AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 La visst denne i feil forum så jeg prøver meg igjen her: Er det noen som vet hva uttrykket er for å beregne terminbeløpene for et lån?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #2 Skrevet 4. oktober 2010 La visst denne i feil forum så jeg prøver meg igjen her: Er det noen som vet hva uttrykket er for å beregne terminbeløpene for et lån? Anyone?
tundike Skrevet 4. oktober 2010 #3 Skrevet 4. oktober 2010 Det kommer jo an på om du skal beregne serielån eller annuitetslån... Anbefaler en titt på en lånekalkulator, f.eks. Gjensidige her, hvis du ikke har et noenlunde avslappet forhold til brøker, potenser og logaritmer. Terminbeløp for serielån har fast avdrag og minkende rentedel, terminbeløp for annuitetslån er en fast sum, men økende avdrag og minkende rente. Skriver gjerne inn uttrykk til deg om du kommer opp med aktuell lånetype.
ilcrappo Skrevet 4. oktober 2010 #4 Skrevet 4. oktober 2010 Det er som sagt avhengig av om det er snakk om serielån eller annuitetslån. Jeg tok et kjapt googlesøk, men fant ikke noen nettside jeg kan linke til. Da kan vi like gjerne utlede uttrykkene selv. Terminbeløpet er en sum av terminavdraget og rentebeløpet for terminen. For serielån er terminavdraget konstant, mens for annuitetslån er det totale terminbeløpet konstant. Dette er alt vi trenger for å utlede uttrykkene via relativt enkle rekursjonsrelasjoner. La oss definere følgende parametre: M = Antall terminer i året N = Antall år lånet løper L = Lånebeløpet pa = årlig rente i prosent pt = pa/(100*M) : terminrenten Terminbeløpet for den n-te terminen blir da:
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 Det er som sagt avhengig av om det er snakk om serielån eller annuitetslån. Jeg tok et kjapt googlesøk, men fant ikke noen nettside jeg kan linke til. Da kan vi like gjerne utlede uttrykkene selv. Terminbeløpet er en sum av terminavdraget og rentebeløpet for terminen. For serielån er terminavdraget konstant, mens for annuitetslån er det totale terminbeløpet konstant. Dette er alt vi trenger for å utlede uttrykkene via relativt enkle rekursjonsrelasjoner. La oss definere følgende parametre: M = Antall terminer i året N = Antall år lånet løper L = Lånebeløpet pa = årlig rente i prosent pt = pa/(100*M) : terminrenten Terminbeløpet for den n-te terminen blir da: Yikes! Følger det med en bruksanvisning?
Illuminati Skrevet 5. oktober 2010 #6 Skrevet 5. oktober 2010 Yikes! Følger det med en bruksanvisning? Det var jo det som var med! Formelen ser mer skremmende ut enn den er
ilcrappo Skrevet 5. oktober 2010 #7 Skrevet 5. oktober 2010 Yikes! Følger det med en bruksanvisning? Jepp, det følge med hele to bruksanvisninger. Den første er at du putter variablene for ditt spesifikke tilfelle inn i formelene og regner ut hva svaret blir. Den andre er at du gjør som tundike forslår og bruker den oppgitte lånekalkulatoren. De funker like bra begge to
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå