Gå til innhold

Når slutte med sportsvogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når sluttet dere med sportsvogn til barnet deres? Ca alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Store forskjeller på det. For mange er det vel naturlig å slutte ved 3års alder tror jeg. Har også inntrykk av at foreldre ofte kutter ut vognen i løpet av sommer/høst og ikke midt på vinteren.

Jeg har to forskjellige erfaringer med mine barn

Storesøster sluttet tvert da hun var 2,5 år. Da ble hun storesøster og skulle gå selv og lillebror arvet vognen. Ståbrett/søskensete var uaktuelt. Heldigvis hadde hun god motorikk, for vi gikk til tider lange turer..både 3 og 4 km.

Lillebror er nå 3,5 han bruker vognen hvis vi skal gå et stykke (mer enn 1,5 km). Nå er han et prematur barn som sliter med musklene i beina. Så han blir fort utrolig sliten.

Har ingen planer om å kutte ut vogna før han selv er klar for det..

Fysioterapeuten er enig i at han har gått av å gå, men at han ikke må presses for mye. Han har fått leggkramper om nettene etter mye aktivitet.

Skrevet

Vi brukte vognen siste gang i sommer til fireogethalvtåringen da vi var i syden. Da hadde vi ikek brukt den siden i fjor sommer, også da vi var i syden. Veldig greit å komme seg ut om kveldene, dvs ikke stresse hjem, vi har en mutsyvogn som er kjempegod å sove i. Men nå er det slutt. Neste år skal vi bo et mer sentralt sted.

På vanlig turgåerbasis sluttet vi vel da han var ca tre.

Han har hele tiden trivdes godt i vognen sin og visst har unger godt av å gå - men på den måten kunne vi lenge ta tre-fire timers søndagsturer ute å ta i bruk sykkel.

Skrevet

Det kommer nok veldig an på barnet. De fleste bruker nok vognen litt i allefall (lange turer, ferie e.l.) til 3 år. Gutten vår er 22 mnd og vi bruker kun vogn om vi skal gå langt, ellers foretrekker han å gå selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...