og hvordan den har blitt kritisert nå, men jeg kan ihvertfall påpeke at endel av forklaringene på hvorfor det virker henger virkelig ikke sammen. Å overføre en blomsts "sjelelige krefter" til vann (det er nemlig ikke blomsteressens engang dette, bare vann det en gang har ligget blomster i) blir litt for sprøtt for meg, enda verre blir det når inntak av dette vannet visstnok skal "harmonere" din egen sjel og at dte er DERFOR man f.eks. blir kvitt engstelse ved å ta det. Det overser liksom alt man vet om menneskesinnet og hvordan hjernen fungerer.

Men uansett: det viktigste er å se om det faktisk fungerer. Jeg pleier å lete opp forskningsresultater i Google Scholar. Det er ikke noe hokus-pokus med slik forskning: man gir helt vanlige mennesker som deg og meg en medisin og ser om de blir bedre av det. Så finnes det selvfølgelig god og dårlig forskning; det man bør se etter er at de tester middelet opp mot et placebo, og at de tar forhåndsregler for å unngå at legene/forskerne som jobber med dette kan påvirke resultatet noe særlig.

Her er eksempler på konklusjoner fra fire godt utførte studier:

Bach flower remedies used for attention deficit hyperactivity disorder in children—A prospective double blind controlled study

Conclusions

There is no statistically significant difference between the effects of Bach flower remedies compared with placebo in the treatment of children with ADHD.

A randomized, double-blind, placebo-controlled trial of a Bach Flower Remedy

One hundred university students were recruited. They were registered at the University of Exeter, aged between 18 to 65 years, and enrolled to undertake university examinations between May to July 1998. Participants were randomized to take one to four doses of either ‘Five Flower Remedy’ or indistinguishable placebo during day 1 to 7 of the experiment. (...)

It is concluded that ‘Five Flower Remedy’ had no specific effects in treating anxiety under these trial conditions.

Efficacy of Bach-flower remedies in test anxiety: A double-blind, placebo-controlled, randomized trial with partial crossover

We studied the efficacy of a combination of Bach-flower remedies in subjects with test anxiety (...)

We conclude that Bach-flower remedies are an effective placebo for test anxiety and do not have a specific effect.

"Flower remedies": a systematic review of the clinical evidence.

CONCLUSION: The hypothesis that flower remedies are associated with effects beyond a placebo response is not supported by data from rigorous clinical trials.

Med andre ord er det ingen indikasjoner på at dette fungerer utover en placeboeffekt. Jeg skal ikke legge meg opp i hva du bruker pengene dine på TS, men jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte dyre flasker som i hovedsak er 50% vann og 50% sprit, og som i tillegg ikke har noen demonstrert effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det greit å starte med å undersøke hva ting egentlig er laget av, og hvordan det er meningen at de skal fungere. Gjerne både fra folk som holder på med slik medisinering selv, og mer kritiske kilder. Vær kritisk til begge. Jeg har hverken tid eller ork til å legge ut om Bachs filosofi og hvordan den har blitt kritisert nå, men jeg kan ihvertfall påpeke at endel av forklaringene på hvorfor det virker henger virkelig ikke sammen. Å overføre en blomsts "sjelelige krefter" til vann (det er nemlig ikke blomsteressens engang dette, bare vann det en gang har ligget blomster i) blir litt for sprøtt for meg, enda verre blir det når inntak av dette vannet visstnok skal "harmonere" din egen sjel og at dte er DERFOR man f.eks. blir kvitt engstelse ved å ta det. Det overser liksom alt man vet om menneskesinnet og hvordan hjernen fungerer.

Men uansett: det viktigste er å se om det faktisk fungerer. Jeg pleier å lete opp forskningsresultater i Google Scholar. Det er ikke noe hokus-pokus med slik forskning: man gir helt vanlige mennesker som deg og meg en medisin og ser om de blir bedre av det. Så finnes det selvfølgelig god og dårlig forskning; det man bør se etter er at de tester middelet opp mot et placebo, og at de tar forhåndsregler for å unngå at legene/forskerne som jobber med dette kan påvirke resultatet noe særlig.

Bach flower remedies used for attention deficit hyperactivity disorder in children—A prospective double blind controlled study

Efficacy of Bach-flower remedies in test anxiety: A double-blind, placebo-controlled, randomized trial with partial crossover

Med andre ord er det ingen indikasjoner på at dette fungerer utover en placeboeffekt. Jeg skal ikke legge meg opp i hva du bruker pengene dine på TS, men jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte dyre flasker som i hovedsak er 50% vann og 50% sprit, og som i tillegg ikke har noen demonstrert effekt.

Jeg må si jeg ikke ser noe galt i en evt placebo effekt, så sant det man tar ikke gir bivirkninger...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ikke ser noe galt i en evt placebo effekt, så sant det man tar ikke gir bivirkninger...

Det er jo greit nok, men man bør se noe galt i at folk tjener penger på å påstå rare ting om vann for deretter å selge det som medisin.

Nå leste jeg nettopp beskrivelsene av disse essensene og de er faktisk i stand til å endre personligheten din. Tenk det!

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, så lenge placeboeffekten har den virkningen du er ute etter. Men er det virkelig riktig å betale i dyre dommer for noe som egentlig ikke fungerer? Og er det riktig å økonomisk støtte et selskap som selger vann og sprit og hevder det kan hjelpe mot alt mulig rart?

Hvis det er engstelse som er problemet (bare et eksempel altså, du skal slippe å si hva du bruker det for) - hvorfor ikke bruke samme sum hos en terapeut og lære seg noen avslapningsteknikker eller lignenden (dette kan sikkert googles opp helt gratis også)? Da er du selv i kontroll over situasjonen din, og slipper å ty til overpriset, vassen sprit for å kunne slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg kraftig imponert av deg, Pingting. Igjen! Virkelig bra innlegg, konstruktivt og med referanser. Ah, akademia er deilig :Hehe:

Placeboeffekten er knall den, men den blir ikke særlig signifikant når personen vet at det er kun derfor h*n bruker et produkt. Og da kan man jo spørre om det er verdt å bruke penger og tid på det. Bare fordi det er knyttet til blomster (og slik sett naturlig), så betyr det ikke at aldri er bivirkninger. Grønn te-ekstrakt er nå knyttet til tilfeller av leverskader, og St Johns wort forhindrer opptak av p-piller. Naturlige midler kan være ekstremt kraftige, og i feil dosering være dødelige (digitoksin f.eks), så jeg har stor respekt for alt som stikker opp fra jorda og som ikke er bygget av tofotinger. Kan godt hende at du vil få like god, eller bedre, effekt av å drikke ulike blandinger av urtete.

Årsaken til at mange føler seg bedre etter å ha konsultert med en alternativ behandlingsform er nettopp det at alternativene tilbyr pasientene en mye mer grundig oppfølging, mer tid og en mer holistisk tilnærming til det hele. Selve behandlingen har ofte lite eller ingen reell klinisk betydning, men folk føler seg mye bedre ivaretatt og bare det kan lette mange symptomer og plager. På det punktet synes jeg at skolemedisinen har mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, så lenge placeboeffekten har den virkningen du er ute etter. Men er det virkelig riktig å betale i dyre dommer for noe som egentlig ikke fungerer? Og er det riktig å økonomisk støtte et selskap som selger vann og sprit og hevder det kan hjelpe mot alt mulig rart?

Hvis det er engstelse som er problemet (bare et eksempel altså, du skal slippe å si hva du bruker det for) - hvorfor ikke bruke samme sum hos en terapeut og lære seg noen avslapningsteknikker eller lignenden (dette kan sikkert googles opp helt gratis også)? Da er du selv i kontroll over situasjonen din, og slipper å ty til overpriset, vassen sprit for å kunne slappe av.

Ja, hadde det ikke vært bedre med litt god whisky, evt whiskey, for dem som liker det softe? Da vet man iallfall hva man får, og at det hjelper for det meste, kan det ikke være noen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Jeg har kjøpt midlene ferdig mikset hos klinikkbenevo.no. De virker faktisk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...