Gå til innhold

Å leve på grandis og cola

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en kamerat jeg har kjent siden barndommen som jeg er litt bekymret for, kan du si. Helt siden han flyttet hjemmefra for flere år siden har han hatt et kosthold som mildt sagt kan beskrives som mangelfullt. Middagen består stort sett hver dag av en grandiosa som skylles ned med 1.5 liter cola. Frokost og lunsj er stort sett noen kneippbrødskiver med hvitost, nugatti etc. Frukt og grønt er han ikke så glad i, så mellommåltider blir gjerne en neve chips eller en god morgen-yoghurt. På toppen av det hele er han den største kaffedrikkeren jeg kjenner, og ses sjelden uten den trofaste koppen i hånda..

Jeg synes han ser blekere og blekere ut, rett og slett pjusk, og er såkalt "tynnfeit" - dvs. ganske skral og beinete, men med struttende mage. I tillegg er han bemerkelsesverdig ofte forkjølet og snufsete. Jeg har prøvd å forklare ham at han er nødt å få i seg mat med vitaminer, ellers vil han fortsette å bli syk ved det minste lille vindkast. Han sier han skjønner at kostholdet hans er noget dårlig, og at han ønsker å gjøre noe med det, men det skjer aldri.. Jeg tror han er så fastkjørt i matrutinene sine at tanken på å gjøre endringer virker skremmende og såpass omfattende at han skyver det unna. Jeg mistenker at han ser på sunn mat (eller "kaninfor", som han også kaller det..) som altfor avansert å lage. Han har dessverre aldri blitt lært opp til verken å måtte presse seg selv til å like noe, eller å lage mat selv overhodet. I tillegg er han relativt nyutdannet og temmelig sliten når han kommer hjem (som også kan ha en sammenheng med nettopp dette dårlige kostholdet).

Men! Jeg har gitt ham beskjed om at i helgen skal jeg gi ham et innføringskurs i enkel matlaging. Jeg tenker å lære ham et par enkle retter til å begynne med, også kan jeg heller avansere etterhvert som han kommer inn i sunnere rutiner. Jeg tror ikke jeg tør å introdusere ham for fisk helt enda, da han har store aversjoner mot dette. Men kyllingfilet med ovnsbakte grønnsaker, hjemmelagde og kjappe supper, fullkornspasta etc håper jeg skal gå fint.

Det jeg er redd for, er at han faktisk trenger en skikkelig brutal oppvåkning mtp. sitt skakkjørte kosthold. Jeg tror ikke han egentlig innser hvor ille det er å spise slik han gjør. Så derfor trenger jeg kyndig hjelp her på forumet: Hva er egentlig konsekvensene av å leve på grandis, kneippbrød, cola og kaffe over mange år? Jeg tenker å kanskje vise ham denne tråden i håp om at han kanskje får et lite sjokk og blir motivert til å endre sine vaner.

Og om noen har noen gode mattips til en ungkar som såvidt har kokt et egg før, er det bare å komme med dem!

Edit: Jeg tenker ikke konsekvenser vektmessig, da det jo avhenger av aktivitetsnivå, snarere generelt helsemessig.

Endret av Dainty
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

NRK Puls: Du er hva du spiser

Jeg foreslår at du tar utgangspunkt i det du vet han liker:

Grandis er skinke, ost og paprika og pappbunn. Hva med å stryke pappbunnen og lage enkle pita pizza med ost, paprika og skinke som utgangspunkt?

Ellers må man til med en kartlegging av hva han liker.

Hadde du kommet til mitt kjøkken og lagt i vei om kålstuing, blomkålsuppe og asparges med melon hadde du tapt før du hadde fått ut varene. Jeg VET jeg er kresen når det gjelder grønnsaker, og det å forsøke å presse meg til å spise dette ville fått alle piggene ut.

Finn ut hva han liker - vis at det ikke er vanskelig.

Og fisk: kanskje du skal utfordre han på det for det enkleste i verden å lage selv for en singleton er laksefilet i form med grønnsaker. Det tar bare den tiden det tar å varme ovnen, og det betyr at man gjør noe mens man venter.

Skrevet

Skjørbuk er gjerne den første mangelsykdommen man får når man lever på et for ensidig kosthold.

Skrevet

Blondie65: Å bytte ut grandiosa med pitabrød med ost, skinke og paprika vil ikke ha noe for seg overhodet. Kanskje han får i seg litt mindre salt men ellers er dette et like enkelt og meningsløst måltid.

Her må man inn med brokkoli, salat, grovere karbohydrater og ikke minst variasjon i proteinkilde. Fisk og kylling for eksempel.

Gjest strykebrett
Skrevet

Vel, det første som skjer når man har et slikt kosthold er at man orker mindre, og det er faktisk ganske alvorlig. Spør han om det ikke er ting han skulle ønske han ahdde hatt mer overskudd til, som å trene, finne på mer sammen kompiser, og så videre. Så kan du fortelle han at han sannsynligvis hadde hatt bedre karakterer, eller ville oppnådd de samme karakterene med mindre arbeid dersom han hadde spist bedre. Det samme går for prestasjoner på jobb.

Over lengre tid så risikerer han at tennene hans faller ut, eller at han får tannkjøttsykdommer som gjør at han må operere ut deler av kjevebeinet og erstatte med kubein, plastikk eller lignenede på grunn av brusdrikkingen. Ikke bare er det smertefullt, men det ser også helt jævlig ut, og er veldig dyrt. I tillegg kan han pådra seg diabetes med den brusdrikkinga, 1.5 l cola hver dag er jo helt avsindige mengder sukker på en uke!

Hvis ikke en tannlegeregning på 50-100000 skremmer han kan du jo fortelle om hva som skjer med risikoen for hjertesykdommer, tykktarmkreft, blodpropp når magefettet øker, det er hovedsaklig fettet på magen som utgjør helserisiko.

Hvis han er littegranne forfengelig kan du jo fortelle han at gravidmagen ikke blir mindre med tiden med det kostholdet han har, og at menn som ser ut som de er i niende måned eller så ikke er særlig attraktive.

Skrevet

Skjørbuk er gjerne den første mangelsykdommen man får når man lever på et for ensidig kosthold.

Dette var min første tanke også.

Videre så kan man jo ta med alle andre typer vitamin- og mineralmangel, mangel på fiber, økt risiko for hjerte/karsykdommer, diabetes, dårlige tenner, dårlig syn (man kan i værste fall bli blind) osv.

Et enkelt søk på mangelsykdommer:

http://www.snl.no/mangelsykdommer

http://www.snl.no/.sml_artikkel/mangelsykdommer

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=53&id=2080

Skrevet

Den tråden her er et ypperlig eksempel på at kosthold ikke bare er snakk om den kvantitative forskjellen mellom inntak og forbruk, men også på kvaliteten av kostholdet. Det går helt fint an (som kompisen til TS er et flott bevis på) å være i energibalanse over tid, men likevel drive rovdrift på kroppen og vansjøtte den grovt. Det har jo i det siste vært en overflod av tråder som hvor en hel gjeng mener det er helt ok å leve på sjokolade (men hold dere unna livsfarlig smudie og mango), så fremt det eksisterer en energibalanse. Slikt blir bare latterlig, og det er en direkte ignorans overfor grunnleggende kunnskap om hva som skjer i kroppen. Det største problemet i industrialiserte samfunn er ikke bare energibalanse, men først og fremst feilernæring. Det er null problem å være normal- eller overvektig, men samtidig ide av mangelsykdommer grunnet dust livsstil og elendig kosthold.

Kompisen din er i mye større fare for å bli diagnostisert med hjerte-karsykdom kreft og diabetes enn enhver overvektig person som er fysisk aktiv og spser sunt. Og det med stor margin. Er han i tillegg så idiot at han røyker, så snakker vi om en kremoppskrift på flatt EKG om noen år (med mindre han har et bombesikkert genetisk oppsett). Røykere klarer ikke å nyttiggjøre seg av proteiner på samme måte som ikke-røykere, så han er både feilernært, har mangelsykdommer og kroppen viser hvor tynnslitt den er på ressurser når immunforsvaret svekkes, han er konstant sliten og er gusten i huden (det siste kommer også av den evt røykingen hans). Det eneste kompisen din har klart, er å få i seg nok natrium (salt), men mengdene er der altfor høye, noe som igjen bidrar til prolemer med årenettet hans.

Det første som slår meg er at han er proteindefisient, får i seg svært lite kostfiber, altfor mye mettet fett og er svært lav i vit A, B, C, D og E, samt sink, jod og krom, for å nevne noe.

Du kan egentlig ikek gjøre noe for ham, med mindre han innser selv at livsstil og kosthold må endres. Ligger det noen spesifikk grunn bak vanskjøtselen; ignorans, uvitenhet, mental sykdom, stahet, fornektelse? For noen å tar det et infarkt eller en KOLS-diagnose til før de skjønner alvoret. For en med infarkt så kan funksjonsnivået gjenopprettes, og videre forebygges, mens ved KOLS så er skaden irreversibel og permanent (men røykeslutt, trening og kosthold kan stabilisere sykdomsforløpet og forhindre ytterligere degrasjon).

Med mindre kompisen din selv forstår at noe må endres, og aktivt ønsker det, så er det lite annet å gjøre enn nettopp å vise han litt rett vei i kvardagen. Inviter ham over på fiskepai, heimelaga lasagne, kyllingsuppe og gulrotkake, og se om han vil være med fjelltur&sykkeltur/frisbee i parken/fotball med vennegjengen etc. Det at du bryr deg om han, og viser ham veier til bedre mat og mer aktivt liv kan være det som gir ham sparket bak og får ting i gang. Kommer jo også an på hvor godt du kjenner vedkommende, og noen ganger fungerer det å få en oppvask fra venner/familie som tross alt bryr seg. Andre ganger blir slike mennesker bare mer sta og innbitt hvr du prøver å hjelpe, selv om det ikke vitner om annet enn ansvarsfraskrivelse og realitetsnekt. Men vil han ikke, så vil han ikke. Desverre.

Skrevet

Jeg ville lært ham å lage retter som ikke skriker kaninfor lang vei, men som allikevel er langt bedre enn Grandiosa. F.eks. fullkornspasta med tomatsaus, kylling og bulgur, sunn taco, 'middagsomeletter', fullkornswraps med renskåret svinekjøtt osv.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

*** never mind ***

Endret av Blondie65
Skrevet

Hvis han er redd for å prøve nye ting i matveien så kan du jo begynne med å pimpe grandisen hans. Det er jo mulig å gjøre pizzaen litt sunnere gjennom å legge noen grønnsaker på toppen. I tillegg kan han jo spise en liten salat ved siden av (sånn ferdigpose for å gjøre det enkelt). Det burde jo også være mulig å bytte ut noe av colaen med appelsinjuice for vitaminenes skyld. På den måten får han jo i seg litt flere næringsstoffer samtidig som han trener opp smaksløkene sine uten at han trenger å gå for langt utenom komfortsonen sin. Ettervhert så kanskje han får lyst til å prøve ny mat helt av seg selv. Mulig du kan lure i han en multivitamin daglig også. Tror det kan være vanskelig å få en grandisspiser til å gå direkte over til grønnsaksuppe og kyllingfileter, da vil han nok ganske fort miste motet, spesielt hvis han i utgangspunktet ikke ønsker å endre kosthold...

Skrevet (endret)

Det er to elementer her. Det ene er hva han spiser og det andre er hva han føler.

Han har en motivasjon eller manglende sådan for at han ikke lever et sundt liv med variert kost og trening.

Jeg er slettes ikke sikker på at det å ha noen som kommer og skal "bedrevite" over for han om hvordan han burde være nødvendigvis er motiverende. Jeg mener ikke at TS er bedrevitende. jeg snakker om hvordan man kan føle det når noen kommer og skal rette på en.

Det han trenger er noe som motiverer han til å skjerpe seg og ta tak i livet sitt. Skal du gi han råd så må du få det til å bli positive tilbakemeldinger og ikke slik at han føler seg rettet på.

Han vet at han er pjuskete, usund og har vom. Han trenger ikke å bli hakka på, han trenger en positiv grunn for å snu livet sitt.

Når det gjelder maten så er det vel Colaen og nugatien jeg helst skulle sett at han byttet ut. Mye sukker. Kansje få han over på juice og makrell i tomat i stedet. Kjøper han en boks vitaminbjørner så får han ikke mangelsykdommer. Jeg ville også prøvd å finne ut om det er en fysisk aktivitet han syntes er gøy. Kansje noe han holdt på med da han var yngre. "Du var jo bra i volleyball var du ikke. Du har ikke lyst å begynne med det igjen da?" Et eller annet sosialt uten for mye konkurransepreg og ytelsespress i starten tenker jeg.

Endret av Spiralis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...