Gå til innhold

Klare seg uten bilen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er student og alenemor. Vi bor rett ved siden av jentungens barneskole, hun har skolevei på ca 100 meter. De fleste nødvendige butikker/apotek ligger ca 10 minutters gange fra her vi bor. Høgskolen ligger 5 km unna, og hittil har jeg kjørt selv. Men når har jeg fått feil på bilen, så jeg sitter på med naboer, går eller tar buss.

Tanken om å bare kvitte meg med bilen har slått meg. Jeg bruker den egentlig bare til og fra skole/butikken, og litt "tullkjøring" rundt i bygda. Bussforbindelsen til sentrum er god, men det går ikke buss søndager eller etter kl 22 på hverdager.

Får ikke reparert bilen riktig ennå, så jeg skal bruke litt tid til å tenke over saken, og se hvordan hverdagen fungerer uten bil.

Er det noen av dere som har barn, som ikke har bil? Hvordan fungerer det? I hvilke situasjoner savner du/dere å ha bil? Hvilke utfordringer burde jeg evt tenke over? Og til sist...list gjerne opp positive ting ved det å ikke ha bil! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det høres ut som du kan klare deg fint uten.

jeg er 3-barnsmor, mannen student og jobber og jeg jobber, vi bor langt unna venner og familie og byen = uaktuelt å kvitte meg med bil.

Skrevet

Jeg er student og alenemor. Vi bor rett ved siden av jentungens barneskole, hun har skolevei på ca 100 meter. De fleste nødvendige butikker/apotek ligger ca 10 minutters gange fra her vi bor. Høgskolen ligger 5 km unna, og hittil har jeg kjørt selv. Men når har jeg fått feil på bilen, så jeg sitter på med naboer, går eller tar buss.

Tanken om å bare kvitte meg med bilen har slått meg. Jeg bruker den egentlig bare til og fra skole/butikken, og litt "tullkjøring" rundt i bygda. Bussforbindelsen til sentrum er god, men det går ikke buss søndager eller etter kl 22 på hverdager.

Får ikke reparert bilen riktig ennå, så jeg skal bruke litt tid til å tenke over saken, og se hvordan hverdagen fungerer uten bil.

Er det noen av dere som har barn, som ikke har bil? Hvordan fungerer det? I hvilke situasjoner savner du/dere å ha bil? Hvilke utfordringer burde jeg evt tenke over? Og til sist...list gjerne opp positive ting ved det å ikke ha bil! :)

Det er ikke det du spør om, men jeg irriterer meg over folk som skal spare penger og maser på andre. Jeg liker å kjøre alene, ikke ha med naboen støtt og stadig.

Skrevet

Når de ringer fra skolen og ber deg hente datteren fordi hun er syke, kan det være greit med bil dersom du er på skolen.

Kan føle seg litt låst når man ikke har bil.

Uten bil må du sikker planlegge innkjøp litt bedre, men du sparer masse penger på å ikke ha bil.

Bor venner til datter i gåavstand, aktiviteter, annen familie?

Skrevet

Det høres ut som du kan klare deg helt fint uten bil, ts.

Jeg skjønner godt ønsket om å ha bil for enkelhetens skyld. Det er jo ingen tvil om at det er lettere å kjøre bil enn å ta buss når man har handlet masse på butikken osv. Men når det blir en økonomisk bekymring å ha bil så blir slike ting for luksus å regne.

Bor man langt unna "alt" og det er dårlig buss-/togtilbud så er bil en nødvendighet. Eller om man har en jobb med ugunstige arbeidstider i forhold til kollektivtransport (og jobben ligger langt unna hjemmet) Men sånn som du beskriver det så virker det som en grei sak å klare seg uten bil.

Tenk som så at du kan ta ganske mange taxiturer i løpet av en måned før det nærmer seg kostnadene ved å ha bil (drivstoff, forsikring, vedlikehold, årsavgift osv).

Positive sider ved å ikke ha bil:

- Man slipper mange økonomiske bekymringer

- Man MÅ bevege seg mer, hvilket er bra for helsa

- Man sparer miljøet

Selv må jeg av ulike grunner ha bil, men jeg har også mange ganger ønsket å kvitte meg med den.

Skrevet (endret)

noe møkk når man trenger tunge ting. Vi har bil på verksted i 2 dager, og skulle kjøpt gass... Det veier tugt.

Bli med i oslo Bilpool, om man er i nød

http://www.oslobilpool.no/

Endret av Wonders
Skrevet

Ts her. :)

Jentungens venner bor i nærområdet, hun kan gå til alle sammen, jeg kjører henne aldri. Om hun skulle bli syk, ville jeg bedt en av de ansatte å følge henne hjem, eller bare hoppe i en taxi for å hente henne selv. Vi er nærmeste nabo til skolen.

Jeg kan ta en del taxiturer pr mnd, å ikke komme i nærheten av den summen det koster meg å ha bilen. Derfor ser jeg ikke på store innkjøp og slikt som et problem.

Skrevet

Jeg har vært uten bil i en del måneder nå.

Ungene er store så de tar jeg ikke med i mine betraktninger.

Jeg er mye mindre sosial. En biltur som tar 20 min kan ta drøye en time. Jeg må gå et lite stykke til buss. Pyton i drittvær. Flere jeg ikke drar til fordi det er alt for tungvint med kollektivtransport. Kan heller ikke stille opp på kort varsel.

Jeg drar aldri utenom sentrum når det gjelder kjøpesentre. Bussbytte tar lang tid.

Jeg må avpasse enkelte handleturer til når jeg får lånt bil. Ikke særlig ok å ta tunge malingsspann eller en gassflaske på buss. Få i min omgangskrets har bil. Jeg blir heller ikke kvitt ting fra heimen så som å kjøre på fyllinga eller levere en del til Fretex.

Hadde jeg vært uten bil da ungene var små så hadde det bl.a. vært uaktuelt med en del aktiviteter.

Jeg tar kollektivtransport til jobb. Pendler og synes det er greiest.

Jeg får jo gått mye når jeg skal handle. Bærer aldri tunge poser med meg hjem, men handler kun det jeg får plass til i sekken.

Bil koster jo og de sier at man kan ta veldig mye taxi for det. Jeg føler sjelden at jeg kan ta meg råd til å ta taxi. Blir liksom litt anderledes å betale for forsikring og årsavgift. Det kommer ikke mange ganger i året. I det daglige så er det bare bensinutgiftene du ser.

Skrevet

Jeg er samboer og barnløs, og hadde faktisk et problem med å klare meg uten bil i vinter/vår. Bodde 40 km unna skolen med en buss som gikk oppover kl 8 og hjem senest kl 16. Kombinert med deltidsjobb på bosted, hovedprosjekt og jobbsøking var dette en kabal å få til å gå opp. Jeg er veldig glad for at bestefaren til samboeren var så snill å la meg få låne bilen hans ved behov. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...