Gå til innhold

Tagging på Facebook

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har så lite lyst til å dra på fest med venninner, for så å komme på facebook dagen etter hvor et vedkommende har knipset i vei masse amatørbilder: Signe fra høyre. Signe gliser i pilsglass. Signe ler av Reidun i hjørnet, som danser og traller. Signe har fått seg skjeve øyne, og glemte jakken sin et sted.

Neste gang skal jeg ha på meg burka, eller pledd? Muligens skrive i pannen: I dont have a price, Yeah, ready for those flashing lights!

Jeg har flere ganger slettet tagging av meg, men mennesker fjerner jo ikke bilder fra album selvom folk fjerner navnet sitt.

Så, at du får lov til å knipse bilder hvor som helst av medmennesker i dette landet. Hvorfor er det så spesielt å ta bilder på en fest? Hvorfor ikke bare ha dem for din egen del da, og kose deg med dem selv? Hvorfor havner dine kjære feste-øyeblikk rundt på nettet?

Uansett, jeg har sagt i fra til vedkommende. Og har tenkt til å gjøre det her etter: at jeg ikke vil være avbildet full på nettet, fjern bilder av meg fra albummet, og ikke bare navnet.

Jeg har fjernet den funksjonen som gjør at folk kan se hvor jeg er tagget. Men det spiller da ingen rolle, da folk kan gå i et album hos noen andre uansett.

Jeg har i grunn ikke så mange nære venner som gjør dette, det er mest småbekjente som kan finne på å gjøre slikt. Det er ikke normalt for meg/mine nærmeste å ta bilder på fest for så å legge dem på facebook, selvom bilder generelt kan forekomme.

Jeg har jo mange bilder av venninna mi på fest, men de er ikke lagt ut på facebook.

Så jeg undres uansett hva som er så spesielt med det, for resten av folket som ikke er helt avholds. Er jeg virkelig prippen? Jeg er da ikke i mot fester og bilder, men å legge dem på facebook er den delen av det hele jeg stiller spørsmålstegn bak.

Jeg er forberedt på å fjerne tagging og gi strenge beskjeder rundt meg, siden jeg ikke har tenkt til å fjerne meg fra Facebook. (Og det var jo bilder av meg før jeg havnet der, så det ser jo ikke ut til å spille noen rolle heller.)

Hvorfor legger du ut masse festebilder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det du.

Hva, hvorfor og hurleis kain en være så snill og grei, at en lar være å tagge bilder av vedkommende med alkohol innvendig?

Jeg har ingen festbilder på Facebook. Men vet at jeg eksisterer i noen album hvor jeg har valgt å fjerne taggen. Men som du sier, bildet forsvinner ikke fra albummet. Irriterende, men jeg kan bare tenke meg en mulig løsning. At det ikke er lov til å legge ut bilder av mennesker som ikke har gitt sitt samtykke.

Om det eksisterer en lov for det idag, vet jeg at den ikke holdes.

Gjest Raindrops
Skrevet

Det er ikke lov å legge ut bilder av folk som ikke har gitt samtykke. Jeg sier ganske enkelt ifra at de har å slette bildet, hvis ikke så kvir jeg meg ikke for å sette i gang en krangel på det, og påpeke at det er ulovelig. Litt respekt kan man ha. Ellers så har jeg blitt veldig flink til å unngå kamera, finnes mange bilder av meg på fb med hendene foran ansiktet ute på fest :fnise:

Jeg legger bare ut festbilder der folk ikke er fulle, om du skjønner hva jeg mener, og bare av folk som legger ut mange bilder selv. Er jo ikke nødvendig å legge ut verste rølpebildene. Har et par venner som ikke legger ut bilder, og ikke er tagget på noen, så dem legger jeg ikke ut bilde av fordi jeg regner med de ikke vil sette pris på det.

Skrevet

Man har ikkje lov til å legge ut bilder av folk på nettet uten deres samtykke.

Rapporteringsskjema.

Syns folk er så jævla frekke. Tar bilder i hytt og pine, gjerne av folk de veit ikkje vil bli tatt bilde av, gjerne mens de gjør diverse "morsomme" og pinlige ting. Det første de gjør dagen etterpå er å legge det inn på pc'en, slette teite, pinlige og stygge bilder av seg selv, deretter hiver de resten ut på FB og tagger i vei (og de har ingen problemer med å hive ut pinlige eller fæle bilder av venner og venninner), slik at de som er avbilda får seg ein "fin" overraskelse når de står opp og logger seg på. Festlig. Ekstra festlig når de ikkje vil eller bare ignorerer kommentarer av de som er avbilda om kommentaren inneholder ordet "slett".

Skrevet

Tusen takk, medmennesker! Føles godt å høre at jeg ikke bare er prippen. Her etter blir det nok mange bilder av håndflaten min :foto:

Nei altså: HoFF?!?

Jeg blir så oppgitt om jeg faktisk må rapportere bildene. Også ser jeg at en må ta Bilde for bilde?

Jeg rapporterer heller hele personen med et enkelt trykk om ikke vedkommende forstår en melding: Slett bildene av meg! Som du ser, har jeg ingen personlige bilder og ei heller ingen bilder som jeg er tagget i. Det er et bevisst valg om å unngå dette.

I tillegg, rent personlig, synes jeg det skulle vært unødvendig!

TS ;)

Skrevet

Man har ikkje lov til å legge ut bilder av folk på nettet uten deres samtykke.

Rapporteringsskjema.

Syns folk er så jævla frekke. Tar bilder i hytt og pine, gjerne av folk de veit ikkje vil bli tatt bilde av, gjerne mens de gjør diverse "morsomme" og pinlige ting. Det første de gjør dagen etterpå er å legge det inn på pc'en, slette teite, pinlige og stygge bilder av seg selv, deretter hiver de resten ut på FB og tagger i vei (og de har ingen problemer med å hive ut pinlige eller fæle bilder av venner og venninner), slik at de som er avbilda får seg ein "fin" overraskelse når de står opp og logger seg på. Festlig. Ekstra festlig når de ikkje vil eller bare ignorerer kommentarer av de som er avbilda om kommentaren inneholder ordet "slett".

I tillegg er det ikke bare rare bilder av andre som legges ut, etter det jeg har sett. Mange er like flinke til å legge ut amatørbilder av seg selv, og mange rare bilder av mennesker på fest uten mening. Av en eller annen grunn er det visst kjempe festlig!

Jeg fatter og begriper ikke :fnise:

Ser ikke vitsen i å slippe løs hele helgens rølpfiction til offentligheten i det hele tatt!

Skrevet

Jeg sier klart i fra at jeg ikke ønsker at det legges ut bilder av meg uten at jeg har godkjent det uavhengig om det er festbilder elle ikke. Hittil har det blitt respektert.

Jeg legger aldri ut bilder av andre uten at jeg har spurt på forhånd om det er ok.

Skrevet

Jeg syns du er prippen. I min vennegjeng er det vanlig å ta bilder når vi gjør ting sammen, ikke bare på fest. Hvis vi skal ut og spise, reiser et sted, har en filmkveld hjemme, er på skolen - da blir kamera med. Hvorfor? Fordi det er en enkel måte å dele bilder mellom hverandre på. Hvis man selv ikke har tatt bilder av hendelsen, men ønsker å ha det, kan man finne de på Facebook. En annen grunn er at man har venner i andre deler av landet som jobber eller studerer, men fremdeles vil føle seg "oppdatert og inkludert" ang. hva resten av vennegjengen gjør.

Skjønner ikke hvorfor folk blir så forbanna hvis noen legger ut et bilde hvor de ser litt rare ut. Det er vel bare å le av det? Eller er dere virkelig så opptatte av at Facebookvennene deres skal oppfatte dere som konstant perfekte og samlede mennesker?

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Hvis noen legger ut bilder av meg der jeg ser møkkfull ut på fest synes jeg ikke det er noe å le av.

Edit: Dessuten, det må da være mulig å respektere at noen rett og slett ikke vil ha bilder av seg selv florerende på nett, uansett om de er pene eller stygge?

Endret av Raindrops
Skrevet

Må da være MULIG å ha en filmkveld med venninnene sine, uten å knipse alle øyeblikk og forvente at alt havner på facebook :fnise: Har dere helt makk?? :foto:

Gjest Sommertid
Skrevet

Jeg personlig synes det er kjempe koselig med bilder på FB. Tar gjerne masse bilder selv også og legger ut, men jeg har et par venner på FB som ikke liker at jeg legger ut bilder av dem. Dette respekterer jeg fult ut. Det har hent at jeg har oversett et bilde med en av disse personene på, men da har jeg slettet det så fort jeg har oppdaget det.

Jeg synes absolutt ikke det er sært å ikke ville bli avbilda på FB.

Skrevet (endret)

Skjønner ikke hvorfor folk blir så forbanna hvis noen legger ut et bilde hvor de ser litt rare ut. Det er vel bare å le av det? Eller er dere virkelig så opptatte av at Facebookvennene deres skal oppfatte dere som konstant perfekte og samlede mennesker?

For min del handler det ikkje om at eg kanskje ser litt rar ut på bildene, det regner eg med at eg gjør. Om eg ser kul eller rar ut, det er det samme for meg. Eg vil ikkje ha bilder av meg på FB eller andre steder på nettet.

Det er heller ikkje bare mine facebookvenner som hadde sett bildene. Men alle vennene til den som hadde lagt det ut, og muligens vennene sine venner eller alle som er på facebook, avhengig av privatinnstillingene på fotoalbumet/albumene. Om eg ville dele mitt liv og mine (fritids)aktiviteter med "heile verden" hadde eg hatt åpen profil.

Endret av Awsome
Skrevet

jeg bruker bildefunksjonen på facebook mye, og bruker den som base for å kunne legge ut bilder i andre fora. MEN jeg tagger ikke andre, og jeg legger ikke ut bilder av andre uten at jeg vet at det er greit.

Skrevet

Jeg er sånn som legger ut mange bilder på facebook, ferie, fest(men ikke megafyllebilder), litt spesielle anlednidninger og noen helt vanlige hverdagsbilder. MEN! Legger bare ut bilder av folk som jeg vet det går greit for, og som er avklart på forhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...