Christina_ Skrevet 5. oktober 2010 #1 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Hei. b - 3 / b2 ganger 2b / b + 1 Noen som vet regnemåten? Jeg får ikke til svaret som boken vil at jeg skal ha også er det utrolig dårlig forklart i boken om hvilken fremgangsmåte man skal bruke... Edit: Det er derfor jeg spør her! Jeg har utrolig lyst til å finne ut hvordan... Endret 5. oktober 2010 av Christina_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fimbrethil Skrevet 6. oktober 2010 #2 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hei! Jeg er redd du må formulere oppgaven litt tydeligere. Skal uttrykket forenkles så mye som mulig, eller var det en likning som skulle løses? Jeg antar det første, siden det ikke er noe likhetstegn her. Videre er det lurt å bruke parenteser for å tydeliggjøre hva som er over og under brøkstreken, siden du ikke har mer avansert formatering tilgjengelig. Jeg tolker det du har skrevet slik: [(b-3)/2b]*[2b/(b+1)] hvor målet er å forkorte uttrykket så langt man greier. Da er det i grunnen bare å forkorte 2b i nevneren mot 2b i telleren, og du står igjen med (b-3)/(b+1). Dette kan selvfølgelig omformuleres, men det må man nesten vurdere ut fra hensikten med oppgaven. På en slik form er ihvertfall uttrykket noenlunde lettleselig, som ofte er en god ting. Når det kommer til algebrauttrykk er det ingen absolutt fasit på når man skal slutte å regne; det er mange måter å formulere et gitt uttrykk på, og hvilket som er best er ofte en smakssak. Jeg skulle gjerne forklart saken bedre, men det hadde vært fint med litt mer informasjon først; på hvilket nivå er du?(hvilken klasse) Er algebra ferskt stoff, eller har du litt oversikt over det? Det er vanskelig å begynne med en forklaring når jeg ikke vet hva du synes er vanskelig. Du kan godt si mer om oppgaven også; har jeg lest den riktig? Hva tenker du selv om oppgaven/hvor står du fast? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina_ Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Hei! Jeg er redd du må formulere oppgaven litt tydeligere. Skal uttrykket forenkles så mye som mulig, eller var det en likning som skulle løses? Jeg antar det første, siden det ikke er noe likhetstegn her. Det er ikke en likning. Det er to brøker som skal ganges med hverandre, og forenkles underveis på enklest mulig måte ved hjelp av faktorisering. Videre er det lurt å bruke parenteser for å tydeliggjøre hva som er over og under brøkstreken, siden du ikke har mer avansert formatering tilgjengelig. Beklager, det er vanskelig å skrive brøker osv. når man holder på her på dataen. Enklere for hånd. Jeg tolker det du har skrevet slik: [(b-3)/2b]*[2b/(b+1)] Ok, men det stemmer som jeg skrev på den første brøken. Dvs. (b-3) / b2.. b2 = b * b (Altså b i annen), men har ikke sånn bitelite totall på dataen, derfor b2. hvor målet er å forkorte uttrykket så langt man greier. Da er det i grunnen bare å forkorte 2b i nevneren mot 2b i telleren, og du står igjen med (b-3)/(b+1). Dette kan selvfølgelig omformuleres, men det må man nesten vurdere ut fra hensikten med oppgaven. På en slik form er ihvertfall uttrykket noenlunde lettleselig, som ofte er en god ting. Når det kommer til algebrauttrykk er det ingen absolutt fasit på når man skal slutte å regne; det er mange måter å formulere et gitt uttrykk på, og hvilket som er best er ofte en smakssak. Som sagt, oppgaven er å gange brøkene med hverandre, men også underveis kunne forkorte mest mulig ved hjelp av faktorisering. Jeg skulle gjerne forklart saken bedre, men det hadde vært fint med litt mer informasjon først; på hvilket nivå er du?(hvilken klasse) Er algebra ferskt stoff, eller har du litt oversikt over det? Det er vanskelig å begynne med en forklaring når jeg ikke vet hva du synes er vanskelig. Du kan godt si mer om oppgaven også; har jeg lest den riktig? Hva tenker du selv om oppgaven/hvor står du fast? Algebra er ikke nytt stoff. Jeg har løst alle andre oppgavene korrekt, men denne sliter jeg med. Får ikke til riktig svar, og jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. :gjeiper: Boken har i tilegg en dårlig forklaring angående faktorisering. Endret 6. oktober 2010 av Christina_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2010 #4 Del Skrevet 6. oktober 2010 Matematikk.net Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina_ Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 6. oktober 2010 Jeg tolker det du har skrevet slik: [(b-3)/2b]*[2b/(b+1)] [ b - 3 / b * b ] * [ 2 * b / b + 1 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 6. oktober 2010 #6 Del Skrevet 6. oktober 2010 Jeg får: 2b(b-3)/b*b(b+1) Her kan b i nevner og teller forkortes, slik at man får: 2(b-3)/b(b+1) Jeg vet ikke om det er det du skal frem til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina_ Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 6. oktober 2010 Jeg får: 2b(b-3)/b*b(b+1) Her kan b i nevner og teller forkortes, slik at man får: 2(b-3)/b(b+1) Jeg vet ikke om det er det du skal frem til? Tusen takk!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 6. oktober 2010 #8 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) du ganger det over brøkstrek med det over brøkstrek som gir (2b^2-6b)/(b^3+b^2) Felles faktor er b (2b-6)/(b^2+b) Er litt enklere å vite hvor man skal hvis du sier hva man skal frem til Edit: Så det var noen som hadde svart allerede Endret 6. oktober 2010 av Hinata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 6. oktober 2010 #9 Del Skrevet 6. oktober 2010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Independent_ Skrevet 6. oktober 2010 #10 Del Skrevet 6. oktober 2010 Ser du den knappen i feltet du skriver innlegg i? Den X-en med et lite to-tall. Den kan du bruke når du f.eks. skal skrive potenser så blir det lettere for andre å forstå. a*b2 Uansett, jeg ser du har fått løsningen på oppgaven, men ville bare tipse deg om et program. Og det programmer heter MathType. Om du ikke har det, skaff deg det. Der er det mye lettere å gjøre matteoppgaver på dataen, oversiktlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå