Gå til innhold

Bristet ribbein?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I dag ettermiddag skjedde det noe rart. Jeg satt på sofaen, litt vridd pga jeg så på TVen og var egentlig på vei opp av sofaen, og så helt ut av det blå får jeg fryktelig vondt i ribbeina på venstre side. Når jeg strammer musklene (f.eks om jeg ligger og prøver å løfte meg opp), og når jeg bøyer meg til siden eller fremover gjør det vondt. Ikke hyle-vondt, men nok til å ta meg til siden og lage litt grimaser. Jaja, pytt tenkte jeg, det går vel over. Og det gikk over. Og så var det plutselig vondt igjen. Og nå har det vært vondt siden (ikke like vondt som med en gang det skjedde, men merkbart).

Nå har det riktignok gått kun ett par timer og jeg er overbevist om at det er tilbake til normalen igjen i morgen. Men typen min sa at han tror jeg har bristet ett ribbein. Kan det stemme da?? Utifra å ha sittet litt skeivt i sofaen?? Og burde ikke det gjøre mye vondere?

Men ja, litt rart kanskje å plutselig få vondt i venstre ribbein...

Skrevet

Det kan være luft innimellom skjelettet også. Det er ganske vondt.

Skrevet

Du har ikke strukket en muskel da? Det kan være innmari vondt, og det virker litt usannsynlig at du har bristet et ribbein med bare å reise deg fra sofaen.

Skrevet

Du har ikke strukket en muskel da? Det kan være innmari vondt, og det virker litt usannsynlig at du har bristet et ribbein med bare å reise deg fra sofaen.

Det kjennes ikke mye ut som en muskelstrekk, nei, men kanskje luftsmerter som vedkommende over sier? Er det farlig eller går det fint over av seg selv?

Skrevet

Jeg har hatt ribbeinsbrist/-brudd, og det var så vondt at jeg måtte ha hjelp til alt, unntatt å ligge stille. Beinsmerter er visst blant de verste smertene, så det er vel mest sannsynlig en muskelstrekk/-kink? Også dét kan være vondt på en helt uvant måte. Tro meg, dersom du har brist (et lite brudd), så tar ikke smerten pauser, og det hjelper ikke med paracet.

Skrevet

Det kjennes ikke mye ut som en muskelstrekk, nei, men kanskje luftsmerter som vedkommende over sier? Er det farlig eller går det fint over av seg selv?

Luftsmerter går over etter hvert, men jeg ville ringt legen om det ikke gir seg utpå dagen i dag.

Skrevet

Jeg bristet et ribbein en gang, hadde bronkitt og hostet og hostet. Var øm og støl i hele brystpartiet av kroppen i lang tid (pga hostingen eller bronkitten eller kombinasjonen), og hadde ikke noen spesielle skarpe smerter i akkurat det ribbeinet, men følte at jeg mistet kreftene til å holde ryggen og kroppen rett. Surret et langt skjerf mange ganger rundt livet og brystet for å få støtte i kroppen. Det var nok ikke noe stort brist, tror jeg, siden det ikke gjorde mer vondt enn som så.

Men når jeg ser på ribbeina mine i dag (hehe, ikke at de er så godt synlige, altså), stikker det litt ut/frem akkurat der som det ble bristet.

Aner ikke om det kan være et brist hos deg, men dette var altså mine erfaringer med temaet :)

Skrevet

Det kan også være milten som har hovnet opp om man f.eks har kyssesyken.

Skrevet

Et ribbeinsbrist kan være/oppleves på den måten du beskriver. Det kan oppstå av flere årsaker, bl.a intens hoste. Du vil merke smerte ved vridninger i overkroppen, eventuelt hoste og ved nysing.

Bristet tar litt tid å lege seg og du kan oppleve litt form for smerte,irritasjon, kløe i ribbeina når det gror.

Høres ut som om du har fått et brist, av en eller annen grunn. Om 1 uke eller 2 skal du være helt bra igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...