mousepad Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 De fleste foreldre prøver å få barna til å spise variert , men mange barn er allikevel kresne i matveien og det er mye de ikke vil spise . Det jeg bare lurte litt på , var om dere er mest opptatt av at barna skal spise sunt eller om de skal være altetende ? Slik at dere hadde vært fornøyd dersom dere hadde hatt et barn som spiste mye fisk , grønnsaker og frukt eller syntes dere at barna burde spise alt .
Independent_ Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Hvorfor har du mellomrom mellom setningen og punktum egentlig? Hvis jeg hadde hatt barn så ville jeg nok at dem skulle lært seg å like all type mat, ikke bare sunn mat. Nå er det jo veldig sunt å spise variert også. For meg er mat glede, jeg elsker å lage mat og jeg lever etter en regel som går på at det er lov å spise usunt så lenge at man velger lager det selv. Jeg tror at i det lange løp så er kunstige søtningsstoffer, vegetabilskt fett og andre tilsetningsstoffer mye farligere enn litt vanlig sukker og litt vanlig olivenolje. Selvsagt handler det om moderasjon og balanse. Jeg trener en del, og selvfølgelig ville jeg prøvd å overført disse vanene til mine barn også.
Leanne Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Hvis et barn er altetende - spiser det da også sunn mat Jeg er opptatt av at barna skal smake på nye ting, og at det er fint hvis de liker - men det er lov å ikke like... Liker de ikke trenger de ikke å spise opp, slik blir terskelen lavere for å smake noe annet nytt en annen gang... Jeg har to barn - det ene spiser så og si alt av grønnsaker og frukt, mens det andre spiser nesten ingenting...
mousepad Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2010 Hvis et barn er altetende - spiser det da også sunn mat Et barn som er altetende , spiser sunn mat , men et barn som spiser sunn mat er ikke nødvendigvis altetende . Jeg bare lurte på om poenget var å få barn som spiser sunt eller barn som spiser alt .
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Har ikke for vane å servere usunne middager så den problemstillingen var ikke helt aktuell.
goille Skrevet 4. oktober 2010 #6 Skrevet 4. oktober 2010 Her spiser barna stort sett alt, men jeg synes det er viktigere at de liker/spiser fisk f.eks enn pizza grandiosa
MarianneE Skrevet 4. oktober 2010 #7 Skrevet 4. oktober 2010 Hvorfor har du mellomrom mellom setningen og punktum egentlig? Hvis jeg hadde hatt barn så ville jeg nok at dem skulle lært seg å like all type mat, ikke bare sunn mat. Nå er det jo veldig sunt å spise variert også. For meg er mat glede, jeg elsker å lage mat og jeg lever etter en regel som går på at det er lov å spise usunt så lenge at man velger lager det selv. Jeg tror at i det lange løp så er kunstige søtningsstoffer, vegetabilskt fett og andre tilsetningsstoffer mye farligere enn litt vanlig sukker og litt vanlig olivenolje. Selvsagt handler det om moderasjon og balanse. Jeg trener en del, og selvfølgelig ville jeg prøvd å overført disse vanene til mine barn også. Det er ihvertfall slik vi prøver og leve her hjemme!
Leanne Skrevet 4. oktober 2010 #8 Skrevet 4. oktober 2010 Et barn som er altetende , spiser sunn mat , men et barn som spiser sunn mat er ikke nødvendigvis altetende . Jeg bare lurte på om poenget var å få barn som spiser sunt eller barn som spiser alt . Jeg ønsker meg gjerne barn som liker og koser seg med sunn mat. Det meste av maten jeg lager er hjemmelaget, og på den måten får jeg lurt inn ganske mange grønnsaker hos han som egentlig ikke liker det.. Spiser vi spagetti lages sausen f.eks av tomater, paprika, løk, aubergine og sopp. Alle grønnsakene kjøres i blender til det blir en klumpfri saus. På den måten blir jo spagetti måltidet ganske så sunt. Mine barn er nå 5 og 3, de har aldri vært inne på f.eks mcdonalds eller burger king- for det anser ikke jeg som mat. Må vi har mat i farten, velger jeg heller et sted med bagetter. Da får de grove bagetter med ost. Er det bursdag/fest får de jo lov til å spise usunn mat og kaker, men de drikker vann til. Synes de er for små til å venne seg til brus enda... Og når det gjelder godetri så er ikke jeg den som setter frem en diger skål på lørdager, innimellom får de en liten sjokoladebit eller lakris på en onsdag. Er mye mer artig å få når det kommer litt overraskende på
Arkana Skrevet 4. oktober 2010 #9 Skrevet 4. oktober 2010 Ja takk, begge deler (men hvis jeg måtte velge hadde jeg valgt altetende). Vi serverer variert, sunn, og alltid hjemmelaget, mat hjemme. Gutten vår får det vi spiser, uansett om det er "kjedelige" fiskeboller eller hot indisk mat, og han spiser absolutt alt. Det er uansett helt uaktuelt å lage mer enn én middag. Vi lager heller ikke noe stort nummer av spisingen, han får litt av alt på tallerkenen sin og spiser som han ønsker. Jeg synes det er viktigere at vi har det hyggelig rundt middagsbordet enn å skulle mase om mat, så hadde han vært sær i matveien (noe han heldigvis ikke er) hadde vi ikke gjort noe med det utover å gjøre det klart at middagen er det den er og det blir ikke mer mat før kveldsmat. Matglede er viktig.
SmallTalk Skrevet 4. oktober 2010 #10 Skrevet 4. oktober 2010 Ja takk, begge deler! Et barn som er altetende spiser sunn mat, og et barn som spiser sunn mat vil normalt sett også være ganske altetende. Jeg er for smakeplikt, men ikke spiseplikt og jeg er for å skape et så variert kosthold som mulig ganske tidlig. Det værste jeg hører er foreldre som sier følgende: -"...nei, det spiser du vel ikke..." om ny mat som ungen ikke har smakt før. Hallo?? Du får ihvertfall ikke ungen til å spise maten dersom du på forhånd har bestemt deg for at den ikke spiser maten. -"Vil du ha pølse og chips/hamburger/potetmo etc?" etter å ha kikket gjennom barnemenyen på en restaurant hvor det finnes vanvittig mye bedre og mer kreativ mat enn dette. -"Er du helt sikker på at du liker det?" Vel, dersom ungen ikke får smake, så kommer den ihvertfall ikke til å like det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå