Gå til innhold

Når kan man betale ekstra på lånet sitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg skal betale i mnd blir trukket automatisk fra kontoen min. Jeg prøvde å finne ut om jeg bare kan betale inn ekstra når som helst når jeg føler for det, men hun bankdama snakket om termin og avdrag og renter og da ble jeg i grunnen litt forvirret. Sånn som jeg skjønte det var det lurt å vente med å betale inn ekstra til etter at banken har trukket månedsbeløpet fra kontoen pga et eller annet. Sånn at ikke banken tror at jeg prøver å betale ned neste terminbeløp eller noe i den dur, når jeg egentlig vil betale ned ekstra. Akkurat det med hvorfor skjønte jeg ikke helt. Kanskje ikke så lurt å ringe og spørre om sånt når man er trøtt... Noen som har en litt enkel forklaring til meg?

Det er forøvrig et boliglån i dnb det er snakk om om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ja, jeg har prøvd å se etter svaret i spm og svar på nettbanken, men siden henger seg opp, så jeg får ikke opp svaret.

Det jeg skal betale i mnd blir trukket automatisk fra kontoen min. Jeg prøvde å finne ut om jeg bare kan betale inn ekstra når som helst når jeg føler for det, men hun bankdama snakket om termin og avdrag og renter og da ble jeg i grunnen litt forvirret. Sånn som jeg skjønte det var det lurt å vente med å betale inn ekstra til etter at banken har trukket månedsbeløpet fra kontoen pga et eller annet. Sånn at ikke banken tror at jeg prøver å betale ned neste terminbeløp eller noe i den dur, når jeg egentlig vil betale ned ekstra. Akkurat det med hvorfor skjønte jeg ikke helt. Kanskje ikke så lurt å ringe og spørre om sånt når man er trøtt... Noen som har en litt enkel forklaring til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan betale ned på lånet akkurat når det passer deg. Gå inn på "Lån og kredittkort" i venstre meny i nettbanken din. Til høyre for lånet ditt velger du snarveien "Ekstra avdrag". Du trenger ikke å tenke over når i måneden du betaler inn ekstra. Vær oppmerksom på at løpetiden blir automatisk forkortet når du gjør det på denne måten. Ønsker du å opprettholde løpetiden for å betale mindre per måned må du kontakte banken.

Den forklaringen du fikk da du kontaktet banken kan du se helt bort fra så lenge du betaler inn ekstra i nettbanken din. Hvis du kontakter banken for å få de til å betale inn ekstra for deg må banken sjekke ut hvilken måte de skal gjøre dette på for at det ikke skal gå til å dekke et nært forestående terminbeløp. Du trenger derfor ikke å bekøymre deg for dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har man ikke den menyen på sin nettbank, så vent til etter at lånet er trekt, for hvis ikke blir både konto og bank forvirret over hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har man ikke den menyen på sin nettbank, så vent til etter at lånet er trekt, for hvis ikke blir både konto og bank forvirret over hva som skjer.

Den menyen er i nettbanken til DnB NOR som TS bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed om at dersom vi har planer om å gjøre innbetalinger uten om det månedlige trekket, så skal vi gi beskjed til banken om dette slik at vi får det på et eget kidnummer. Dette for å være sikker på at det fører til raskere nedbetaling på lånet, og ikke bare mindre månedbeløp.

Anbefaler deg å snakke med banken en gang til.

Edit: Dette er forresten i Sparebank1.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fått beskjed om at dersom vi har planer om å gjøre innbetalinger uten om det månedlige trekket, så skal vi gi beskjed til banken om dette slik at vi får det på et eget kidnummer. Dette for å være sikker på at det fører til raskere nedbetaling på lånet, og ikke bare mindre månedbeløp.

Anbefaler deg å snakke med banken en gang til.

Edit: Dette er forresten i Sparebank1.

Du vil ikke få noe KID-nummer i DnB NOR, men betaler direkte inn på lånenummeret. Enkleste måte å nedbetale på lånet er å gjøre det i nettbanken slik som det er beskrevet i mitt innlegg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Jeg ville nok snakket med banken om det - tidligere var det ihvertfall slik at banken benyttet egne koder når det var snakk om ekstraordinære avdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS, prøv å still samme spm på FaceBook, DnB NOR har en side der hvor de svarer på alt mellom himmel og jord :)

Når det er sagt, jeg TROR ikke at det å nedbetale litt ekstra på lånet er mer komplisert enn å gjøre det fra nettbanken som det er nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok snakket med banken om det - tidligere var det ihvertfall slik at banken benyttet egne koder når det var snakk om ekstraordinære avdrag.

Jeg jobber i DnB NOR og vet derfor at svaret jeg har gitt høyere oppe i tråden er riktig. Det er mao. ikke nødvendig med egne koder når en skal betale ekstraordinære avdra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene alle sammen. Jeg har snakket med banken, og det er bare ¨å betale inn, jeg trenger ikke kode og jeg trenger ikke å si ifra. Det var bare det med når i mnd jeg burde betale i forhold til det som trekkes fast jeg var usikker på :).

Jeg jobber i DnB NOR og vet derfor at svaret jeg har gitt høyere oppe i tråden er riktig. Det er mao. ikke nødvendig med egne koder når en skal betale ekstraordinære avdra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...