Gå til innhold

Skatt av leieinntekter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier hos noen som ikke betaler skatt av utleieinntektene. Har ikke gjort det i noen år.

Liker det ikke. Aldri gjort.

Hva skjer om skatteetaten får vite om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

....glemte å si:

Det er snakk om leilighet.

Skrevet

Dersom din leilighet er i deres enebolig så skal de ikke skatte av leieinntektene. Sånn veldig forenklet.

Uansett så er det ingenting du trenger å bekymre deg om eller har noe med.

Skrevet

Trådstarter her:

Jeg vet at han må betale 28% skatt siden han selv ikke bor i deler av boligen. Det har jeg sjekket.

Det jeg lurer på er hva som kommer til å skje om jeg opplyser om det til skatteetaten at han ikke har betalt og ikke betaler skatt.

Skrevet

Trådstarter:

Grunnen til at jeg lurer på det er fordi han vil øke husleien med 3000,- pr mnd noe som han begrunner med å sammenligne med utleiepriser i området.

Men han kan jo ikke sammenligne det sånn når de andre er ærlige folk som faktisk betaler skatt, noe han selv ikke gjør.

Så sånt vis tjener han allerde det mer enn ærlige folk.

Skrevet

Trådstarter:

Grunnen til at jeg lurer på det er fordi han vil øke husleien med 3000,- pr mnd noe som han begrunner med å sammenligne med utleiepriser i området.

Men han kan jo ikke sammenligne det sånn når de andre er ærlige folk som faktisk betaler skatt, noe han selv ikke gjør.

Så sånt vis tjener han allerde det mer enn ærlige folk.

Syns det var fryktelig mye å øke prisen med 3000 i mnd. Han kan vel øke husleien etter 3 år om du leier tidsubestemt, men det skal varsels et halvt år i forveien mener jeg. Men hvordan vet du at han ikke betaler skatt? Veldig dumt av han å fortelle deg at han ikke betaler skatt, for så å øke husleien med så mye i mnd :P Da har han vel glemt du sitter på et bra kort :P Jeg leide og en gang hos en fyr som neppe betalte skatt.. Da han krevde å få husleia rett i hånda, og ikke overført via nettbanken :P Skjønner ikke helt hvorfor, for han bodde i leiligheten selv. Men han hadde en del andre hus og som han leide ut i, så var vel noe med det :P

Gjest lillian-
Skrevet

Han vil følge deler av loven, ja.

De rike må alltid ha mer.

Skrevet

Syns det var fryktelig mye å øke prisen med 3000 i mnd. Han kan vel øke husleien etter 3 år om du leier tidsubestemt, men det skal varsels et halvt år i forveien mener jeg. Men hvordan vet du at han ikke betaler skatt? Veldig dumt av han å fortelle deg at han ikke betaler skatt, for så å øke husleien med så mye i mnd :P Da har han vel glemt du sitter på et bra kort :P Jeg leide og en gang hos en fyr som neppe betalte skatt.. Da han krevde å få husleia rett i hånda, og ikke overført via nettbanken :P Skjønner ikke helt hvorfor, for han bodde i leiligheten selv. Men han hadde en del andre hus og som han leide ut i, så var vel noe med det :P

Jeg vet det fordi han hengte opp en ekstra postkasse ved min dør med sitt eget navn på. Han får posten sin der og bor et annet sted. Og jeg vet det fordi jeg åpnet hans brev om ligningen en gang for å se om det var det han faktisk drev på med. Ingen info om utleieinntekter var oppgitt der. ( vet det var feil av meg å åpne hans brev men jeg bor jo faktisk der og vet at han har en postkasse der og var redd for å bli involvert i noe ulovlig ).

Ifølge loven kan han øke husleia sånn. Han har sendt meg et langt brev og referert til masse lover, men jeg synes det blir dobbeltmoral p referere til så mange lover og ikke følge deler av loven selv og ikke betale skatt.

Skrevet

Jeg vet det fordi han hengte opp en ekstra postkasse ved min dør med sitt eget navn på. Han får posten sin der og bor et annet sted. Og jeg vet det fordi jeg åpnet hans brev om ligningen en gang for å se om det var det han faktisk drev på med. Ingen info om utleieinntekter var oppgitt der. ( vet det var feil av meg å åpne hans brev men jeg bor jo faktisk der og vet at han har en postkasse der og var redd for å bli involvert i noe ulovlig ).

Ifølge loven kan han øke husleia sånn. Han har sendt meg et langt brev og referert til masse lover, men jeg synes det blir dobbeltmoral p referere til så mange lover og ikke følge deler av loven selv og ikke betale skatt.

Hehe veeeeel... Han har kanskje ikke fulgt loven, ved å la være å betale skatt, men hva skal du si om du rapporterer han? "jeg fulgte heller ikke loven, og åpnet en annen manns brev?" det med at du var redd for å bli innvolvert i noe ulovelig, er da ingen unnskyldning for å åpne noen andre sine brev, siden du faktisk ikke hadde fått noe problemer om ikke husverten din har betalt skatt.. Går da bare ut over han selv det. Jøye meg....

Skrevet

Ingen vet at jeg har åpnet noen brev og det er ikke like ulovlig som å ikke betale skatt uansett.

Men nå sporer det av her.

Tilbake til spørsmålet:

Hva skjer om skatteetaten finner ut at noen ikke har betalt og ikke betaler skatt av utleieinntekter?

Skrevet

Ingen vet at jeg har åpnet noen brev og det er ikke like ulovlig som å ikke betale skatt uansett.

Tilbake til spørsmålet:

Hva skjer om skatteetaten finner ut at noen ikke har betalt og ikke betaler skatt av utleieinntekter?

Skrevet

Hvor stor del av huset leier du?

Halvparten, mestparten, eller en liten del?

Skrevet

Det skjer ingenting for deg om skatteetaten får vite dette. Han blir siktet for skatteundragelse og blir ilagt straffeskatt. Altså er dyr fornøyelse for ham + at han får en dom på seg.

Skrevet

Hvor stor del av huset leier du?

Halvparten, mestparten, eller en liten del?

Jeg leier hele leiligheten. Og han bor ikke der.

Og vet at han må betale 28%.

Skrevet

Jeg leier hele leiligheten. Og han bor ikke der.

Og vet at han må betale 28%.

Ok. Jeg forsto på ditt andre innlegg at han bodde i deler av leiligheten.

Men da har du jo rett.

Skrevet

Leieinntekter fra bolig står ikke oppført på en forhåndsutfylt selvangivelse, dersom det var det du så på. Dersom det var selve skatteoppjgøret blir det noe annet, da skulle det vært oppført enten med overskudd eller eventuelt underskudd.

Det skjer ingenting for deg om skatteetaten får vite dette. Han blir siktet for skatteundragelse og blir ilagt straffeskatt. Altså er dyr fornøyelse for ham + at han får en dom på seg.

Enig i dette, bortsett fra at vedkommende ikke blir siktet i den forstand. Dersom det aktuelle skattekontoret har ressurser, vil han få ettersyn og antakeligvis et vedtak om endring av likning. Og sannsynligvis tilleggsskatt. Dommer er det domstolen som avsier - og ikke skatteetaten i første omgang.

Skrevet

Send en anonym e-post til skatteetaten. Hvis de ikke er altfor opptatt med å flytt på papir, så vil han bli etterliknet og får straffeskatt. Det er forresten straffbart å oppgi feil adresse til folkeregisteret.

Skrevet

Tilbake til spørsmålet:

Når du er så opptatt av at andre skal følge loven,bør du melde deg selv samtidig. Du har gjort noe ulovlig, og bør heller passe på deg selv før du begynner å passe på alle andre. Du kan bryte loven,men ingen andre får lov til det.

Skal du melde han til skatteetaten, bør du som sagt tidligere gå til politiet og anmelde deg selv. Du har vært i en annen manns postkasse, tatt et brev derifra og åpnet det for å stille din egen nysgjerrighet. En kriminell handling, ogdet spiller ingen rolle om det han gjør er verre enn det du gjorde. Du har null respekt for andre menneksers private ting, og det vil nå jeg si er verre enn å snylte på skatten.

Skrevet

Når du er så opptatt av at andre skal følge loven,bør du melde deg selv samtidig. Du har gjort noe ulovlig, og bør heller passe på deg selv før du begynner å passe på alle andre. Du kan bryte loven,men ingen andre får lov til det.

Skal du melde han til skatteetaten, bør du som sagt tidligere gå til politiet og anmelde deg selv. Du har vært i en annen manns postkasse, tatt et brev derifra og åpnet det for å stille din egen nysgjerrighet. En kriminell handling, ogdet spiller ingen rolle om det han gjør er verre enn det du gjorde. Du har null respekt for andre menneksers private ting, og det vil nå jeg si er verre enn å snylte på skatten.

Enig!

Skrevet (endret)

Og hvis du er så dum at du rapporterer ham, og han får ekstraskatt og bot, så setter han vel opp husleia enda mer, og da er det jo du som får smellen uansett. Hvis du er litt smart, så involverer du deg ikke i hans skattesaker, det er et ordtak vi ofte sa som barn " sladrehank skal selv ha bank" og det kan fort gjelde deg :nei:

Endret av Nita

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...