AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Barnet vårt begynte for to uker siden i en deltidsplass i barnehage. Han gråter sårt når jeg leverer ham og klamrer seg til meg, og han skjønner lunta straks jeg parkerer utenfor og begynner å sutre allerede i bilen. Det er fælt å se på, selv om de sier at han roer seg straks jeg er ute av synet igjen og jeg ser jo at han har det bra når jeg henter ham. Jeg vet jo også at det egentlig er veldig positivt at han gråter for det er tegn på trygg tilknytning og at det hadde vært foruroligende om han ikke hadde brydd seg eller latt seg trøste av hvem som helst. Likevel gjør det vondt i mammahjertet å høre ham gråte mens jeg går derfra. I tillegg får jeg dårlig samvittighet, for han MÅ ikke være i barnehage. Jeg har vært hjemme med ham i litt over to år og han får snart et lite søsken og jeg tenkte at en deltidsplass, bare noen få timer om dagen med lek og kos ville være gøy for ham (og gi meg litt kvalitetstid med den nye babyen), men det føles fullstendig feil å sende ham vekk når jeg bare er hjemme. Så, kan noen berolige meg med at dette går over? Hvor lenge er det sannsynlig at det varer?
Gjest AnneShirley Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 Min gråt sluttet å gråte når pappa leverte i 4. barnhageuke og sluttet å gråte når jeg leverte en drøy uke etter det. Jeg ser også for meg at det er veldig godt for både meg og han at han har barnehageplass når han blir storebror. Så det ville ikke falle meg inn å ta ham ut av barnehagen mens jeg har permisjon. Da får jeg og den lille litt tid for oss selv, mens han får lekt og aktivisert seg. Men jeg tenker at han skal få ha korte dager. Ca 5 timer (og det inkluderer minst to timer med soving).
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #3 Skrevet 5. oktober 2010 De slutter å gråte når de gir opp, dva forstår at det ikke nytter.
helenaa Skrevet 5. oktober 2010 #4 Skrevet 5. oktober 2010 For oss tok det veldig lang tid, men jeg tror det hadde gått bedre hvis hun hadde vært mer vant til å være sammen med andre voksne, og hvis hun hadde vært så gammel at hun kunne forstå mer (evt så liten at hun godtok mer). Hun var ca 1,5 år da hun begynte. Jeg tror første gang uten gråt var etter ca 2 mnd... Jeg er imidlertid ikke i tvil om at det er verd det. Hun storkoser seg nå (etter 4 mnd), og har det mye bedre sammen med andre barn - og med et pedagogisk opplegg - enn "bare" sammen med meg.
helenaa Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 De slutter å gråte når de gir opp, dva forstår at det ikke nytter. Det tror jeg ikke stemmer. Dvs jeg tror du har rett i at de kan slutte å gråte fordi de skjønner at det ikke "virker", men jeg tror ikke de lar være å begynne å gråte fordi det ikke har hatt effekt. (ikke så små barn, ikke etter så kort tid). Jeg tror de slutter med gråtingen når de skjønner/føler/husker at barnehagen er et fint sted å være.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #6 Skrevet 5. oktober 2010 TS her. Dere har nok rett i at det handler mye om når han føler at det er et greit sted å være. Jeg forstår jo godt at det er nye mennesker, mange flere barn enn han er vant til å være rundt, nye rutiner osv. Det tar vel litt tid før han ser at det er de samme som skal være med ham hver dag og at det faktisk er gøy. Vi har jo sett en utvikling på de to ukene da, det har jo ikke stått helt stille. Første dagen jeg skulle forlate ham litt ringte de og ba meg komme tilbake etter bare 40 minutter for da hadde han plutselig blitt helt hysterisk og utrøstelig. Men det var bare den ene gangen, etter det har han roet seg når jeg har gått og når han har spurt etter meg har han slått seg til ro med at mamma kommer litt senere, når han har spist og lekt litt. Men det er som sagt denne leveringen jeg synes er fæl, og jeg er også utålmodig av natur så det er vel bare jeg som synes to uker er en hele evighet. Men takk for svar, jeg håper det går raskt bedre.
Gjest AnneShirley Skrevet 5. oktober 2010 #7 Skrevet 5. oktober 2010 TS her. Dere har nok rett i at det handler mye om når han føler at det er et greit sted å være. Absolutt. Da min sluttet å gråte ved levering var det mye fordi han da hadde det så travelt med å komme i gang med leken at han ikke hadde "tid til" å sutre hos meg lengre Jeg begynte også å bli litt motløs etter tredje uka med hyling, men så plutselig løsnet det. Og nå løper han inn i barnehagen for å leke når vi kommer dit om morgenen
Jens Skrevet 5. oktober 2010 #8 Skrevet 5. oktober 2010 Datteren min på 2,5 år begynnte i "ordentlig" barnehage nå i august. I starten sa hun allerede i bilen at hun ikke ville i barnehagen og gråt når jeg tok henne ut av setet. Hun hylgråt da jeg overleverte henne(vi fant ut at det beste var å gjøre det kjapt)og barnehageassistenten tok henne straks med inn. Jeg stod og ventet til hun sluttet å gråte, og dette tok ikke mer enn noen minutter faktisk. Nå, etter 2 måneder gråter hun ikke lenger. Hun gir fra seg smokken, og går inn med en assistent. Hun storkoser seg i barnehagen og synger og ler dagen lang, også når hun kommer hjem. Jeg fikk beskjed om at min datter trengte litt mere tid, men med ett samarbeid med barnehagen hvor de var obs på å alltid komme å ta henne imot, har dette gått kjempefint:-)Så, hold ut, det blir bra
Gjest Unknown Skrevet 5. oktober 2010 #9 Skrevet 5. oktober 2010 Min har akkurat sluttet med det, etter 2 mnd. Gikk 2 uker før ho begynte å gråte, men det har alltid blitt raskt bra igjen! Gjerne med det samme jeg hadde gått ut døra. Vi har begynnt å levere mens det er frokost, da går det somregel kjempebra. Er nok litt trygghet i brødskiva
SummerJoy Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 Min erfaring er at det også kan gå litt i perioder. Vi har hatt en laaaang periode hun bare har løpt inn og ikke hatt tid til å si hadet til oss en gang, og nå i det siste har hun begynt å gråte igjen enkelte dager. Hun er nesten 2 år nå og har gått i samme barnehage siden hun var 10 mnd. Føler vi har opplevd det meste, alt fra litt skeptisk til vill glede når hun kommer til barnehagen til gråt... Går litt i faser det der.
Harlekin Skrevet 5. oktober 2010 #11 Skrevet 5. oktober 2010 Min datter begynte i barnehagen i midten av august, men har først de siste ukene gått fulle uker, pga. endel sykdom. Helt i begynnelsen gråt hun ikke da jeg gikk, sannsynligvis fordi hun ikke helt forsto at jeg gikk og hun skulle være igjen. Senere, da hun forsto dette, gråt hun ved hver levering i ca. 1,5 uker. Nå er hun blid ved levering, strekker armene mot "favorittanten" sin og gråter ikke når jeg går, slik har det vært de siste dagene *bank i bordet* Det er så kjekt å se at hun er glad og ikke er lei seg.
Leifr Skrevet 6. oktober 2010 #12 Skrevet 6. oktober 2010 Tok tre uker for toåringen vår. Det var en gradvis nedtrapping -- de første gangene gråt han nokså ille, antakelig fordi han var redd; deretter var det mildere og mer sannsynlig fordi han var lei seg. Fra og med første dagen i den fjerde uka har det bare vært "HADET!" og så rett igang med leking.
*Joyce* Skrevet 6. oktober 2010 #13 Skrevet 6. oktober 2010 Barn er forskjellige, og noen bruker flere år på å slutte å gråte om morgenen. Broren min var en sånn en, han gråt hver morgen til han var 4-5 år. Vendte seg aldri til det at vi dro fra ham, men hadde det flott i barnehagen med en gang vi var ute av syne. Lillejenta gråter fortsatt ved levering. Hun har vært i barnehagen siden starten av august, men vi har hatt mye sykdom som nok har påvirket en del.
mousepad Skrevet 6. oktober 2010 #14 Skrevet 6. oktober 2010 Lite sidespor , men i forhold til det ts skriver i hovedinnlegget , så er det mer hvordan barnet oppfører seg i gjenforeningsfasen og ikke avskjedsfasen , som er viktig i forhold til hva slags tilknytning barnet vurderes å ha . Noen av de som vurderes til å ha sk trygg tilknytning gråter både mye , lite og ingenting når primæromsorgspersonen går . Her er det pappa'n som leverer i barnehagen og det har gått veldig fint . Mamma'n har aldri levert i barnehagen , men jeg henter . I forhold til gråt har det fungert mye bedre , og mener jeg tom leste at det ofte fungerer bedre og at det blir mindre gråting ved avskjed enn når mor leverer .
barnehagetanten Skrevet 6. oktober 2010 #15 Skrevet 6. oktober 2010 Det er store individuelle forskjeller ute og går. Noen gråter ikke til å begynne med, men så kommer en periode de gråter, for så at det slutter igjen. Noen gråter ikke i det hele tatt. Noen gråter noen dager, andre lengre perioder. Det som ofte skjer er at barnet roer seg når mor/far har gått. Har imidlertid vært med på et barn som holdt gråtingen gående i over 1 år. Slitsomt for mor, men også for oss på jobb. Til slutt løsnet det der også. Mine tips til leveresituasjonen: Fortell barnet at nå skal du i barnehagen og jeg på jobb. At du gleder deg til å treffe barnet etter jobb og er spent på å høre hva det har opplevd i løpet av dagen (se barnets alder i sammenheng) Når du sier hade bra: gå og ikke vakle tilbake om barnet gråter. Si alltid hadet slik at barnet ikke leker og plutselig er du borte: dette skaper trygghet for barnet. La barnet ha korte dager til å begynne med om mulig. Kom tidlig slik at barnet blir inkludert med de andre barna fra tidlig formiddag: lettere da enn om barnet kommer sent og leken/aktiviteten allerede er igang. Ring gjerne opp igjen til avdelingen og spør hvordan det gpr om du er usikker, og be dem om å ringe deg om barnet ikke faller til ro. Ha en åpen dialog med de i barnehagen: for de ønsker barnets beste. Barn flest koser seg i barnehagen og koser seg i lek med jevngamle. Fokuser på det positive når du henter, ikke på at barnet gråt og at nå er mamma/pappa endelig tilbake og kan ta det med hjem (da får gjerne barnet dårlig samvittighet om det koser seg i barnehagen....... ) Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2010 #16 Skrevet 6. oktober 2010 Det er vel ingen som ikke venner barnet til barnehagen før de begynner på jobb/skole igjen? En vennlig barnehagestart: 1.dag: Mor/far er med barnet og bare titter litt og er der 30-60 min. 2. dag: Er med barnet i 1,5 - 2 timer ved utelek. 3.dag: Samme som dag nr. 2. 4. dag: Både med barnet ute, men venter selv ute mens barnet blir med inn med et av personalet som det har blitt litt kjent med. 5. dag: Blir borte 30-60 minutter, blir kortere borte hvis barnet gråter når man går. Gradvis tilvenning, men jeg trodde det var helt vanlig?
Gjest wild bird Skrevet 6. oktober 2010 #17 Skrevet 6. oktober 2010 Veldig stor forskjell på hvor lang tid det tar før de slutter å gråte. Noen trenger lengre tid enn andre før de blir trygge. Men jeg vil trekke fram det at barnet ditt har deltidsplass. Det er veldig vanlig at de som ikke går full tid bruker lengre tid på å bli trygge enn de som går 100%.
barnehagetanten Skrevet 6. oktober 2010 #18 Skrevet 6. oktober 2010 Det er riktig det: deltidsplassbarn bruker som regel lenger tid enn de som er der hver dag: glemte å poengtere det.
SummerJoy Skrevet 6. oktober 2010 #19 Skrevet 6. oktober 2010 Det er vel ingen som ikke venner barnet til barnehagen før de begynner på jobb/skole igjen? En vennlig barnehagestart: 1.dag: Mor/far er med barnet og bare titter litt og er der 30-60 min. 2. dag: Er med barnet i 1,5 - 2 timer ved utelek. 3.dag: Samme som dag nr. 2. 4. dag: Både med barnet ute, men venter selv ute mens barnet blir med inn med et av personalet som det har blitt litt kjent med. 5. dag: Blir borte 30-60 minutter, blir kortere borte hvis barnet gråter når man går. Gradvis tilvenning, men jeg trodde det var helt vanlig? Er det noen som har sagt noe annet? Er jo ikke slik at ingen gråter bare de følger denne tilvenningen her...
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2010 #20 Skrevet 7. oktober 2010 Vi hadde en som gråt i to år i den bhg. der jeg jobbet. Men han slutta 5-10 min. etter mor eller far hadde gått. En jente vi hadde gråt i 1,5 år, men det var fordi mor aldri gikk! En gang var hun i bhg. en time!! Hver gang moren rørte på seg så fikk ungen panikk og begynte å strigråte. Vi prøvde å snakke til denne moren, men det gikk visst ikke inn. Hun hadde også med seg kjeks/ boller i vesken som hun forte barnet md foran de andre ungene. En gang kom ungen i bhg. med slikkepinne. Vi som jobba der var rimelig glad da moren fikk seg jobb og ikke hadde tid å sitte i bhg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå