Gå til innhold

Stor inntektsforskjell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sambo og jeg har stor forskjell i inntekta vår. Han tjener rundt 700.000kr før skatt og jeg 240.000 før skatt (begge 100% stilling).

Neste høst skal vi gifte oss og vil vel da bli lignet sammen for hele 2011.

Så det jeg lurer på er hvordan vi vil merke endringene på at vi blir lignet sammen og at inntektene er så forskjellige.

Jeg er helt grønn når det kommer til slike ting.... :sjenert:

F.eks jeg har studielån, det har ikke han. Hvordan vil det komme ut på ligningen?

Vil våre private lån som er tatt opp før vi ble gift fortsatt være våre egne og ikke bli felles lån?

Beklager dårlig formulering, men som sagt - har null peiling på skatt og skatteregler :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må be om å bli lignet sammen det første året dere er gift, dersom dere ønsker det.

Ellers vil det på personinntektssiden ikke ha så stor betydning for dere å bli lignet sammen. Han vil fremdeles måtte betale toppskatt.

Formuesmessig vil det kunne ha betydning, siden begge vil få full uttelling for "fribeløpet" før formuesskattgrunnlaget skal beregnes. Samtidig vil også en eventuell negativ alminnelig inntekt kunne overføres fra den ene til den andre ektefellen. Men det er kanskje ikke aktuelt for dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...