Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for lenge siden lovet meg selv at jeg ALDRI skulle ta opp forbrukslån. Bare tanken gir meg frysninger nedover ryggen.

Men nå vurderer jeg å faktisk gjøre det. :(

Jeg har kommet i en lei økonomisk situasjon pga en stor uforutsett utgift for et par måneder siden. Jeg ble nødt til å utsette noen regninger pluss dele opp den uforutsette utgiften i flere deler, og nå er jeg mentalt utslitt av å ringe rundt og tigge om mer utsettelse.

Jeg har lav inntekt og ingen mulighet til å jobbe ekstra. Jeg har råd til å betale max 3000 kr i mnd på disse regningene, men de er på totalt ca 15.000 kroner, så jeg får jo ikke gjort opp for meg på flere måneder ennå. I mellomtiden økes beløpet pga purrerenter osv.

Jeg har så lyst å gjøre opp for meg! Jeg hater å ha dette hengende over meg, det stjeler så masse energi.

Er det lurt av meg å søke et forbrukslån på 15.000 kr for å kvitte meg med alt etterslepet, og så betale lånet tilbake så fort jeg kan? Eller bør jeg fortsette å betale i små rykk og napp sånn som nå?

Det kan jo godt hende ingen vil gi meg et forbrukslån heller pga min økonomiske situasjon. Og jeg kan ikke låne fra familie heller.

Hva ville du gjort i en sånn situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er og ringe alle du skylder penger å få en betalingsplan, da slipper du purrerenter og ekstra gebyr. Har vært i samme situasjon sjøl ser du. Hvis du ikke betaler en regning og venter til purringen kommer det er da problemene starter. Ta for deg regningene du skylder og regn over hva du kan betale på hver regning. Bli enig med innkrever hvilken dato i måneden du kan betale og hvor mye de aksepterer. De fleste lager ikke problem så lenge du får en avtale. Og ta opp lån med dyr rente vil koste deg masse unødvendige renter og gebyrer. Hadde en tannlege regning en gang på rundt 10000 kr og fikk delt opp disse i 5 avdrag uten ekstra omkostninger.

Skrevet

En mulighet er å ta et kredittkort. Dyrt å være fattig.

Santander og Skandiabanker har rimligst rente.

Skrevet

TS her.

Takk for råd og tilbakemeldinger.

Det ser ut som jeg sitter skikkelig i saksa her. Får ikke ryddet opp på noen måter.

Jeg ringte rundt til dem jeg skylder penger, og fikk beskjed om at de ikke kunne/ville dele opp betalinger. Jeg spurte om det betydde at det måtte bli sendt til inkasso, og det bekreftet de.

Så prøvde jeg i desperasjonen å søke kredittkort eller forbrukslån, men ingen vil gi meg det heller. Jeg er arbeidsledig (har vært det en måned), har dermed lav inntekt og i tillegg har jeg et ganske høyt studielån.

Så her sitter jeg da, uten mulighet til å betale det jeg skylder og uten mulighet til å tjene ekstra penger (jeg prøver alt jeg kan, men det finnes ikke mange jobber her jeg bor og jeg har ikke råd til å flytte). Snakk om ond sirkel... :tristbla:

Får håpe det dukker opp en jobb veldig snart, ellers aner jeg ikke hvordan dette skal gå.

Skrevet

Jeg er arbeidsledig (har vært det en måned), har dermed lav inntekt og i tillegg har jeg et ganske høyt studielån.

Regner med at du vet at du ikke skal betale renter mens du er arbeidsledig? Du kan også søke om betalingsutsettelse på studielånet, regner med at du har gjort det allerede.

jeg har ikke råd til å flytte

Hæ? Dersom det er fordi du bor hjemme og ikke betaler, så kan jeg skjønne det, men ellers vil vel leieutgiftene være de samme?

Skrevet

Regner med at du vet at du ikke skal betale renter mens du er arbeidsledig? Du kan også søke om betalingsutsettelse på studielånet, regner med at du har gjort det allerede.

Hæ? Dersom det er fordi du bor hjemme og ikke betaler, så kan jeg skjønne det, men ellers vil vel leieutgiftene være de samme?

TS her.

Jeg betaler ikke på studielånet nå nei, men jeg får likevel ikke kreditt pga det. Jeg har for stor gjeld i forhold til inntekt.

Når det gjelder å flytte: Jeg er heldig og bor usannsynlig billig, flytting vil medføre økte boutgifter uansett. Men da ville jeg jo hatt en jobb til å betale dem, så det er ikke boutgiftene som stopper meg. Det koster penger å flytte. Man må ha flyttebyrå (jeg kan ikke kjøre storbil selv, og kjenner ingen som kan hjelpe meg), og det er svindyrt. NAV sier de kan hjelpe med det hvis jeg får fast jobb noe sted, men ikke for bare korte vikariater/oppdrag.

I tillegg må jeg regne med å betale depositum for en ny leiebolig, og det har jeg ikke penger til. Så jeg føler meg rimelig stuck her.

Men jeg har stor tro på at jeg får jobb her innen få måneder, uten at jeg kan gå inn på hvorfor. Problemet er akkurat her og nå, der jeg ikke får betalt regninger og alt bare blir et eneste stort kaos av purregebyrer og inkasso.

Finnes det noen låneaktører som kunne vært villige til å gi meg et lite lån tro? Er det noen som er kjent for å være mindre "strenge" enn andre?

Skrevet

Eh, det er faktisk ganske dyrt å flytte fra en by til annen, visste du ikke det?

Skrevet

Du vet du kan søke om reise og flyttetilskudd hos NAV om de er arbeidssøker?

http://www.nav.no/page?id=726

Ja, jeg vet det:

TS her.

Jeg betaler ikke på studielånet nå nei, men jeg får likevel ikke kreditt pga det. Jeg har for stor gjeld i forhold til inntekt.

Når det gjelder å flytte: Jeg er heldig og bor usannsynlig billig, flytting vil medføre økte boutgifter uansett. Men da ville jeg jo hatt en jobb til å betale dem, så det er ikke boutgiftene som stopper meg. Det koster penger å flytte. Man må ha flyttebyrå (jeg kan ikke kjøre storbil selv, og kjenner ingen som kan hjelpe meg), og det er svindyrt. NAV sier de kan hjelpe med det hvis jeg får fast jobb noe sted, men ikke for bare korte vikariater/oppdrag.

I tillegg må jeg regne med å betale depositum for en ny leiebolig, og det har jeg ikke penger til. Så jeg føler meg rimelig stuck her.

Men jeg har stor tro på at jeg får jobb her innen få måneder, uten at jeg kan gå inn på hvorfor. Problemet er akkurat her og nå, der jeg ikke får betalt regninger og alt bare blir et eneste stort kaos av purregebyrer og inkasso.

Finnes det noen låneaktører som kunne vært villige til å gi meg et lite lån tro? Er det noen som er kjent for å være mindre "strenge" enn andre?

Men takk for tipset. :)

Hadde jeg fått en varig jobb et annet sted så kunne jeg flyttet, men det nytter ikke så lenge jeg kun klarer å få kortere vikariater.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...