AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Samboeren min må gå uten inntekt i 2 mnd nå før han får dagpenger fordi han har sagt opp jobben. Siden det blir trangt økonomisk, vil han gjerne ta ut opptjente feriepenger nå, men han har fått beskjed om fra arbeidsgiver at han vil tape masse på dette, noe med at han må betale mer i skatt? Er dette tilfelle?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 Kan ikke forstå at han taper penger på å ta dem ut i år. Eneste forskjellen er at han må skatte av dem i år, mens hvis han venter til neste år så er skattetrekket fordelt ut over de 11 resterende månedene. Samt at han selvsagt ikke får feriepenger neste år da...
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #3 Skrevet 5. oktober 2010 Som det sies her så er jo feriepenger skattepliktig uansett når han tar det ut, så effekten skal bli den samme. Eneste jeg kan se for meg er hvis han iår har så høy inntekt at han må betale toppskatt, mens han til neste år vil være langt under toppskattgrensen. Da vil det lønne seg å ta ut feriepengene det året han da eventuelt slipper å betale toppskatt.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2010 #4 Skrevet 6. oktober 2010 Tja, min far skulle fått utbetalt 50.000 i feriepenger i år. Istedenfor fikk han de før nyttår da han sluttet i jobben, og vips ble 50.000 til rundt 30.000 istedenfor, pga skatt.. Det var ikke så moro (han kunne forsåvidt ikke velge, for hadde han kunnet det hadde han bedt de vente med utbetalingen til over nyttår).
Zzyzx Skrevet 6. oktober 2010 #5 Skrevet 6. oktober 2010 Men om han hadde fått dem året etterpå så hadde han fremdeles skattet like mye av dem, det hadde bare vært fordelt ut over de andre månedene i året. Det betyr at han kunne satt ned skatteprosenten i år. Hvis han ikke har gjort det vil han sannsynligvis ha noe skatt til gode neste år igjen.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2010 #6 Skrevet 6. oktober 2010 ^ Akkurat! Men AnonymBruker har et godt poeng når det gjelder toppskatt. Dersom man tar ut feriepengene det året de er opptjent, og på grunn av det vipper over innslaget for toppskatt, kan skattetrekket totalt sett bli høyere enn om han ventet til påfølgende år og holdt seg under innslaget for toppskatt. Innslagene er i 2010 på kr. 456 400 (trinn 1) og kr. 741 700 (trinn 2). Ellers må en skatte for feriepengene uansett. Enten der og da dersom en tar de ut i opptjeningsåret, eller fordelt på de 11 resterende månedene i året dersom de tas ut påfølgende år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå