Gå til innhold

Innmarsj i kirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært i få bryllup selv. Skal gifte meg i 2010 og vi lurer på hvilke alternativer det er i forhold til innmarsj i kirken. Det ene alternativet jeg vet om er at brud går opp kirkegangen med sin far mens brudgom venter fremme ved alteret. Et annet alternativ er at brud går opp kun med sine brudepiker uten far. Enda et alternativ er at brud og brudgom går opp kirkegangen sammen. Når det gjelder det siste alternativet, når møtes brud og brudgom? før eller etter kirkedøren åpnes? Det er jo tradisjonellt sett ikke meningen at brudgom skal se bruden før inngangen?

Har et litt anstrengt forhold til min far og synes derfor det blir feil at han skal følge meg opp kirkegangen. Min forlovede har alltid vært vant til at brudgom ikke skal se bruden før inngangen og synes det er litt vanskelig å ikke skulle følge denne tradisjonen..

Litt rotete men håper på innslag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter det du skriver så høres det ut som om det mest rette for dere er at du går opp gulvet alene(ev. med brudepiker) og at han venter ved alteret :)

Skrevet

Jeg skal gå opp kirkegulvet sammen med 2 brudepiker og 2 brudesvenner :) Det føles mest naturlig for meg!

Skrevet

Gjør det dere føler er riktig for dere.

Skrevet

Vel, både det å gå opp med sin far, og voksne brudepiker er veldig amerikansk.

Hva med den norske tradisjonen, at bruden går opp alene ?

Skrevet

Jeg lurer fælt på dette selv…

Jeg er over 30, har vært samboer i mange år og står ikke spesielt nær faren min. Det virker derfor ikke naturlig å be ham følge meg opp kirkegulvet. Samtidig synes jeg det er så flott når brudgommen står oppe ved alteret og har tårer i øynene mens han ser bruden skride opp kirkegulvet…

Derfor synes jeg ikke det er optimalt å gå sammen med brudgommen heller. Og så tenker jeg at hvis jeg går alene, så sier jeg liksom veldig klart fra at til faren min at jeg ikke ønsker at han skal følge meg…

Skal ikke være enkelt! Dere som gikk sammen med brudgommen: hadde dere noe romantisk møte utenfor/i nærheten av kirken først?

Skrevet

Jeg lurer fælt på dette selv…

Jeg er over 30, har vært samboer i mange år og står ikke spesielt nær faren min. Det virker derfor ikke naturlig å be ham følge meg opp kirkegulvet. Samtidig synes jeg det er så flott når brudgommen står oppe ved alteret og har tårer i øynene mens han ser bruden skride opp kirkegulvet…

Derfor synes jeg ikke det er optimalt å gå sammen med brudgommen heller. Og så tenker jeg at hvis jeg går alene, så sier jeg liksom veldig klart fra at til faren min at jeg ikke ønsker at han skal følge meg…

Skal ikke være enkelt! Dere som gikk sammen med brudgommen: hadde dere noe romantisk møte utenfor/i nærheten av kirken først?

Gjør det som føles naturlig for deg! Personlig synes jeg det er mest romantisk at min tilkommende står og venter på meg. Var som ei anna skrev i en annen tråd her at det blir liksom ikke det samme om brudgommen ser deg utenfor kirken mens du retter på kjolen og håret og er litt småstresset. Er jo bedre at han ser deg som en engel som kommer skridene mot ham opp kirkegulvet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...