Gå til innhold

Kjøpte hus for et halvt år siden, nå må hele badet renoveres pga fukt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så utrolig irriterende.. Er ikke lenge siden vi kjøpte drømmehuset.. Har et bad som ikke er helt dagens, men det skulle holde noen år til da.. Det er fliser på gulv og vegger.. det er bare dusjdører... Nå har vi oppdaget at flisene sprekker mer og mer inne i dusjen og regner med at dette er fukt... Så vi har vel to valg, sette opp dusjkabinett (og pusse opp senere) eller pusse opp hele badet nå.. Det blir jo IKKE billig.. men det jeg lurer på er om det er noen forsikring som dekker noe av denne oppussingen...? altså siden vi ikke ble opplyst om fuktskade.. for badet må jo gjøre noe med så fort som mulig, ellers blir det jo bare værre! :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om det er tegnet eierskifteforsikring.

Kontakt en fagmann/takstmann, som kan vurdere skaden for dere - og få det skriftlig.

Når det er gjort, reklamer skriftlig - eierskifteforsikring har eget skjema..

hvis du går inn på www.sorgfribolig.no kan du lese litt der, det er en side som drives av en av disse tilbyderene av eierskifteforsikring. Info både til kjøper og selger der, så kansje noen tips å finne. Lykke til!

Skrevet

Hvor gode undersøkelser gjorde dere da dere kjøpte? Spurte dere om når og hvem og hvordan badet var tatt? Hva sier prospektet?

Gjest Spinell
Skrevet

Du har fem års frist til å klage på skjulte feil og mangler ved en bolig. Det er selger som har ansvar for disse, men for å slippe problemer i etterkant tegner selger ofte eierskifteforsikring. Vær klar over at forsikringsselskapene har rykte på seg for å gjøre hva de kan for å slippe å betale en rimelig erstatning. Du har plikt til å si fra så snart du merker mangelen.

Les nøye gjennom takst, prospekt, tilstandsrapport og hva dere enn skulle ha av dokumenter fra boligsalget for å se hvordan baderommet er beskrevet. Ved kjøp av bolig blir en (ofte

rettmessig) møtt med argumenter om at oppussing av bad er en påregnelig utgift når badet har en viss alder. Dette er momenter en må være klar over før en bruker mye ressurser på en eventuell sak mot selger eller forsikringsselskap.

Skrevet

Spørsmålet blir vel om fukten kom før eller etter du kjøpte huset.

Kontakt forikringsselskapet ditt, så sender de en takstmann. Han vurderer om skaden er ny eller gammel, og undersøker også om det har rent vann ned til rommene nedenfor. Både tak og vegger under kan være skadet.

Skrevet

Vet du når badet ble pusset opp og om det ble ble benyttet fagfolk? Da kan du kanskje ha en reklamasjonssak.

Feilen mange gjør er å bare se på overflatene. Det ser pent ut og da tar man det for gitt at badet er ok. Man stiller ikke spørsmål som man burde og sjekker ikke nøye selv. Det finnes mange hobbysnekkere der ute. forsikringsselskapene dekker ikke for dårlig urført arbeide.

Gjest Harriet
Skrevet

Jeg hadde aldri turd kjøpe et hus uten tilstandsrapport fra takstmann. I den rapporten står det om det er antydning til fukt i vegger.

Skrevet

Du har fem års frist til å klage på skjulte feil og mangler ved en bolig.

Liten digresjon:

Gjelder dette også hvis selgeren ikke er klar over skadene? Jeg solgte for tre år siden en leilighet med 14 år gammelt bad. Det ble gjort fuktmåling på bad og kjøkken av både megler og takstmann, uten utslag. Når jeg leste dette fikk jeg utrolig vondt i magen, for min økonomiske situasjon nå har ikke plass til å pusse opp et bad jeg i en leilighet jeg ikke lenger eier... Mulig jeg skrev eierskifteforsikring, men det husker jeg ikke. Leiligheten ble for ett år siden solgt igjen (snublet over annonsen på Finn.no) uten at det hadde blitt gjort noe på badet, er det da jeg eller hun som kjøpte leiligheten av meg som evt blir stående ansvarlig??

Unnskyld ts, for at jeg kupper tråden din!!!

Skrevet

Jeg har selv solgt en leilighet med gammelt bad og dusjing på veggene. Megler forlangte at jeg skulle ta en våtromsskjekk. Null utslag. Har ikke fått noe krav fra kjøper og det er 7 år siden jeg solgte.

Jeg gjorde det jeg kunne og kjøper fikk alle opplysninger. Kan virkelig ikke se at de kan komme i ettertid å kreve noen penger. Et gammelt bad er faktisk et gammelt bad.

Skrevet

Jeg har selv solgt en leilighet med gammelt bad og dusjing på veggene. Megler forlangte at jeg skulle ta en våtromsskjekk. Null utslag. Har ikke fått noe krav fra kjøper og det er 7 år siden jeg solgte.

Jeg gjorde det jeg kunne og kjøper fikk alle opplysninger. Kan virkelig ikke se at de kan komme i ettertid å kreve noen penger. Et gammelt bad er faktisk et gammelt bad.

Du gjorde det riktige her, det er bra. Men det er forskjell på ditt tilfelle og TS´tilfelle, hvor det (sannsynligvis) er fukt! I ditt tilfelle fant de jo ikke noe fukt, dessuten er det for sent for kjøper å kreve noe nå- 7 år etter.

Skrevet

Hva er forskjellen?

Jeg hadde faktisk en våtromtest. Hadde TS det? Hva står i prospektet? Hva står om badet? TS har jo overhode ikke svart på det.

Er leiligheten gammel og det står alt annet en totalrehabilitering så er det jo bare gjort stykkvis og del. Selv om det ser pent ut. Har TS spurt om når og hvem som har gjort badet og dokumentasjon? TS har jo overhode ikke svart. Det mangler mange opplysninger annet enn at TS har oppdaget fuktighet.

Skrevet

altså siden vi ikke ble opplyst om fuktskade..

Du kan ikke forvente å bli opplyst om noe selger ikke visste om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...