Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

b - 3 / b2 ganger 2b / b + 1

Noen som vet regnemåten?

Jeg får ikke til svaret som boken vil at jeg skal ha :snurt: også er det utrolig dårlig forklart i boken om hvilken fremgangsmåte man skal bruke... :tristbla:

Edit: Det er derfor jeg spør her! Jeg har utrolig lyst til å finne ut hvordan... :)

Endret av Christina_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er redd du må formulere oppgaven litt tydeligere. Skal uttrykket forenkles så mye som mulig, eller var det en likning som skulle løses? Jeg antar det første, siden det ikke er noe likhetstegn her.

Videre er det lurt å bruke parenteser for å tydeliggjøre hva som er over og under brøkstreken, siden du ikke har mer avansert formatering tilgjengelig.

Jeg tolker det du har skrevet slik:

[(b-3)/2b]*[2b/(b+1)]

hvor målet er å forkorte uttrykket så langt man greier.

Da er det i grunnen bare å forkorte 2b i nevneren mot 2b i telleren, og du står igjen med (b-3)/(b+1). Dette kan selvfølgelig omformuleres, men det må man nesten vurdere ut fra hensikten med oppgaven. På en slik form er ihvertfall uttrykket noenlunde lettleselig, som ofte er en god ting. Når det kommer til algebrauttrykk er det ingen absolutt fasit på når man skal slutte å regne; det er mange måter å formulere et gitt uttrykk på, og hvilket som er best er ofte en smakssak.

Jeg skulle gjerne forklart saken bedre, men det hadde vært fint med litt mer informasjon først; på hvilket nivå er du?(hvilken klasse) Er algebra ferskt stoff, eller har du litt oversikt over det? Det er vanskelig å begynne med en forklaring når jeg ikke vet hva du synes er vanskelig. Du kan godt si mer om oppgaven også; har jeg lest den riktig? Hva tenker du selv om oppgaven/hvor står du fast?

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er redd du må formulere oppgaven litt tydeligere. Skal uttrykket forenkles så mye som mulig, eller var det en likning som skulle løses? Jeg antar det første, siden det ikke er noe likhetstegn her.

Det er ikke en likning. Det er to brøker som skal ganges med hverandre, og forenkles underveis på enklest mulig måte ved hjelp av faktorisering.

Videre er det lurt å bruke parenteser for å tydeliggjøre hva som er over og under brøkstreken, siden du ikke har mer avansert formatering tilgjengelig.

Beklager, det er vanskelig å skrive brøker osv. når man holder på her på dataen. Enklere for hånd. :sjenert:

Jeg tolker det du har skrevet slik:

[(b-3)/2b]*[2b/(b+1)]

Ok, men det stemmer som jeg skrev på den første brøken. Dvs. (b-3) / b2.. b2 = b * b (Altså b i annen), men har ikke sånn bitelite totall på dataen, derfor b2.

hvor målet er å forkorte uttrykket så langt man greier.

Da er det i grunnen bare å forkorte 2b i nevneren mot 2b i telleren, og du står igjen med (b-3)/(b+1). Dette kan selvfølgelig omformuleres, men det må man nesten vurdere ut fra hensikten med oppgaven. På en slik form er ihvertfall uttrykket noenlunde lettleselig, som ofte er en god ting. Når det kommer til algebrauttrykk er det ingen absolutt fasit på når man skal slutte å regne; det er mange måter å formulere et gitt uttrykk på, og hvilket som er best er ofte en smakssak.

Som sagt, oppgaven er å gange brøkene med hverandre, men også underveis kunne forkorte mest mulig ved hjelp av faktorisering.

Jeg skulle gjerne forklart saken bedre, men det hadde vært fint med litt mer informasjon først; på hvilket nivå er du?(hvilken klasse) Er algebra ferskt stoff, eller har du litt oversikt over det? Det er vanskelig å begynne med en forklaring når jeg ikke vet hva du synes er vanskelig. Du kan godt si mer om oppgaven også; har jeg lest den riktig? Hva tenker du selv om oppgaven/hvor står du fast?

Algebra er ikke nytt stoff. Jeg har løst alle andre oppgavene korrekt, men denne sliter jeg med. Får ikke til riktig svar, og jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. :gjeiper: Boken har i tilegg en dårlig forklaring angående faktorisering.

Endret av Christina_
Skrevet

Matematikk.net

Skrevet

Jeg tolker det du har skrevet slik:

[(b-3)/2b]*[2b/(b+1)]

[ b - 3 / b * b ] * [ 2 * b / b + 1 ]

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg får:

2b(b-3)/b*b(b+1)

Her kan b i nevner og teller forkortes, slik at man får:

2(b-3)/b(b+1)

Jeg vet ikke om det er det du skal frem til?

Skrevet

Jeg får:

2b(b-3)/b*b(b+1)

Her kan b i nevner og teller forkortes, slik at man får:

2(b-3)/b(b+1)

Jeg vet ikke om det er det du skal frem til?

Tusen takk!!! :klemmer:

Skrevet (endret)

du ganger det over brøkstrek med det over brøkstrek som gir

(2b^2-6b)/(b^3+b^2)

Felles faktor er b

(2b-6)/(b^2+b)

Er litt enklere å vite hvor man skal hvis du sier hva man skal frem til :)

Edit: Så det var noen som hadde svart allerede :)

Endret av Hinata
Skrevet

Ser du den knappen i feltet du skriver innlegg i? Den X-en med et lite to-tall. Den kan du bruke når du f.eks. skal skrive potenser så blir det lettere for andre å forstå. a*b2

Uansett, jeg ser du har fått løsningen på oppgaven, men ville bare tipse deg om et program. Og det programmer heter MathType. Om du ikke har det, skaff deg det. Der er det mye lettere å gjøre matteoppgaver på dataen, oversiktlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...