Gå til innhold

Det ringer på døra

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og nrk-mannen? Hvem er det?

Einar Lunde, kanskje? :klø:

Når det ringer på døra går jeg eller samboer'n ut på soverommet og smugkikker i vinduet, for da kan vi se hvem som står utenfor. Som regel er det Jehova som kommer sånn uanmeldt, og da spørs det hva slags humør man er i. Er jeg trøtt og uopplagt later jeg som om jeg ikke er hjemme, er jeg i tøysehumør sender jeg samboeren ut og gir ham beskjed om å bare prate engelsk med kraftig Ulster-aksent (funker også fint mot telefonselgere o.l.), og er jeg i kranglehumør kan det hende jeg prater med dem selv.

Folk jeg kjenner sier alltid fra på forhånd når de kommer, bortsett fra en vinternatt da broren min kom fra fest og hadde fått frastjålet jakka si, med lommebok og mobil. Han hadde fått praiet en taxi bort til meg, og takk og pris for at vi sjekket hvem som ringte på den gangen. For der sto han i bare skjorta i flere kuldegrader, uten penger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor er folk fra som ofte ikke åpner? I min verden fungerer det visst litt annerledes. Her er det helt vanlig å stikke innom uten å si ifra, og da står kaffen klar :)

Kan jo være at dette er et spesielt fenomen i nord, og kanskje på små bygder?

Prøver alltid å ha det så ryddig som mulig slik at jeg alltids kan ta imot besøk hvis det skulle komme noen, men slipper jo selvfølgelig ikke inn fremmedfolk.

Ble litt paff en gang vi leide leilighet og huseier mente vi hadde så mye besøk at naboen i et hus flere meter unna la merke til det. Er da noe som heter gjestfrihet.

Bor man i eller nær en by er det best å holde døren låst dag og natt.

Har selv vært mye på besøk, da jeg kjenner noen som bor på fjellet nær bygder, og der kjenner nesten alle hverandre og de låser ikke dører.

Her kommer folk plutselig på besøk og da er det kaffe og kake/kjeks/druer/sjokolade på bordet.

Jeg syns det er stor forskjell å bo i en stor by, i en liten by, i en bygd, og avsidesliggende men ikke så langt fra en bygd.

Skrevet

Tidligere, når jeg bodde i blokk, fikk jeg aldri uventet besøk(de måtte gjennom tre låste dører, så de ringte meg alltid på telefonen når de var på vei). Og om noen ringte på dørklokka eller banket på døren, åpnet jeg ikke. Dette fordi jeg ikke har interesse av å prate med hverken Jehovas Vitne eller lisensmannen, og synes at å ikke åpne er den enkleste måten å avvise dem på.. ;-P

Nå når vi har flyttet i hus i litt mer landlige strøk, kommer familie og venner innom uanmeldt støtt og stadig. Så da gjelder det å alltid ha på seg noe "tekkelig" og se grei ut, for her kommer de brasende inn døren uten forvarsel ;-)

Jeg låser bare om jeg er alene og skal i dusjen, ellers er det åpent :-)

Skrevet

Jeg åpner ikke døra, hører som regel ikke at det banker på heller. Synes det er greit at folk ringer før de kommer jeg, for det er ikke alltid det passer med besøk.

Skrevet

Her åpnes døren flere ganger i løpet av en dag. Er flere nabobarn som skal på besøk til barna våre. Heldigvis har de vett til å ringe på. Innimellom er det besøk til oss voksne også. Noen ganger er det meldt og andre ganger ikke. Uansett setter vi pris på å få sette oss ned med enten en kaffe eller ett glass vin e.l. (alt etter tid på døgnet) og slå av en prat.

Skrevet

skvetter, da vi bor så avsides at vi nesten aldri får besøk, kler på meg (jeg liker ikke å gå med tøy hjemme) og ser om vedkommende har giddet å vente den tiden det tok :P

Skrevet

Nå har vi koblet ut ringeklokken, men jeg åpner uhyre sjelden om det banker på og jeg ikke venter besøk. Alle jeg kjenner vet at de skal ringe først uansett.

Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg bor i blokk og har heldigvis et sånt kikkehull sånn at jeg kan se hvem som dinger på. Synes det er utrolig greit. Liker ikke å åpne hvis jeg ikke vet hvem det er. Jeg åpner ikke for bøssebærere eller selgere. åpner heller ikke hvis jeg er sliten og ikke vil ha besøk.

Skrevet

Hvorfor ikke bare betale NRK-lisensen, så slipper man være redd for kontrollørene ihvertfall!? ;)

haha, morsom du

Skrevet

Det ringer på døra. Hva gjør du?

Åpner.

Skrevet

Hvorfor ikke bare betale NRK-lisensen, så slipper man være redd for kontrollørene ihvertfall!? ;)

Er da ikke redd for kontrolløren. de har faktisk ingen myndighet til å komme inn i boligen. Har hatt besøk av de tidligere i en leilighet jeg lånte og det ble bare komisk. Han trodde meg ikke selv om jeg sa sannheten. Ikke min feil at folk jobber på et slik sted at det ikke er mobildekning på et halvt år. :fnise:

Jeg gidder bare ikke å forklare meg for en mistenksom kontrollør en gang til.

TS

Skrevet

Av og til åpner jeg, av og til ikke.

Kommer noen på kveldstid etter at det har blitt mørkt ute og jeg ikke får beskjed på forhånd, så er det ganske garantert at jeg nok ikke føler for å åpne siden jeg ikke ser hvem de er.

Skrevet

Jeg åpner alltid, med mindre jeg står i dusjen eller noe sånt. Jeg er altfor nysgjerrig til å la være. ;)

Skrevet

Jeg har dørtelefon med kamera :nigo: Det var veldig praktisk en periode da et uvelkomment besøk stadig dukket opp uventet, men ellers svarer jeg og hører hva folk vil, med mindre det er sent på kvelden.

Jeg åpnet forøvrig for nrk-kontrolløren -jeg har nemlig mitt på det tørre og regnet med at de var ute etter en av naboene :fnise:

Skrevet

Jeg ser i et kikke-hull, kjenner jeg ikke personen, åpner jeg ikke. Da jeg ikke hadde et, ville jeg ikke åpnet hvis jeg ikke venten noen. Noen vett bør jo man ha..

Skrevet

Jeg åpner.

Unntakene er dersom jeg er i dusjen, eller sover fordi jeg skal på nattevakt (evt. sover fordi jeg har gått av nattevakt).

Skrevet

Leser at mange ikke liker uventet besøk, men vil heller ha et hint i forkant.

Hva dersom det ringer uventet på døra di. Hva gjør du da? Åpner du alltid, noen ganger eller aldri? Spiller tid på døgnet en rolle?

Jeg må innrømme at jeg ikke alltid åpner. Noen ganger har jeg bare ikke lyst. Andre ganger så ser jeg eller leiligheten ut som et takras og da vil jeg iallfall ikke ha besøk. Noen ganger tenker jeg at det er kontrollør vedr. NRK-lisensen og de skyr jeg som pesten.

Da blir jeg skrekkslagen, for dørklokka har ikke virket på et par år. Det ville vært creepy, ja.

Om jeg hadde hatt fungerende dørklokke, så ville reaksjonen vært "Helvete, hva er det nå.." før jeg limte på meg et høflig smil og gikk ut på balkongen for å forhåpentligvis kunne skysse noen jehovas vitner videre.

Skrevet

Jeg lukker alltid opp hvis det ringer på døra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...