AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #1 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke kan jobbe turnus. Det ser ut til at mange av de jobbene jeg er utdannet til innebærer turnusjobbing, og derfor kan jeg ikke søke på disse. Jeg har klart å få meg et vikariat med kun dagjobbing, men om jeg ikke skulle få fornyet dette vikariatet står jeg igjen uten jobb. Jeg har fått forlenget vikariatet to ganger, men nå ser det ut til at personen jeg vikarierer for kommer tilbake etter jul. Uten mer jobb får jeg jo heller ikke mye erfaring, og med langvarig arbeidsløshet på cv'en blir jeg vel enda mindre attraktiv på arbeidsmarkedet. Hva kan jeg gjøre for å skaffe meg en dagjobb innen det fagfeltet jeg er utdannet? Dagjobbene er jo helt klart de mest ettertraktede, og uten særlig mye erfaring står jeg helt klart ikke fremst i køen når det gjelder disse. Hvis jeg henvender meg til NAV for å få hjelp til å finne relevant jobb, hva kommer de til å gjøre da? Kommer de til å ignorere utdannelsen min totalt og kreve at jeg tar meg jobb som oppvaskhjelp på motell f.eks?
SmallTalk Skrevet 4. oktober 2010 #2 Skrevet 4. oktober 2010 Ja, NAV kan kreve at du tar de jobbene du blir tilbudt, uansett om det er som oppvaskhjelp på et motell i indre Finnmark.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #3 Skrevet 4. oktober 2010 Dersom du ber om hjelp kommer de jo ikke til å kreve noe. De krever ikke noe som helst før du krever penger av dem eller kommer inn under et tiltak, det er først da du risikerer vaskejobb på motell.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #4 Skrevet 4. oktober 2010 I teorien kan du bli tilbudt vaskejobb i gokk, og det forventes at du tar den. I praksis blir du ikke tilbudt noe som helst.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #5 Skrevet 4. oktober 2010 Hva med praksisplass da? Bare for å få relevant erfaring som gjør meg mer attraktiv på arbeidsmarkedet? Jeg vet at de kan kreve at jeg tar en hvilken som helst jobb, men jeg er svært lite villig til å vaske tallerkner på et motell i Finnmark når jeg har tatt en utdannelse for å unngå nettopp dette. Da jeg var arbeidsledig og nærmest tryglet om hjelp til å skaffe jobb ville jeg blitt sjeleglad over å bli tilbudt jobb som oppvaskhjelp, men da fikk jeg ingenting. Så hva er risikoen for at de kommer til å gjøre det nå?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #6 Skrevet 4. oktober 2010 I teorien kan du bli tilbudt vaskejobb i gokk, og det forventes at du tar den. I praksis blir du ikke tilbudt noe som helst. Det stemmer, man blir ikke tilbudt jobb av NAV lenger. Hilsen arbeidsledig som driver dank
Gjest Coarvi Skrevet 4. oktober 2010 #7 Skrevet 4. oktober 2010 Sannsynligheten for at du blir tilbudt jobb i Gokk er ganske liten, da de har arbeidsledige i Gokk også, og da vil heller de bli tilbudt jobben... Hvis du heller vil være arbeidsledig enn å vaske tallerkener er jo det et valg du selv må ta, og stå for. Men det er jo greit å kontakte NAV likevel, det er jo mulig de har noen konstruktive råd.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #8 Skrevet 4. oktober 2010 Men det er jo greit å kontakte NAV likevel, det er jo mulig de har noen konstruktive råd. Skulle gjerne gjort det, men jeg tør ikke. Jeg meldte meg arbeidsledig for mange år siden, og maken til drittslenging og inkompetanse har jeg aldri opplevd. De ga meg de ferdig utfylte papirene til en annen person ved en feiltagelse, og de så ikke ut til å bry seg da jeg gjorde dem oppmerksom på tabben dagen etterpå. Jeg klarte å mase meg til en plass på AMO-kurs, og en saksbehandler anbefalte meg at jeg sa fra meg plassen ettersom kurset var altfor vanskelig for meg og jeg aldri ville klare å fullføre. Med gråten i halsen godtok jeg det, men gikk senere tilbake og maste meg til en ny plass på samme kurs. Jeg bestemte meg for at de ikke skulle klare å knekke meg, uansett hvor mye de prøvde! AMO-kurset viste seg å være fullt av umotiverte mennesker som hadde blitt plassert der mot sin vilje. Jeg var den eneste av dem som klarte å bestå eksamen ved kursets slutt, så jeg er ikke så dum som NAV skal ha det til. På den tiden mottok jeg ingen økonomiske ytelser, og jeg søkte heller ikke om dette. Det eneste jeg ønsket var hjelp til å finne en jobb, og å bli behandlet med litt mer respekt. Jeg ville som sagt blitt sjeleglad om jeg hadde blitt tilbudt jobb som oppvaskhjelp, men jeg fikk aldri tilbud om noe som helst. Jeg klarte å få meg en vaskejobb, og senere tok jeg som sagt en utdannelse for å slippe å vaske tallerkner resten av livet. Jeg er ikke en lat unnasluntrer, jeg prøver ikke å skvise NAV for penger om det er noen som tenker i de baner. Jeg fikk som sagt et vikariat med kun dagvakter innen det jeg er utdannet (hell og lykke), og dette vikariatet flyttet jeg 50 mil for å kunne ta. Jeg er villig til å prøve det meste, men jeg har blitt mer kresen med årene. Jeg ville som sagt blitt sjeleglad over å bli tilbudt en vaskejobb for mange år siden, men det er pr dags dato ikke like attraktivt å ha en slik jobb. Jeg er ikke den eneste som har opplevd dårlig behandling hos dette kontoret. En kamerat fikk høre at "Du egner deg ikke for arbeidslivet" fordi han har litt problemer med hørselen. Om det er kun dette ene kontoret som prover å bryte ned mennesker psykisk, eller om det er noe som gjelder for alle, det vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er at jeg tør ikke sette beina mine der inne med mindre det er absolutt nødvendig. Når en hørselshemmet ungdom får høre at han ikke egner seg for arbeidslivet, og de insinuerer at jeg er dum, da er jeg redd for hva de kommer til å si dersom jeg ber om hjelp til å finne en turnusfri jobb. Og bare så det er sagt: Jeg er ikke dum. Jeg har for det meste femmere og seksere på vitnemålet fra VGS, og jeg har utdannelse fra universitetet. Men jeg har som sagt en sykdom som gjør at jeg ikke kan jobbe turnus, og jeg er redd NAV kommer til å slenge dritt på grunn av det.
Gjest Spinell Skrevet 4. oktober 2010 #9 Skrevet 4. oktober 2010 Skal du ha noen sjans til å finne en løsning må du i alle fall gå inn i en konstruktiv dialog med NAV, og ikke møte dem med den innstilling at de kommer til å møte deg med inkompetanse og gjøre hva de kan for å lage problemer for deg. Alle NAV-ansatte er verken dumme eller masochister, så de går jo ikke inn for å skaffe seg uvenner og gjøre seg upopulære! Fortell om sykdommen din. Be om råd. Be dem forklare deg hvilke rettigheter du har. Fortell hva du har lyst til å jobbe med. Spør hvilke muligheter NAV kan gi deg innen videreutdanning. Når du snakker så mye om turnusarbeid får jeg raskt sykepleierassosiasjoner. Hvis du er det: kan du ikke satse på en videreutdanning som kvalifiserer deg til jobber som stort sett utføres på dagtid? Helsesøster, f.eks?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #10 Skrevet 4. oktober 2010 Takk for råd, Spinell. Jeg skulle gjerne gått i dialog med NAV og spørre dem hvilke muligheter jeg har, men jeg tør rett og slett ikke. Dette hendte for lenge siden, og jeg håper og tror at denslags oppførsel begrenser seg til kun det ene kontoret. Forhåpentligvis har de som da jobbet der sluttet, så jeg slipper å møte dem igjen. Jeg kan gjerne fortelle dem hva jeg har lyst til å jobbe med, men jeg er redd for at de ikke kommer til å bry seg nevneverdig om verken ønskene mine eller kvalifikasjonene mine, og kreve at jeg begynner på deltid i en vaskejobb igjen. Jeg kan fortsatt ikke begripe hva som får en Aetat-ansatt til å si til en tunghørt arbeidssøker at han ikke egner seg for arbeidslivet, eller hvorfor de insinuerer at jeg er dum. Jeg er en ganske stille og sjenert grå mus, kanskje det er derfor? :klø: For alt jeg vet kan jo også jeg møte en saksbehandler som forteller meg at jeg ikke egner meg for arbeidslivet på grunn av sykdommen min. Jeg er redd de kommer til å slenge dritt, jeg føler meg tross alt ganske dum som trodde jeg ville klare turnusarbeid. Ikke visste jeg at det skulle være så vanskelig å skaffe seg dagstilling heller. Jeg hadde et vikariat som innebar turnusarbeid tidligere, men fant ut at helsa ikke godtok det. Så gikk jeg arbeidsledig en stund, fant et vikariat 50 mil unna, og flyttet. Den eneste løsningen jeg kan tenke meg er at jeg får med meg forloveden min hvis jeg går i dialog med NAV, slik at jeg har litt moralsk støtte sånn for sikkerhets skyld. Og den innstillingen jeg har, den har nok brent seg fast... Logisk sett vet jeg at dette forhåpentligvis ikke er representativt for alle kontorene, men jeg blir rett og slett ikke kvitt den gufne følelsen. Men er det noen her som har positiv erfaring med NAV? Er det noen her som har fått hjelp til å skaffe praksisplass? Noen her som har fått hjelp til å få jobb gjennom NAV?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #11 Skrevet 5. oktober 2010 Hva med å ta en ny utdanning/videreutdanning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå