Amys Skrevet 4. oktober 2010 #1 Skrevet 4. oktober 2010 Vi leier en leilighet med en litt kranglete dimmer til en av taklampene. Sikringen i den har gått to ganger på et par måneder, og nå sist gang døde hele dimmeren. Men er det vi eller huseier som skal betale for elektriker og ny dimmer? Jeg vet det er leietager som skal betale for skader og liknende, men dette er jo ikke en direkte skade. Noen som vet?
Montefalco Skrevet 4. oktober 2010 #2 Skrevet 4. oktober 2010 Vi leier en leilighet med en litt kranglete dimmer til en av taklampene. Sikringen i den har gått to ganger på et par måneder, og nå sist gang døde hele dimmeren. Men er det vi eller huseier som skal betale for elektriker og ny dimmer? Jeg vet det er leietager som skal betale for skader og liknende, men dette er jo ikke en direkte skade. Noen som vet? Husleieloven § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.
Amys Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2010 Hehe...leste litt fort i går Hadde ikke fått med meg siste del av avsnittet der. Takk
slask Skrevet 6. oktober 2010 #4 Skrevet 6. oktober 2010 Hva slags lampe er det som er koblet på dimmeren? Er den dimmbar? Vanlige glødelamper er alltid dimmbare, men lampe som har elektronisk trafo funker ikke nødvendigvis. Det kan sitte en sikrign inne i dimmeren, men det er helst en elektrikerjobb eller for kyndige å sprette av lokket på dimmeren.
Amys Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. oktober 2010 Lampen er dimmbar ja, men har ikke fungert så veldig lenge mellom hver gang sikringen går. Sikringen inne i dimmeren er den vi har byttet de andre gangene, men nå sist gang knuste hele sikringen og tok med seg dimmeren i samme slengen. Om det hadde vært vår egen leilighet hadde jeg vel bare satt inn ny dimmer, men ettersom vi leier er det greit å gjøre det på den "ordentlige" måten med elektriker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå