AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #1 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg arbeidet ut september i fjor. Jeg hadde da et vikariat som gikk ut 1 okt. Da gikk jeg også ut i fødselspermisjon. Jeg sa til arbeidsgiver at jeg og mannen tenkte å dele siste del av permisjonen. Jeg fikk da tilbud om 50% stilling fra mars d.å. Jeg jobbet da i min 50% stilling og hadde 50% permisjon frem til august. I august fikk jeg en 50% stilling til og dermed har jeg nå 100% som jeg arbeider i. I juni når feriepengene utbetales trekte de meg for 50% stilling da det var det jeg hadde der da også fikk jeg utbetalt feriepengene jeg hadde tjent i fjor. Jeg skulle nå ta ut ferien min nå(jobber jo 100% nå og hele fjoråret) og får beskjed om at jeg bare har 15 dager(halvparten). Det kan vel ikke stemme?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #2 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg har verken fått mer eller mindre penger i juni enn om jeg hadde arbeidet i 100%stilling hele tiden. Det er feriepengene jeg tjente opp i fjor jeg fikk og hadde fått uansett. .og ja,jeg vet jeg kan få ferie uten lønn,men det er ikke aktuelt.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #3 Skrevet 4. oktober 2010 Høres ut som det stemmer, resterende av ferien er uten lønn.
Rosalie Skrevet 4. oktober 2010 #5 Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Du har krav på ferien, men ferie er jo fri fra jobb, og da ubetalt. Derfor har man feriepenger som skal dekke opp lønnstapet. Du har nok langt fra nok feriepenger i år til å dekke opp lønnstap for hele fem uker ferie. Og siden du bare ble trukket for 50% stilling da det ble trekt for ferie, vil du trekkes i lønn for den ferien du hittil ikke er blitt trukket for dersom du skal ta ut full ferie Endret 4. oktober 2010 av Rosalie
Chiquita Skrevet 4. oktober 2010 #6 Skrevet 4. oktober 2010 Men du har jo krav på å få tatt full ferie, bare at resten blir ubetalt. Du kan ta mer ferie, men du kan ikke tvinges til å ta mer ferie enn hva feriepengene dekker opp
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #7 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg fikk jo bare feriepenger som dekket juni måned. Poenget da var bare at jeg jobbet 50% og hadde resten som fødselspermisjon. Føler jeg blir straffet fordi jeg lot far være litt mer hjemme. Skulle tatt 100% permisjon så hadde det ikke blitt noe tull..
Rosalie Skrevet 5. oktober 2010 #8 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg fikk jo bare feriepenger som dekket juni måned. Poenget da var bare at jeg jobbet 50% og hadde resten som fødselspermisjon. Føler jeg blir straffet fordi jeg lot far være litt mer hjemme. Skulle tatt 100% permisjon så hadde det ikke blitt noe tull.. Feil. Du fikk de feriepengene du hadde krav på og opptjent i fjor. Dvs for 50% stilling. Hadde du tatt all permisjonen, hadde du ikke fått noen feriepenger fra arbeidsgiver, så jeg skjønner ikke hvordan du får det til at du blir straffet.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #9 Skrevet 5. oktober 2010 Men ts, mener du at du ikke får ferie i 30 arbeidsdager? For det har du ikke krav på, du har krav på 15 arbeidsdager. De fleste i 50 % stilling vil ha 15 arbeidsdager over 5 uker.
molly83 Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Men ts, mener du at du ikke får ferie i 30 arbeidsdager? For det har du ikke krav på, du har krav på 15 arbeidsdager. De fleste i 50 % stilling vil ha 15 arbeidsdager over 5 uker. I fjor jobbet jeg 100% hele tiden. Det er bare en liten periode på 5 måneder nå i årjeg har jobbet 50%. Nå jobber jeg 100% igjen og ønsker å ta ut 4 ukers ferie(20 dager) uten at jeg blir trukket i lønn. Jeg fikk 32 000 kr i feriepenger. Det ville jeg fått uansett, fordi det er 12% av det jeg tjente i fjor. Endret 5. oktober 2010 av molly83
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #11 Skrevet 5. oktober 2010 Feil. Du fikk de feriepengene du hadde krav på og opptjent i fjor. Dvs for 50% stilling. Hadde du tatt all permisjonen, hadde du ikke fått noen feriepenger fra arbeidsgiver, så jeg skjønner ikke hvordan du får det til at du blir straffet. Hadde jo nesten ikke permisjon i fjor,så selvfølgleig hadde jeg fått feriepenger fra arbeidsgiver... Nå få jeg bare ikke ta ut 5 ukers ferie uten at jeg blir trukket i lønn,får ta ut 2,5 uker. Skulle jo tro jeg hadde opparbeidet meg full betalt ferie?? TS
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #12 Skrevet 5. oktober 2010 Følger ikke feriepengene året før da? Hvis hun har jobbet 100 % da så skal det ikke ha noe å si om hun har jobbet 50 % nå i år?
pøbelsara Skrevet 5. oktober 2010 #13 Skrevet 5. oktober 2010 Man får feriepenger man har opptjent året før, ja. Når man trekkes i lønn (vanligvis i forbindelse med feriepengeutbetaling) trekkes man for det antall dager ferie stillingsprosenten tilsier. Dvs. 15 arbeidsdager i løpet av fem uker for 50% stilling. Når TS nå jobber fullt, er fem uker ferie det dobbelte av de 15 dagene hun ble trukket for i sommer, og det må derfor trekkes for ytterligere 50% når hun skal ta ut ferie.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #14 Skrevet 5. oktober 2010 I juni,når jeg hadde 50% stilling ble jeg trukket hele lønna mi,dvs 15000 kr(i halv stilling). Hadde jeg hatt 100% stilling hadde jeg også blitt trukekt hele lønna mi,men da 30 000 kr. Også hadde jeg fått feripengene mine,dvs 32000 kr. Jeg har jo fått utbetalt det samme uansett. Det er noe her jeg ikke skjønner. Hadde det vært annerledes om jeg jobbet 50% fra januar til mai,slik at jeg stod oppført med 100% i juni når feriepengene utbetales?
Shade Skrevet 6. oktober 2010 #15 Skrevet 6. oktober 2010 Hvis jeg forstår deg rett fikk du feriepenger isteden for lønn i juni? Hvis de da trakk deg for lønn for en 50% stilling er det jo helt logisk at du bare vil få betalt ferie for en 50% stilling nå og så må de eventuelt trekke deg for 50% til hvis du vil ha full ferie. Jeg regner med at de andre på jobben din med 100% stilling ble trukket for 100%? Føler det blir litt feil å si at de trekker og for de gjør jo egentlig ikke det. De betaler bare ut feriepenger den måneden isteden for vanlig lønn og så får du vanlig lønn når du tar ferie om du skal ha den en annen måned.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2010 #16 Skrevet 6. oktober 2010 Hvis jeg forstår deg rett fikk du feriepenger isteden for lønn i juni? Hvis de da trakk deg for lønn for en 50% stilling er det jo helt logisk at du bare vil få betalt ferie for en 50% stilling nå og så må de eventuelt trekke deg for 50% til hvis du vil ha full ferie. Jeg regner med at de andre på jobben din med 100% stilling ble trukket for 100%? Føler det blir litt feil å si at de trekker og for de gjør jo egentlig ikke det. De betaler bare ut feriepenger den måneden isteden for vanlig lønn og så får du vanlig lønn når du tar ferie om du skal ha den en annen måned. Jeg ble trukket hele lønna mi,det hadde jeg blitt om jeg jobbet 100% og. Kommer unsett ut i 0.Taper arbidsgiver på at jeg tar 5 uker ferie i dette tilfellet og på hvilken måte?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2010 #17 Skrevet 6. oktober 2010 Er det bare stillingsprosenten jeg hadde i juni som teller??
SmallTalk Skrevet 6. oktober 2010 #18 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg skjønner ikke hva du vil med dette innlegget, jeg. Og ikke skjønner jeg noe av forklaringene dine heller. Ei heller hva du egentlig spør om. Du jobbet 100% ut sept 09. Du var i permisjon frem til mars. Du begynte å jobbe 50% i mars, og 50% til i august. Stemmer? Du ble trukket i lønn i juni og fikk feriepenger utbetalt isteden? Jeg ser ikke problemet, ettersom dette er noe som gjelder alle som jobber på fastlønn. Har jeg skjønt det riktig dersom du lurer på hvorfor du ikke får feriepenger for hele 09 + ferieuker opptjent i 09?
Illuminati Skrevet 6. oktober 2010 #19 Skrevet 6. oktober 2010 Er det bare stillingsprosenten jeg hadde i juni som teller?? Ja.
Muscae Skrevet 6. oktober 2010 #20 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg ble trukket hele lønna mi,det hadde jeg blitt om jeg jobbet 100% og. Kommer unsett ut i 0.Taper arbidsgiver på at jeg tar 5 uker ferie i dette tilfellet og på hvilken måte? Arbeidsgiver taper jo på at du blir borte fra jobb med lønn! Mulig jeg har misforstått helt her, men sånn ser jeg det: Si du jobber fast 20 (er vel egentlig i gjennomsnitt 21,3 eller noe sånt, men 20 er et tall som er lett å forholde seg til) dager i mnd, og i 50% stilling jobber du kun 10 dager den mnd. Det vil si at det var ca 10 dager i Juni du IKKE var på jobb, fordi du ikke skulle jobbe de dagene i forhold til stillingsprosenten. Disse skal du da ikke ha lønn for! Så blir du trukket hele lønna i 50 stilling, det vil si 15 000kr. Det vil si 15000 kr i sparte lønnskostnader for arbeidsgiver. Om du hadde jobber 20 dager den mnd, så hadde du blitt trukket for 30 000 kr. Det vil si 30 000kr i sparte lønnskostnader for arbeidsgiver. Om du nå skal ta ut ferien din (25 dager) med full lønn, så vil jo du få 30 000 utbetalt den mnd (fordi du nå jobber 100%), mens arbeidsgiver kun har "spart" 15 000 på å trekke deg for feriedager. Det vil si at arbeisgiver går i minus med 15 000kr. Bare sånn på siden: Har hørt av arbeidsgiveren min at "lønna" i juni er full lønn + feriepenger - 25 dager ferie. Derfor er det riktig å snakke om "trekk i lønn" for ferie, selv om det blir kompensert med feriepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå